Recenzenti Aktuálně.cz zvolili za film roku Inception

Kamil Fila Kamil Fila
1. 1. 2011 10:00
Za Nolanem skončil Seriózní muž bratří Coenů
Foto: WB

Žebříček - Jako mnoho jiných periodik i Aktuálně.cz přináší svůj výběr nejlepších filmů, které bylo možné letos  vidět v českých kinech a na českých filmových festivalech a přehlídkách. Sedm filmových publicistů, kteří u nás letos psali recenze, zaslalo žebříčky filmů, které je letos nejvíc oslovily, ukouzlily, nadchly, zklamaly, naštvaly i znechutily.

Každý se tohoto úkolu zhostil po svém a u každého se projevují jiná hodnotící kritéria. Abychom předešli tomu, že kritika rovná se především negaci, vybrala většina hlavně filmy, které pokládají za dobré či přímo vynikající. Zároveň chceme uváděním některých méně známých a dostupných titulů inspirovat čtenáře, aby si lehce rozšířili obzory.

Čtěte také:
Kinozážitky roku 2009? Tarantino, Louise-Michel, Wrestler

 

Kamil Fila

Foto: Aktuálně.cz

Filmy hodnotím podle toho, zda je v nich něco výrazného a originálního, co přetrvá delší dobu, než je pouhý zážitek v kině. Nejčastěji se to "něco" týká stylu, pak způsobu vyprávění. Občas i toho, "o čem" ty filmy jsou. Ale příběhy, témata a motivy, jsou málokdy zajímavé a nové. Oslovují mě filmy, u nichž mám pocit, že se v nich pracuje se samotným médiem a film jako médium není používán jen jako prostředek k tomu, aby mi tvůrci řekli, co mají na srdci. Jestli chcete něco říct, tak to řekněte, nebo napište, ale netočte kvůli tomu filmy.:)

Nejlepší filmy v široké distribuci
Seriózní muž (r. Ethan a Joel Coenovi) -
Inception  (r. Christopher Nolan)
Špatnej polda (r. Werner Herzog) 
Social Network (r. David Fincher) 
TRON: Legacy (r. Joseph Kosinski) - pouze IMAX verze
Single Man (r. Tom Ford) 
Český mír (r. Vít Klusák a Filip Remunda)
Muž ve stínu (r. Roman Polanski) 
Prokletý ostrov (r. Martin Scorsese) 

Nejlepší filmy v limitované distribuci
Bílá stuha (Das Weisse Bande, r. Michael Haneke), Projekt 100  
Vejdi do prázdna (r. Gaspar Noé)
Iluzionista (r. Sylvain Chomet), projekt MANIFESTO 
Fish Tank (r. Andrea Arnold), Projekt 100
Fantastický pan Lišák (Wes Anderson), DVD
Čtyři lvi (r. Christopher Morris), projekt MANIFESTO
Strýček Búnmí (r. Apichatpong Weerasethakul)
Hadewijch – Mezi Kristem a Alláhem (r. Bruno Dumont)
Sama v Africe (r. Claire Denis) 

Mimo českou distribuci
Lurdy (Lourdes, Jessica Hausner), Karlovy Vary 
Studená ryba (Cold Fish, r. Sion Sono) Filmasia 
Poezie (Shi, r. Lee Chang-dong), Karlovy Vary 
Ponjo z útesu nad mořem (Gake no ue no Ponyo, r. Hayao Miyazaki) Filmasia 
Libanon (Lebanon, r. Samuel Maoz), Karlovy Vary 
Čtyřikrát (Le Quattro volte, Michelangelo Frammartino), Karlovy Vary
Med (r. Semih Kaplanoğlu), Karlovy Vary
Symbol (Shinboru, r. Hitoshi Matsumoto), Febiofest

Nejhorší filmy v široké distribuci
Sex ve městě 2 (r. Michael Patrick King)
Mamas and Papas (r. Alice Nellis) 
Doktor od jezera hrochů (r. Zdeněk Troška) 
Twilight Sága: Zatmění (r. David Slade)
Bastardi (r. Tomáš Magnusek) 

Největší zklamání:
Souboj titánů (r. Louis Letterier) 
Pevné pouto (r. Peter Jackson)
Přežít svůj život (r. Jan Švankmajer ) 
The Town (r. Ben Affleck)

Dohnané resty (a největší zážitky roku):
Kompletní retrospektiva Lisandra Alonsa na Letní filmové škole (+ tamtéž Tiché světlo od Carlose Reygadase) a
seriál Breaking Bad (v originálním znění)

 

Jan Bušta

Foto: Aktuálně.cz

Šestka absolutního potěšení (abecedně)
Opravdová radost z kinematografie, chci každý z těch filmů vidět znova a znova, až dokud se dost možná neodmiluji, když prohlédnu všechny jejich slabiny (a naivně přitom doufám, že u některých mě to neomrzí doživotně). Baví i znepokojují komplexně, svým režijním uchopením souladícím všechny složky!

Seriózní muž (r. Ethan a Joel Coenovi)
Smrt čeká všude (r. Kathryn Bigelow)
Studená ryba (Tsumetai nettaigyo, r. Sion Sono)
Špatnej polda (r. Werner Herzog)
Věrná kopie (r. Abbas Kiarostami)
Zvítězit (r. Marco Bellocchio)

Pětka těsně pod vrcholem blaha (abecedně)
Každý z nich má svou „mouchu“ (některé i víc) - a já se o ní chci ještě několikrát přesvědčit. Kategorie, která ovšem často mívá v proudu času vyšší trvanlivost než příčky nejvyšší! U každého filmu jmenuji jeho intenzivně zasahující složku:

Muž ve stínu (r. Roman Polanski) – Až nevídaně detailní a jemné herectví
Pevné pouto (r. Peter Jackson) – Koncept zobrazit klíčovou emoci strukturou a temporytmem filmu (intenzivní nehybnost času a otupělost smyslů při truchlení) + film tohoto roku dle mojí ženy
Prokletý ostrov (r. Martin Scorsese) – Inscenační detaily související s akademickou poučeností s žánry, které jsou součástí hry
Robin Hood (r. Ridley Scott) – Po dlouhé době dělá Scott ze svého filmu malířské plátno – stříhá záběry i scény jako by nanášel barvy
Vinyan (r. Fabrice Du Welz) – Kamera Benoîta Debieho dokáže být zároveň civilně hrubiánská i estétsky vytříbená, realistická i poetická

Dvojka koumavé netečnosti (abecedně)
Filmy, u nichž vnímám vysokou jakost a baví mě je obmýšlet, přesto se nedotýkají.

Počátek (r. Christopher Nolan) – „Nejchytřejší kluk v Hollywoodu“ (= Nolan) věnoval obrovskou energii k tomu, aby před mýma očima proběhnul scénář filmu a ne film sám… a měl by si sehnat lepší druhý štáb (jakákoli scéna „bez herců“, je film od filmu horší a horší).

Social Network (r. David Fincher) – První film od Finchera, u něhož nemám nutkání okamžitě ho vidět znovu (tedy, až na scénu veslařského závodu) - i to mi stačí ke zklamání! Chlad Fincherových filmů mě vždycky rozehříval, bojím se ale, aby mě napříště nenechal chladným.

Foto: Aktuálně.cz

Tvůrce, jehož filmy mě přestávají zajímat
Donedávna osobně protěžovaný režisér Paul Greengrass mě už uondal poslední „bournovkou“ a Zelenou zónou jsem se pronudil (a protože jsem tomu nechtěl uvěřit: pronudil jsem se jí i podruhé). Na další Greengrassův film se netěším, i když stále doufám…

Pornografický zážitek
Sanatorium (r. Gary Dean Orona) – pokus o „porno-umění“, z něhož se (alespoň pro mě) naštěstí a možná navzdory „tvůrčím záměrům“ vylouplo opravdové „umění porna“! Láskyplné vyznání režiséra-pornofotografa věnované jeho ženě, pornohvězdě Tabithe Stevensové.

Trojka opruzů roku (abecedně)
Špatné filmy (v jakémkoli smyslu oné „špatnosti“) za ztrátu času nepovažuji. Pokud bych od někoho ztracený čas vymáhal zpátky, pak jsou to tihle tři ambiciózní opruzové: věnoval jsem jim několik let svého subjektivního prožívání a inspirace nulová! Lituji, že jsem v sobě nenašel sílu z nich odejít (žel, z filmů nikdy neodcházím!).
Cesta (r. John Hillcoat) 
Pan Nikdo (r. Jaco van Dormael) 
Sherlock Holmes (r. Guy Ritchie) 

Vzkaz apokalyptikům
Další tři až čtyři desítky filmů viděné minulý rok považuji za silně inspirativní zážitek (a v tomto případě mám na mysli pouze kvalitativní nadstandard). Byly různé „národnosti“, různého rozpočtu, různých žánrů i různého stupně autorství. Kdokoli se ohání „krizí současné kinematografie“, je nenapravitelný apokalyptik, nekouká, kam by měl, nebo se prostě koukat neumí! A to nemluvím o „naslouchání“…

 

Jiří Flígl

Foto: Aktuálně.cz

10 nejlepších filmů v kino distribuci (v abecedním pořadí)
- Čtyři lvi / Four Lions (Velká Británie 2010) r: Christopher Morris
- Machete (USA 2010) r: Robert Rodriguez
- Malý velký bojovník (Čína 2010) r: Ding Sheng
- Moon (Velká Británie 2009) r: Duncan Jones
- Počátek (Inception, USA, Velká Británie 2010) r: Christopher Nolan
- Scott Pilgrim proti zbytku světa (Scott Pilgrim vs. the World, USA 2010) r: Edgar Wright
- Seriózní muž (A Serious Man, USA, Francie, Velká Británie 2009) r: Ethan Coen, Joel Coen
- Smrt čeká všude (The Hurt Locker, USA 2008) r: Kathryn Bigelow
- Vejdi do prázdna (Enter the Void, Francie 2009) r: Gaspar Noé
- Vinyan (Francie 2008) r: Fabrice Du Welz

5 nejlepších nových filmů v DVD distribuci (v abecedním pořadí)
- Fantastický pan Lišák / The Fantastic Mr. Fox (USA 2009) r: Wes Anderson -
- Hodný, zlý a divný (Joheunnom nabbeunnom isanghannom, Korea 2008) r: Kim Ji-woon
- Ip Man (Yip Man, Hongkong, Čína 2008) r: Wilson Yip
- Max a maxipříšerky / Where the Wild Things Are (USA 2009) r. Spike Jonze
- Přicházím s deštěm (I Come with the Rain, Francie 2008) r: Tran Anh Hung

10 nejlepších filmů mimo českou distribuci (v abecedním pořadí)
- 13 zabijáků (Jusannin no shikaku, Japonsko 2010) r: Takashi Miike
- Bitch Slap (USA 2009, r. Rick Jacobson)
- Burn out the Day (USA 2009) r: Cinqué Lee
- City of Life and Death (Nanjing! Nanjing!, Čína, Hongkong, 2009) r: Lu Chuan
- Defendor (Kanada 2009) r: Peter Stebbings
- Deliver Us from Evil (Fri os fra det onde, Dánsko, Švédsko, Norsko 2009) r: Ole Bornedal
- Handsome Harry (USA 2009) r: Bette Gordon
- Poezie (Shi, Korea 2009) r: Chang-dong Lee
- [Rec] 2 (Španělsko 2009) r: Paco Plaza, Jaume Balagueró
- Symbol (Shinboru, Japonsko 2010) r: Hitoshi Matsumoto
- Viděl jsem ďábla (Akmareul boatda, Korea 2010) r: Kim Ji-woon

Největší zklamání:
- Expendables: Postradatelní (The Expendables, USA 2010) r: Sylvester Stallone -
- Iron Man 2 (USA 2010) r: Jon Favreau
- Kniha přežití (The Book of Eli, USA 2010) r: Hughes Bros.
- Muž z Londýna (L'homme de Londres , Francie, Německo, Maďarsko 2007) r: Béla Tarr, Ágnes Hranitzky
- Podivní (The Crazies, USA 2010) r: Breck Eisner 

 

Michal Procházka

Foto: HCE

Nejlepší filmy v široké distribuci)
Špatnej polda (r. Werner Herzog) 
Inception  (r. Christopher Nolan) 
Zelená zóna / Green Zone (Paul Greengrass) 
Machete (Robert Rodriguez)
Single Man (r. Tom Ford)
Český mír (r. Vít Klusák a Filip Remunda)

Nejlepší filmy v limitované distribuci
Bílá stuha (Projekt 100) (Das Weisse Bande, r. Michael Haneke)
Strýček Búnmí (r. Apichatpong Weerasethakul)
Na Mamuta (Mamuth, r. Benoît Delépine, Gustave Kervern)
Vejdi do prázdna (Enter the Void, r. Gaspar Noé)
Iluzionista (projekt MANIFESTO) (r. Sylvain Chomet)
Muž z Londýna (NFA) (Man from London, r. Béla Tarr)
Projekt Frankenstein (r. Kórnel Mundruczó)
Zvítězit (Vincere, r. Marco Bellocchio) 

Mimo českou distribuci
Hahaha  (r. Hong Sangsoo, Jižní Korea) - viz zde
Oki's Movie (r. Hong sangsoo, Jižní Korea) - viz zde
Poezie
(Lee Chang-dong, Jižní Korea) 
Incendies (r. Denis Villeneuve, Kanada)
Beyond (Svinalängorna, r. Pernilla August, Švédsko)
Meek's Cutoff (r. Kelly Reichardt, USA) - recenze


Nejhorší filmy v široké distribuci
Ženy v pokušení (Jiří Vejdělek)
Román pro muže (Tomáš Bařina) 

Největší zklamání:
Viděl jsem ďábla (I saw the Devil, r. Kim Jee-woon, Jižní Korea) FilmAsia

 

 

Tomáš Stejskal

Foto: Fox

Nejlepší filmy v distribuci:
Seriózní muž (r. Joel a Ethan Coelovi)
Počátek (r. Christopher Nolan)
Fantastický pan Lišák (r. Wes Anderson)
Fish Tank (r. Andrea Arnold)
Socialismus (r. Jean-Luc Godard)
Vejdi do prázdna ( r. Gaspar Noé)
Social Network (r. David Fincher)
TRON: Legacy (r. Joseph Kosinski)
Strýček Búnmí (r. Apichatpong Weerasethakul)
Smrt čeká všude (r. Kathryn Bigelow)

Nejlepší filmy mimo distribuci:
Viděl jsem ďábla (Filmasia)
Moje štěstí (MFFKV)
Symbol (Febiofest)
Křičící muž (MFFKV)
Čtyřikrát (MFFKV)
Max a maxipříšerky (Febiofest)
Med (MFFKV)
Lurdy (MFFKV)
Studená ryba (Filmasia)
Ponyo z útesů (Filmasia)

Opruz roku:
Pan Nikdo (r. Jaco van Dormael)
Paranormal Activity 2 (r. Tod Williams)
Goemon (r. Kazuaki Kiriya)
Baaria (r. Giuseppe Tornatore)

 

Antonín Tesař

Foto: Falcon

Nejlepší filmy v široké distribuci
Seriózní muž (r. Ethan a Joel Coenovi)
Inception  (r. Christopher Nolan)
TRON: Legacy (r. Joseph Kosinski)
Moon (r. Duncan Jones) 

Nejlepší filmy v limitované distribuci
Fish Tank (Projekt 100) (r. Andrea Arnold)
Fantastický pan Lišák (Fantastic Mr. Fox, Wes Anderson) (DVD)
Sama v Africe (r. Claire Denis)     
Strýček Búnmí (r. Apichatpong Weerasethakul) 
Imaginární lásky (r. Xavier Dolan) 
Vinyan (r. Fabrice Du Welz) 

Mimo českou distribuci
Viděl jsem ďábla (r. Kim Ji-woon)
Křičící muž (r. Mahamat-Saleh Haroun) 
Poezie (Lee Chang-dong, Jižní Korea) 
Ponjo na útesu (r. Hayao Miyazaki) Filmasia 
Poslední dny Emmy Blankové (r. Alex van Warmerdam)
Lurdy (Jessica Hausner, Rakousko, Francie, Německo)

Nejhorší filmy v distribuci
Paranormal Activity 2 (r. Tod Williams)
Na velikosti záleží (r. Erez Tadmor, Sharon Maymon)
Poslední vládce větru (r. M. Night Shyamalan) 
Saw 3D (r. Kevin Greutert) 
Goemon (r. Kazuaki Kiriya) 

Největší zklamání:
Bibliothéque Pascal (r. Szabolcs Hajdu)
Přežít svůj život (r. Jan Švankmajer )
Imaginárium Dr. Parnasse (r. Terry Gilliam)
The Box (r. Richard Kelly)
Hadewijch – Mezi Kristem a Alláhem (r. Bruno Dumont) 

 

Helena Zikmundová

Foto: Aktuálně.cz

Nejlepší v distribuci
1. Inception (r. Christopher Nolan) - Poslouchat vyprávění cizího snu je ta nejnudnější věc na světě. Zkuste si ten sen ale od základu vymyslet, dát mu několik vrstev, vnitřní zákonitosti a ještě tvůrčí tým podobný filmovému štábu... it's pure creation.
2. The Social Network (r. David Fincher) - Čert spral, jak přesně odpovídá Sociální síť skutečným událostem. Příběh, ve kterém nerdi se sotva sestouplými varlaty pohotově jednají o miliardových obchodech, v každém případě skvěle zachycuje princip jednoho fenoménu.
3. Smrt čeká všude (r. Kathryn Bigelow) - Oceňuji mimo jiné to, jak málo film působí dojmem pokusu o výpověď. Navzdory ruční kameře se například nikdy nezačne tvářit jako dokument, vždycky máme možnost si plně uvědomovat fikci.
4. Špatnej polda (r. Werner Herzog) - Tentokrát žádný sex na hudbu Led Zeppelin, ovšem na druhou stranu drzé a nestoudné pobavení, u Herzoga možná až nečekané (pokud sama sobě odpustím tak nestoudnou generalizaci). Osvěžující.
5. Čtyři lvi (r. Chris Morris) - Vyčítat komedii o sebevražedných atentátnících (navíc natočené Chrisem Morrisem) málo boratovské nesmlouvavosti je samozřejmě trochu absurdní, ale každopádně je to jedna z mála výhrad.
6. Fish Tank (r. Andrea Arnold) - Umění autenticity, které je dnes typické pro některé směry britské televizní tvorby, se plnohodnotně přeneslo do filmu.
7. Muž ve stínu (r. Roman Polanski) - Místo těžkého a palčivého "obrazu doby" spíš chutná žánrovka. Zaplaťpámbu.
8. Prokletý ostrov (r. Martin Scorsese) - V jistých ohledech podobný případ jako Muž ve stínu: žánrový koncept, u kterého tolik nezáleží na zápletce ani rozuzlení.
9. Zelená zóna (r. Paul Greengrass) - Po Mariňákovi další film, který odhaluje nesmyslnost válečných konfliktů jinak než z přímočaře pacifistického hlediska. Válka je šméčko a bez televize by neměla důvod existovat.
10. Seriózní muž (r. Ethan a Joel Coenovi) - Paradoxně jeden z mála filmů, pod jehož recenzí se na Aktuálně neobjevil komentář, že je to pěkná židárna. Ona totiž je. Moc pěkná.


Nejhorší v distribuci
Sex ve městě 2 a Jíst, meditovat, milovat, bez nároku na pořadí. Určitě se promítaly hůř zvládnuté filmy, ale ty jsem neviděla. Dva zmíněné mi leží v žaludku za to, že přiživují neuvěřitelně tupé a sebestředné vidění světa, v němž je náš (rozuměj evropský a hlavně americký) styl života ten cool a roztomilí domorodci v exotických zemích jsou tím svobodnější, čím víc jej napodobují.

 

Konečné výsledky

1. místo (7 hlasů) - Počátek (Inception, r. Christopher Nolan)

2. místo (6 hlasů) - Seriózní muž (A Serious Man, r. Ethan a Joel Coenovi)

3.-9. místo (4 hlasy)
- Fantastický pan Lišák (Fantastic Mr. Fox, Wes Anderson), Fish Tank (r. Andrea Arnold), Poezie (Shi, Lee Chang-dong, Jižní Korea), Strýček Búnmí (Loong Boonmee raleuk chat, r. Apichatpong Weerasethakul), Social Network (r. David Fincher), Špatnej polda (The Bad Lieutenant: Port of Call New Orleans, r. Werner Herzog), Vejdi do prázdna (Enter the Void, r. Gaspar Noé)

10. místo a ještě dál (3 hlasy)
Čtyři lvi (Four Lions, r. Christopher Morris), Lurdy (Lourdes, r. Jessica Hausner), Muž ve stínu (Ghost Writer, r. Roman Polanski), Prokletý ostrov (Shutter Island, r. Martin Scorsese),  Studená ryba (Cold Fish, r. Sion Sono), TRON: Legacy (r. Joseph Kosinski), Vinyan (r. Fabrice Du Welz)

 

Právě se děje

Další zprávy