Recenze: Zjizvenec Machete je tak dobrý, jak je starý

21. 10. 2010 13:00
Rodriguez dává Mexičanům macho hrdinu Treja

Recenze - Mexický knírač Machete je nový Chuck Norris. Machete přežije smrtelně zraněný v hořícím domě, protože Machete nehoří. Machete se může zhoupnout z okna na střevech chlapa, kterého právě vykuchal svou eponymní mačetou, protože Machete nerespektuje zákony fyziky.

A hlavně, Machete neesemeskuje.  A když esemeskuje, tak to znamená, že improvizuje. (Asi jako když Old Shatterhand v Malém televizním kabaretu říká Vinnetouovi: „Old Shatterhand nikdy nezapomene. A když zapomene, tak si vzpomene.")

Latinoamerická, respektive mexická kultura dlouho čekala na svého macho hrdinu, který to natře gringům. Ne že by neměla své hrdiny, jako byl třeba herec Mario Almada, jenž dodnes drží rekord v největším počtu natočených filmů; ale chyběl jí akční hrdina, který by pozvedával národní sebevědomí,  byl by to pořádný samec a tvrďák, a přitom s ním byla zábava. Pokud za ně tedy nepovažujete tyhle maskované wrestlery

Připravit si publikum

Stejně jako dostali afroameričané v 70. letech svého Shafta, mají nyní Hispánii svého Machetu - tajného poldu, který se svým tetováním a jizvami vypadá jako příslušník galerky, ale v jádru je to ten nejčestnější chlap, a navíc gentleman. I když dovede získat srdce a vulvu libovolné ženy, nezneužívá toho.  Jde mu jen o spravedlnost. Té však dosáhne jakýmikoli prostředky včetně zahradničení.

Nemá moc velkou cenu popisovat zápletku. Ne že by žádná nebyla, dokonce je dost zašmodrchaná, ale kouzlo Machety spočívá spíš v detailech, atmosféře a kontextu. Už sám zrod díla vydá na zvláštní příběh. Režisér a scenárista Rodriguez chtěl tohoto hrdinu uvést na plátno už na začátku 90. let ještě předtím, než se definitivně proslavil Desperadem (1995).

Jenomže na tak nezvyklou postavu bylo potřeba publikum nejprve připravit. A tak se Machete objevil ve všech dílech dětské dobrodužné série Spy Kids jako vedlejší figura a nejvíc slávy si získal díky tomu, že mu Rodriguez věnoval jednu falešnou upoutávku ve dvojfilmu Grindhouse, který dělal společně s Quentinem Tarantinem.

Ačkoli se z Grindhousu nestal žádný hit, bylo zjevné, že ze všech falešných upoutávek je ta machetovská nejslibnější. Režisér ostatně při její výrobě natočil mnohem více materiálu - údajně snad skoro půlku filmu. Takže nyní se díváme už „jen" na jakousi nutnou dodělávku, z níž je zároveň zřejmé, že svou lacinost do značné míry schválně simuluje.

Lindsay Lohan ve filmu Machete
Lindsay Lohan ve filmu Machete | Foto: Palace Pictures

Při pohledu na titulkovou listinu leckomu srdce zaplesá víc než u Expendables. Danny Trejo jako Machete, Robert De Niro jako zkorumpovaný senátor, Jessica Alba jako neohrožená policistka, Steven Seagal jako hlavní mafiánský padouch, Michelle Rodriguez jako vůdkyně tajné rebelské organizace, Jeff Fahey jako úlisný senátorův poskok, Cheech Marin jako katolický kněz se zabijáckou minulostí, Don Johnson jako zlotřilý šerif zabíjející mexické přeběhlíky přes hranice, Lindsay Lohan jako zkažená boháčská dcerka závislá na drogách či Tom Savini jako old-school zabiják.

Lepší než Postradatelní

Evidentně se cílí na znalce pořádného „bahna videopůjčoven", ale zároveň tu béčkovou a exploatační selanku „kazí" přítomnost hvězd - i když nakonec jsou všichni svými hereckými projevy docela dobře sladění.  Dalo by se rovněž donekonečna diskutovat, nakolik má být pocta starým špatným filmům dobře natočený a obsazený film, či naopak jak moc si může takový snímek dovolit být hloupý, mít tupé dialogy a díry v návaznosti děje.

Jistě je trochu podraz, že tu holky, co už mají status hvězd, nejsou ve skutečnosti nahé (za Lindsay Lohan zaskočila dublérka, nebo je snímaná tak, že není nic vidět;  Jessica Alba zase svou scénu ve sprše odehrála v plavkách, které pak byly digitálně vyretušovány) či že místo poctivě namíchané malinovky stříká z plátna většinou krev dělaná digitálně. Naopak nevadí, že je děj přetížený množstvím postav, které se různě nesmyslně vytrácejí - vždyť bylo třeba dělat zálohy na další díly.

Zabiják Clooney vyhrál žebříček nad mstitelem Mačetou
Benátky začal zostra mstitel Danny Trejo s mačetou

Podle mě Macheta představuje rozhodně důslednější, zábavnější a celkově zvládnutější návrat do minulých desetiletí, než se to povedlo výše uvedeným Expendables. Důvod je i v tom, jak se staví k vyžilosti hlavních hrdinů. Nikdo z nich se nepokouší hrát si na mladíky a dosáhnout zpětně „životní formu".

Film sice vůbec nezpochybňuje jejich schopnosti, ale počítá s jejich stářím, aniž z něj dělá téma. Nezakrývá vrásky, jizvy, tělesnou ochablost ani Seagalovo stále rostoucí břicho. A teprve tohle dodává snímku nádech správné absurdnosti. TI největší machři vypadají jako solidní trosky, ale tváří se u toho jako totální suveréni.

S Machetou navíc kromě zábavy přichází i trocha kontroverze. I u ní se dá debatovat, nakolik je umělá a nakolik má nějakou sociální závažnost. Každopádně obvinění, že film je „rasistický vůči bílým" a podporuje „rasovou válku", se střetává s obviněními, že používá rasistické stereotypy ohledně postavení Mexičanů i bílých Američanů.

Jisté je jedno - ty dobré exploatační filmy v sobě musí mít trochu sociální nenávisti. Bez určitých politických podtextů, které jsou ale podávány schválně dost naivně, by se ztratila veškerá síla žánru. Zoufalost něčí podřízené situace totiž plodí právě onu pokleslou poetiku „špatně zvládnutého řemesla a podfinancované produkce".  Upřímně, byla by velká prča, kdyby někdo v Česku natočil podobným stylem film o Romech (nebo cikánech, chcete-li).

Jediný problém vidím v tom, že Machete nikdy nezíská status nové klasiky, jako se to daří filmům Quentina Tarantina. Robert Rodriguez je pořád spíš jen oddaný fanoušek, než aby ho napadlo pracovat s retrem nějak kreativněji.

Machete
Machete
Žánr: Akční, Komedie, Krimi, Thriller
Režie: Robert Rodriguez, Ethan Maniquis
Obsazení: Danny Trejo, Robert De Niro, Jessica Alba, Steven Seagal, Michelle Rodriguez, Jeff Fahey, Cheech Marin, Don Johnson, Shea Whigham, Lindsay Lohan, Daryl Sabara, Ara Celi, Tom Savini, Electra Avellan, Elise Avellan, Alicia Rachel Marek, Tito Larriva, Cheryl Chin, Nimród Antal ad.
Délka: 105 minut
Premiéra ČR: 14.10.2010