Kinozážitky roku? Tarantino, Louise-Michel, Wrestler

Red Kul
3. 1. 2010 11:00
Autoři Aktuálně.cz hodnotí rok 2009 v české distribuci
Wrestler
Wrestler | Foto: Aktuálně.cz

V čase výročních žebříčků i filmová rubrika Aktuálně.cz přichází se shrnutím letošního roku v českých kinech. Nabízíme názory třech publicistů, kteří zde pravidelně publikují: které filmy je v roce 2009 v kinech nejvíce oslovily, které je naopak zklamaly či znechutily.

Každý přistoupil k sestavení svého žebříčku po svém a u každého se tedy projevují jiná hodnotící kritéria. Abychom předešli tomu, že kritika rovná se především negaci, vybral každý 10 dobrých a 5 špatných filmů.

Kamil Fila

Pořadí je abecední, ne hierarchické. Hlavním kritériem je originalita autorského přístupu, jak nakládat s filmovým médiem - co a jak je možné ukázat, a jak a o čem vyprávět.

Nejlepších 10:

Antikrist (Dánsko, Německo, Francie, Švédsko, r: Lars von Trier) - Radikální rozchod s tím, že by umění mělo být psychologickou terapií

Avatar (USA, režie: James Cameron) - Dílo, který vás donutí uvědomit si, že filmové médium se stále vyvíjí a důležitější než příběh může být stvoření nového světa

Baader Meinhof Komplex (Německo, Francie, r: Uli Edel) - Dokonalý způsob, jak p(r)odat kontroverzní politické téma jako velkou podívanou, aniž by se vytvářel idealizovaný obraz mučedníků

Božský (Il Divo, Itálie, r: Paolo Sorentino) - Dobové politické tance zobrazené jako abstraktní rej démonických a groteskních výjevů

Hanebný pancharti
Hanebný pancharti | Foto: Aktuálně.cz

Hanebný pancharti (Inglorious Basterds, USA, r: Quentin Tarantino) - Aneb jak vyprávět tak dobře, až nevadí ani falšování historie

Hlad (Hunger, Velká Británie, Irsko, r: Steve McQueen) - Vynalezení nové podoby filmového realismu a objektivity vyprávění díky zázemí ve videoartu

Louise Michel (Francie, r: Gustave de Kervern, Benoît Delépine) - Ukázka toho, že zábava vůbec nemusí být úniková, ale může být i kritická

Pařba ve Vegas (USA, r: Todd Phillips) - Když komedie, tak teda hodně vostrá

Star Trek (Star Trek, USA, r: J. J. Ambrams) - Myšlenkově progresivní sci-fi sága konečně dostala i moderní styl

Wrestler (Wrestler, USA, r: Darren Aronofsky) - Jsou momenty, kdy nevíte, jestli herec hraje, nebo je sám sebou. Ale víte, že ten herec je výborný a jeho vlastní život vydá na film

Louise-Michel
Louise-Michel | Foto: Aktuálně.cz

(V zásobě je možné vyjmenovat ještě minimálně dvě desítky velice dobrých až výborných filmů, stačí zaklikat si v naší databázi)

Nejhorších 5:

Může to působit jako spiknutí či neobjektivní zaujatost. Ale spíše jde jen o statistický výsledek. Žádný zahraniční film uvedený do naší distribuce ani vzdáleně nebyl tak špatný jako to, co vzniklo u nás v Česku. Viděl jsem letos přes 130 distribučních premiér a výsledek je naprosto jasný.

2Bobule (ČR, r: Vlad Lanné) - Komedie s únavovým syndromem

Klíček (ČR, r: Ján Novák) - Potupa pro kinematografii i pro politické vězně z 50. let

Operace Dunaj (Polsko, ČR, r: Jacek Glomb) - Dokonalé minutí se s žánrem komedie, současnými požadavky na tempo vyprávění a také národní povahou

Ulovit miliardáře (ČR, r: Tomáš Vorel) - Zlý a křečovitý nepodarek, který by chtěl být jako Louise-Michel (viz výše), ale chybí mu do něj několik světelných let

Veni, vidi, vici (ČR, r: Pavel Göbl, Jiří Chlumský) - To ani není film, ale obyčejný tunelářský výsměch producenta Jana Nejedlého nejen divákům, ale dokonce i najatým tvůrcům

Pořadí je opět abecední. Pokračovat by se dalo ale dlouho… Kněžna Libuše, Cinka Pana, Případ nevěrné Kláry, Ocas ještěrkyLíbáš jako Bůh, El paso, Proměny, Jménem krále… Ze zahraničních filmů se přiblížil maximálně tak Deník nymfomanky. Uznávám ovšem, že jsem neviděl Alvina a Chipmunky 2, Hotel pro psy nebo Noc oživlých mrtvol 3D. Ale jsem taky jenom člověk.

 

Jiří Flígl

 

Top 10 z kinodistribuce roku 2009 v abecedním pořadí:

 

District 9 (USA, Nový Zéland 2009, režie: Neill Blomkamp) - Úžasný zážitek konfrontace s novou mediální formou vzešlou z propojení kategorií dokumentu, fikce, braku, autorského filmu, žánrovky i umění, která se vzpouzí doposud existujícím škatulkám

 

Avatar
Avatar | Foto: Bontonfilm

 

Gamer (USA 2009, r: Mark Neveldine, Brian Taylor) - Stejně jako Zastav a nepřežiješ 2 - Vysoké napětí, další letošní premiéra od stejného tvůrčího dua, představuje Gamer strhující radikálně avantgardní dílo, v němž médium filmu invenčně přejímá postupy videoher

 

Gran Torino (USA, Německo, Austrálie 2008, r: Clint Eastwood) - Žádné formální eskapády či scenáristické kličky, nulová úlitba sentimentu, a právě díky tomu zdejší jednoduchý příběh vyznívá s takovou silou. Konečně film, který stáří nepojímá se senilně zastřeným pohledem ani Stalloneovsky zatvrzelým machismem

 

JCVD (Belgie, Francie, Lucembursko 2008, r: Mabrouk El Mechri) - Van Damme v chytrém sebereflexivním filmu, který slavil úspěch na mezinárodních festivalech a u filmové kritiky. Hvězda na chvilku zazářila z popela a ukázala nám, jak moc milujeme béčkové filmy a bulvárem vláčené hrdiny

 

Louise-Michel (Francie 2008, r: Gustave de Kervern, Benoît Delépine) - Nevybíravá satira na okovy kapitalismu plná nekorektního humoru se stejným gustem strefuje do pracháčů i nuzáků a představuje jednu z nejvýstižnějších a také nejzábavnějších výpovědí o současné euroamerické společnosti

 

Star Trek
Star Trek | Foto: Aktuálně.cz

 

Panika v městečku (Panique au village, Belgie, Francie, Lucembursko 2009,

r: Stéphane Aubier, Vincent Patar) - Fantasmagorické dobrodružství plastových figurek v podobě nepřetržitého proudu originálních a absurdních nápadů nespoutaných racionalitou, logikou ani rámcem celovečerního vyprávění

 

Poslední dům nalevo (The Last House on the Left, USA 2009, r: Dennis Iliadis) - Fyzicky intenzivní a zneklidňujíce mnohoznačný snímek, který překračuje hranice exploatace, ale také ukazuje, že remake může dalece překonat svůj předobraz

 

Stáhni mě do pekla (Drag Me to Hell, USA 2009, r: Sam Raimi) - Po plácání se s vysokorozpočtovým Spider-Manem se Raimi vrátil na pole nízkorozpočtových hororů a připomněl, že nedílnou součástí žánru je vedle strachu a odpudivosti také humor

 

Strážci - Watchmen (Watchmen, USA 2009, r: Zack Snyder) - Výborný překlad z média komiksu do média celovečerního filmu, který nechce předlohu zastínit, ani ji nezplošťuje pro masové publikum

 

Wrestler (The Wrestler, USA 2008, r: Darren Aronofsky) - Druhý dojemně velkolepý comeback tohoto roku. Mickey Rourke ale narozdíl od Van Damma nepotřebuje chytrý moderní scénář - vystačí si s přímočarým příběhem o outsiderovi, který nezapadá do normálního světa, ale v prostředí laciného pozlátka, reflektorů a primárních hodnot zůstane navždy hrdinou

 

Foto: Aktuálně.cz

 

Ještě si dovolím natruc jedno zvláštní uznání, a to filmu Hannah Montana, který byl nedávno na jednom českém webu vyhlášen nejhorším filmem roku. Stejně jako sága Twilight i  Hannah Montana vyvolává extrémní reakce, protože se mnozí lidé proti ni potřebují vymezit. V porovnání s Novým měsícem je ale řemeslně mnohem lepší a divácky výrazně zábavnější. Osobně ji považuji za „provinilou rozkoš" roku a v mnoha ohledech se mi do paměti vryla víc než některé z výše uvedených titulů.

 

Pětici nejhorších filmů nemám, protože mi nic nepřišlo tak vyloženě tristní, takže místo toho předkládám pětici největších zklamání:

 

Číslo 9 (9, USA 2009, r: Shane Acker) - Konzervativní křesťanská agitka o zhoubnosti strojů a zkázonosnosti intelektu maskovaná jako odvážné dílo pro vyhraněné publikum

 

Krvavé pobřeží (Chi bi, Čína 2009, r: John Woo) - Vývozní spektákl pro lidi, kteří se dojímají nad výzdobou čínských restaurací

 

Terminator Salvation (USA, Německo, Velká Británie 2009, r: McG) - Promarněný potenciál nejen z hlediska terminátorského universa, ale také postapokalyptického prostředí - obojí posloužilo jen jako prvoplánová kulisa pro plytký brak

 

Foto: archiv

 

Veni, vidi, vici (Česko, 2009, r: Pavel Göbl, Jiří Chlumský) - Chtělo by se říci, že to je nejhorší film roku, ale nebylo by to adekvátní. Veni, vidi, vici totiž nelze posuzovat jako film, nýbrž coby projekt, který měl na určitou dobu finančně zajistit řadu lidí

 

Zack a Miri točí porno (Zack and Miri Make a Porno, USA 2008, r: Kevin Smith) - Smith už evidentně vyčerpal svůj dřívější tvůrčí potenciál a jen recykluje koncepty svých starších, mezinárodně proslulých filmů

 

Antonín Tesař

Nejoblíbenější filmy v kinodistribuci 2009:

1.-2.
Hanebný pancharti - Skvělá hra masek a rolí zasazená do zlatého věku propagandy

1.-2.
Mlčení Lorny - Bratři Dardenni se posouvají od realismu k tragédii

3.-6.
35 panáků rumu - Pozdní jaro Claire Denisové se rozpouští v plynutí všednosti

3.-6.
Star Trek - Jeden z největších SF fenoménů brilantně rozvrací sám sebe, aby se mohl v závěru nově ustanovit

3.-6.
Vzhůru do oblak - Podobně jako Hayao Miyazaki i Pixaři se vzdávají klasického vyprávění a své filmy nově budují na půdorysu hry

3.-6.
Wrestler - Nejnostalgičtější filmový zážitek roku

7.-10.
Avatar - Důvod je očividný

7.-10.
Louise-Michel - Zákeřná anarchistická komedie se krutě vysmívá všemu včetně vlastní anarchie

7.-10.
Stáhni mě do pekla - Geniální hororová komedie o společensky trapných a ponižujících okamžicích života

7.-10.
Valčík s Bašírem - Mnohem radikálnější kombinace přístupů, žánrů a stylů, než jsme letos mohli vidět v Districtu 9

Foto: Artcam

Nejhorší filmy:
(české filmy odkládám do zvláštní kategorie - moc jsem jich neviděl a nemohu vzájemně srovnávat)

Ať vejde ten pravý - Nesmyslně přeceňovaný pubertální kýč

Halloween II - Je bolestné dívat se, jak Rob Zombie przní jednu z nejzářivějších hororových ikon.

Mary a Max - Sebestředně outsiderský animáč obrušuje hrany zneklidňujícím a temným stránkám existence tím, že je předvádí v chlácholivém a záměrně zjednodušujícím hávu dětského vyprávění a prostopravd

Nenarození - Čirý popcornový nonsens

Nejbizarnější film roku: The Spirit - „That's damn weird."

 

Právě se děje

Další zprávy