Divadlo

Ilja Racek končí ve funkci ředitele Slezského divadla v Opavě

Po pěti letech končí Ilja Racek mladší ve funkci ředitele opavského Slezského divadla, a to v době jeho chystané restrukturalizace. Město hledá další zdroje financování instituce s činoherním a operním souborem. Zatím provoz ročně dotuje více než 90 miliony korun. Ani magistrát, ani končící šéf nepředpokládají rušení operního souboru. "Opavská opera je ohrožena už od svého vzniku. Hovoří se o tom 70 let. Je to takový folklor. Přesto se dožila současné doby. Má za sebou slušné výsledky a před sebou ještě další budoucnost," míní Racek.

Podle něj je magistrát ve složité situaci. Nemá peníze na chod dvousouborového divadla. "Myslím, že nastane personální problém, když budou chtít ušetřit. Pak se to projeví i na kvalitě nabídky směrem k divákům," říká končící ředitel. Na odchodu se s představiteli města dohodl. "Situace se mi zdála příliš složitá, a to hlavně s ohledem na můj věk," vysvětluje jednasedmdesátiletý Racek, který v minulosti šéfoval několika divadlům, ostravskému studiu České televize a působil také na ministerstvu kultury. Výběrové řízení na jeho pozici začne v červnu.

Zdroj: ČTK

Novým uměleckým šéfem Husy na provázku je Sládeček

Uměleckým šéfem brněnského Divadla Husa na provázku se nově stal dramaturg Martin Sládeček. Dosavadní vedoucí, režisérku Annu Davidovou, čekají mateřské povinnosti. Divadlo řídila dva roky, součástí jejího týmu byl i Sládeček. Ten chce Husu na provázku dál profilovat jako progresivní a otevřený divadelní dům.

"S radostí a pokorou chci dále rozvíjet naši společnou koncepci Provázku jako společensky angažovaného divadla se silnými lokálními kořeny a celorepublikovým renomé, kde se pozoruhodní tvůrci z různých uměleckých oborů v soustředěné atmosféře potkávají s výjimečně inspirativním a pracovitým hereckým souborem," říká Sládeček. Provázek by podle něj měl být "otevřený periferii", tedy lidem i tématům na okraji veřejného zájmu, propojovat a spojovat nepravděpodobné skupiny lidí a neztrácet humor.

Jedenatřicetiletý Sládeček vystudoval dramaturgii na JAMU. Působil v činohře Národního divadla Brno a pražském Švandově divadle. Je také autorem her, dramatizací a překladů dramatických textů.

Zdroj: ČTK

Barankiewicz bude šéfem baletu Národního divadla až do roku 2026

Do konce srpna 2026 prodloužil ředitel Národního divadla Jan Burian mandát uměleckému šéfovi baletu Filipu Barankiewiczovi. Ten se vedení souboru ujal na začátku sezony 2017/2018, kdy nahradil Petra Zusku. Barankiewicz měl skončit v příští sezoně. Ředitel divadla oceňuje jeho kvalitní, inspirativní a profesionální působení. "Úroveň souboru je oceňována domácími i zahraničními odborníky i širokou veřejností. Podařilo se představit řadu nových choreografických počinů významných tvůrců z celého světa," pochvaluje si Burian. "Jsem rád, že mohu dál rozvíjet Balet Národního divadla, navíc na tak úžasném místě, jako je Praha," doplňuje Barankiewicz.

Zdroj: ČTK
Pokračovat