Los Angeles - Nejprodávanějším albem roku 2011 je nahrávka "21" britské zpěvačky Adele. Podle webu Ultimate World Chart si desku loni koupilo přes patnáct milionů lidí po celém světě.
Adele vládne žebříčkům na obou stranách Atlantiku; doma v Británii se dostala do desítky nejprodávanějších desek všech dob. I nejžádanější singl roku patří Adele: její hit Rolling In The Deep hlásí přes deset milionů stažení či prodejů.
Adele staví oproti své největší konkurentce Lady Gaga na prověřených žánrech a posluchači ji užívají jako lék v dobách ekonomické recese a hektického životního stylu. Ani její fenomenální úspěch ale nevrátil zpět staré dobré časy hudebního byznysu.
V Británii loni stoupnul prodej digitálních alb o čtvrtinu, ale prodej fyzických alb poklesl o 13 procent. A protože se kompaktů stále prodá víc než empétrojek, v důsledku to znamená, že se na ostrovech prodalo o 6 procent méně desek.
V USA naopak i díky Adele loni stoupnul prodej CD ve srovnání s předešlým rokem o 3 procenta - což je poprvé od roku 2004. Prodej CD sice poklesl o 6 procent, ale prodej digitálních alb se zvýšil o pětinu, na čemž má podíl i nabídka levných starších desek. Za mořem už tvoří downloady třetinu prodejů a podle analytiků bude tento podíl stoupat i díky tomu, že lidé se kupují čím dál víc chytrých telefomů a mobilních zařízení.
Nicméně nárůst prodeje neznamená nárůst zisků. Čím dál častěji se prodávají jednotlivé skladby, na kterých se vydělává méně než na albech (do statistik se sice počítá deset singlů za jednu desku, ale ve skutečnosti lidé tolik celých desek nekupují). Do budoucna navíc není jasné, jak s trhem zamíchá poslouchání z internetových mraků a služeb typu Sporify, kde hudbu ani není nutné vlastnit.
Nezávislý úspěch
Pořadí nejžádanějších desek loňska dominují ženy; v první desítce jich je šest včetně Lady Gaga a Rihanny. Adele ale všechny porazila rozdílem několika délek - alba s názvem 21 se prodalo víc než desek na 2. až 4. místě dohromady. I takřka rok po vydání deska boduje v aktuálním americkém Top 3. Lady Gaga je na 2. místě s Born This Way s 5,4 milionu kopií, bronz bere finišující kanadský baryton Michael Bublé, jehož Christmas je s 5,2 milionu nejprodávanějším vánočním albem.
Triumf britské retro soulové zpěvačky je o to překvapivější, že deska vyšla na britské nezávislé značce XL Recordings. V takových číslech se zatím pohybovaly jen velké společnosti patřící do nadnárodních korporací. Nejprodávanějším albem nezávislého sektoru byl Smash od neo-punkových Offspring, jehož v polovině 90. let zmizelo z pultů přes dvanáct milionů kopií. Adele má s nimi hudebně společného jen málo, ale úspěch 21 je důkazem, že nezávislé společnosti začínají obrům zatápět i v mainstreamu.
"Ten úspěch by se dal nejlépe popsat jako nevykalkulovaný. Je to deska natočená velmi instinktivně a to na ní lidé milují. Ani na propagaci nebylo nic komplikovaného; celé to bylo jen a jen o hudbě," prohlásil šéf XL Recordings Richard Russell v narážce na bombastické kampaně, které provázejí nahrávky popových hvězd na velkých labelech. Sám prodej desky původně odhadoval "jen" kolem tří milionů.
Adele také aspoň načas vrátila víru, že album ještě není úplně mrtvé. V USA se prodej tohoto formátu (ve fyzické i digitální podobě) zvedl právě díky albu i zpěvaččinu debutu 19. (Rostl i trh s digitálními singly, ale o něco méně, než se čekalo; v USA jen 9 procent.)
V singlovém pořadí se za desetimilionovým trhákem Rolling In The Deep umístil taneční hit Party Rock Anthem dvojice LMFAO. Třetím globálně nejprodávanějším singlem je Give Me Everything rappera Pitbulla a zpěváka Ne-Yo. Stříbrná i bronzová příčka potvrzují globální dominanci taneční hudby navazující na eurodance 90. let.
Adele útočí na diamantové ocenění
Posledním britským interpretem, který dominoval výročnímu žebříčku v USA, byly v roce 1997 Spice Girls s debutovou deskou Spice, jež se dostaly přes pětimilionovou hranici. Ta byla od poloviny nulté dekády nedosažitelná - dokud nepřišla Adele. Kromě nejprodávanější desky a singlu má soulová diva i nejžádanější videozáznam roku - koncertní DVD/Blu-Ray Live At the Royal Albert Hall s prodejem přes sto tisíc kusů.
Před Adele teď v USA stojí poslední výzva - dosáhnout s 21 na platinové ocenění za deset milionů prodaných desek. Takhle vysoko naposledy zamířil v roce 2004 zpěvák Usher s Confessions. Adele by k diamantové desce mohl pomoci očekávaný úspěch na únorových Grammy. Zpěvačku momentálně se zotavující z operace hlasivek čekají i odložené koncerty z amerického turné.
Vánoční trhák Christmas katapultoval Michaela Bublého na americké číslo dva. Kanadský zpěvák tak ještě vylepšil prodejní čísla předchozí desky Crazy Love. Lady Gaga je v USA na trojce. K dvěma milionům jí výrazně pomohl rychlý start - Born This Way se během prvního týdne prodalo v milionovém nákladu, podstatná část za zvýhodněnou cenu 0,99 dolaru v digitálním obchodě Amazon.com.
Z rychlého nástupu těžil i rapper Lil Wayne, jehož album Tha Carter IV atakovalo v prvním týdnu milion; ve zbytku roku už ale přidalo jen necelých 800 tisíc. I tak to ale ve výročním žebříčku stačilo na číslo čtyři.
Pátý je country bard Jason Aldean s My Kinda Party a šestí britští folkaři Mumford & Sons s deskou Sigh No More, která v Evropě vyšla již v říjnu 2009. Vánoční album Justina Biebera nazvané Under the Mistletoe je sedmé, ale 1,2 milionu je pro idol náctiletých zklamáním. Mimochodem v desítce nejprodávanějších alb v USA jsou hned tři Kanaďané - kromě Bublého, Biebera i rapper Drake na devítce s Take Care.
Britové doma uhráli remízu
Doma se Adele dostala na špici žebříčku hned dvakrát. Kromě 3,7 milionu prodaných kusů 21 si Britové zpětně kupovali i její debut 19, který je ve výročním seznamu na trojce. Dvojku bere Christmas Michaela Bublého. Na čtyřce je Bruno Mars s debutem Doo-Wops & Hooligans, domácí Coldplay se musí s Mylo Xyloto spokojit s číslem pět. Dvakrát se do Top 10 dostala Rihanna - Loud z roku 2010 je na šestce - a elitní desítku uzavírá prosincová novinka Talk That Talk.
Poslední vítězka ankety BBC Sound of… zpěvačka Jessie J skončila s debutem Who You Are na osmičce, jen o jednu příčku za svým vzorem Lady Gaga. Dvacetiletý talent Ed Sheeran dostal první desku na devítku a vyrovnal poměr Britů a zámořských interpretů v Top 10 na remízu. Posmrtné album Amy Winehouse nazvané Lioness: Hidden Treasures je jedenácté.
V roce 2011 se britský nahrávací průmysl propadl na čtvrté místo na světě za USA, Japonsko a Německo; další ránou je plánový prodej britské značky EMI konkurentům.
Nejvýdělečnější koncerty mají veteráni
Zatímco výročním albovým žebříčkům vládne mladá popová krev, seznamy nejúspěšnějších koncertů ovládli veteráni; jejich fanoušci mají víc nostalgie a peněz. Irští U2 vloni dokončili tříleté celosvětové turné 360° a s vydělanými 736 miliony se usadili na čele historických tabulek. Je paradox, že Bono a spol. na šňůru vyjeli na podporu alba No Line On the Horizon, které má v jejich diskografii s pěti miliony kusů černého Petra největšího komerčního propadáku.
Velký comeback se povedl kapele Bon Jovi, jejichž turné k desce The Circle vydělalo v roce 2011 skoro dvě stě milionů dolarů. Ani jejich album nebylo příliš úspěšné a v USA dosáhlo jen na zlaté ocenění za půlmilionu kusů. Přesto Jon Bon Jovi tvrdí, že kapela nestaví jen na nostalgii: "Kdyby na nás nechodily dvě generace fanoušků, nikdy bychom nevyprodávali stadiony."
Úspěšný rok měli i Take That, jejichž první společné turné v původní sestavě s Robbie Williamsem vydělalo na evropské štaci 185 milionů dolarů. Jen jednoho z pětice nejúspěšnějších koncertních umělců loňského roku jsme měli možnost vidět v Praze - Roger Waters i u nás přehrál svoji show The Wall, která mu podle Billboard Boxscore vydělala 150 milionů dolarů.
Přes milion diváků přilákal i country zpěvák Kenny Chesney, jeho žánrová kolegyně Taylor Swift, Usher, Katy Perry nebo Lady Gaga, která své turné Monster Ball přivezla do Prahy v listopadu 2010.