Adele a Youtube vládnou, hudební průmysl se zvedá

Karel Veselý
26. 12. 2012 10:42
Hudební průmysl v roce 2012 hlásí stabilizovaný stav.
Adele
Adele | Foto: Aktuálně.cz

Praha - Albový formát je i nadále v krizi, prodeje digitálních singlů stoupají a do výdělků nahrávacího průmyslu se začínají příznivě promítat i zisky ze streamovacích serverů - taková byla v kostce situace hudebního průmyslu v roce 2012. K největším bestsellerům patřily velké ženské hlasy, country, konzervativní pop a také nepředvídatelné hity z YouTube šířící se virálně přes internet.

Pro hudební průmysl je dobrá zpráva to, že letošní statistiky potvrzují zastavení dramatického propadu zisků, který začal s nástupem nového tisíciletí. Nepřišla prodejní "post-Adele" kocovina, kterou mnozí předpovídali po zdařilém roce 2011, kdy průmysl do černých čísel vytáhla obřími prodeji britská zpěvačka s albem 21.

Video: youtube.com

Je to asi i tím, že druhé studiové album Adele šlo skvěle na odbyt i v roce 2012 - v USA se dokonce znovu stala nejprodávanější nahrávkou roku, v Británii skončila těsně druhá. Její pozice nejprodávanějšího hudebního interpreta druhý rok po sobě je ještě pozoruhodnější, když si uvědomíme, že Adele strávila skoro celý rok v ústraní - nejprve kvůli nemocným hlasivkám a poté i těhotenství a mateřství. A tak se jí o reklamu postaraly jen vystoupení na Grammy a Brit Awards a podzimní titulní song k bondovce Skyfall, který ale k překvapení všech nedoputoval na číslo jedna singlového žebříčku ani v Británii, ani v USA.  

Lana Del Rey
Lana Del Rey | Foto: Aktuálně.cz

Rok 2012 také naznačil, že velké nahrávací společnosti se znovu naučily vyrábět hvězdy z mladých interpretů a nemusí se už spoléhat jen na nostalgii po "stars" minulosti. V Británii má nejprodávanější desku roku debutující skotská zpěvačka Emeli Sande a hodně se dařilo i dalšímu objevu - Laně Del Rey.

V USA prodala třiadvacetiletá country-popová hvězdička Taylor Swift v prvním týdnu 1,2 milionu kusů své desky Red, což je historicky sedmý nejrychlejší žebříčkový nástup a první v těchto statistických "sférách" od roku 2005. Svoje žebříčkové pozice uhájili s druhou deskou i Mumford & Sons a oživení formule klučičí kapely pro druhou dekádu nového tisíciletí provedli One Direction. Obě posledně jmenované kapely navíc stvrdily skvělý rok britských interpretů za oceánem - mezi čtyřmi nejprodávanějšími deskami v USA jsou tři interpreti z ostrovů.

Jinak ale v USA vládne country, nebo přesněji jeho popová mutace. Společně s novinkou Taylor Swift se mezi nejprodávanější desky vešly i její žánroví kolegové a kolegyně Carrie Underwood s Blown Away, Luke Bryan s Tailgates & Tanlines (vydanou v roce 2011) i velkolepý comeback Lionela Richieho, který obstaralo album coververzí jeho největších hitů Tuskegee nazpívané s hvězdami americké country.

Foto: Aktuálně.cz

A to ještě můžeme do této škatulky zařadit i britské bluegrassové revisionisty Mumford & Sons.

Kromě Adele se tradičnímu americkému žánru dokázali postavit už jen britské náctileté hvězdy One Direction, jejichž drtivý nástup za oceánem snese - čistě statisticky, samozřejmě - srovnání snad jen s prvním rokem Beatlemánie v šedesátých letech. Klučičí anglicko-irský kvartet překonal i Justina Biebera, kterému se přerod v dospělou hvězdu povedl na Believe tak z poloviny a asi čekal vyšší prodeje než 1,141 milionu, na nichž se deska zastavila v prosinci.

Celkově prodeje alb klesly v USA o další čtyři procenta, díky digitálním singlům se ale počty prodaných kusů hudebních nahrávek v USA zvedly o 3,9 procent.

Superstar z olympiády

Po loňském žebříčkovém ataku Adele prahli Britové v roce 2012 po velkých ženských hlasech a vypjatých emocích a pětadvacetiletá skotská zpěvačka Emeli Sande jim to dala. Její debut Our Version Of Events míchající pravověrný soul a moderní R&B vyšel v únoru a v první polovině roku se prodával velmi slušně, ale skutečnou superstar z ní udělalo až vystoupení na zahajovacím ceremoniálu londýnské olympiády, kde zazpívala hymnus Abide With Me. Objevila se pak i při závěrečném programu na olympijském stadionu. Od té doby se prakticky nehnula z první žebříčkové pětky a v prosinci překročila milionové prodeje v Británii.

Video: youtube.com

Těsně na dvojce skončila ve výročním účtování Adele a její bezmála dva roky stará trvalka 21, která během roku přepsala několik letitých rekordů a stala se nejprodávanější deskou nového století. Na trojce se umístila americká hvězdička Lana Del Rey připomínající popové sexbomby z padesátých let. Její album Born To Die zúročilo úspěch virálního hitu Video Games z konce roku 2011 i poptávku po "postfeministických" ženských hvězdách starého střihu - trochu sexuálně provokativních, ale zároveň tradicionalisticky submisivních. Dalším velkým hlasem v žebříčku je sedmadvacetiletá zpěvačka a herečka Paloma Faith, jejíž druhé album Fall to Grace dosáhlo také na platinové ocenění a ve výročním žebříčku je deváté.

Paloma Faith
Paloma Faith | Foto: Aktuálně.cz

Britové také absolutně věří vlastním interpretům - do první desítky se kromě Lany Del Rey už dostala ze zámořských hvězd jen Rihanna s loňským albem Talk That Talk. Z dosud nejmenovaných interpretů Top 10 doplňují další loňské trvalky - písničkář Ed Sheeran (+), Coldplay (Mylo Xyloto), Jessie J (Who You Are) a samozřejmě i One Direction, kteří v Británii ale zaznamenali horší prodeje než v USA.

Hvězdy jednoho virálního hitu

Kdyby někdo před rokem prohlásil, že největším globálním hitem roku 2012 bude píseň korejského rappera zpívaná navíc v jeho rodném jazyce, možná by byl veřejností shledán za duševně chorého. Je ale pravda, že kdyby k tomu ještě dodal, že se tak stane díky ujetému klipu a nakažlivému tanečku, už by to tak neuvěřitelně nevypadalo.

Bizarní hity z YouTube šířené virálně po sociálních sítích tu máme už několik let, teprve letos se ale z nich masově staly hity. Nejprve přišly chytlavé popěvky Somebody That I Used To Know (Gotye & Kimbra), We Are Young (Fun & Janelle Monáe) a Call Me Maybe (Carly Rae Jepsen), které sice patřily úplným nováčkům a odstartovaly svoji cestu na vrchol světových žebříčků na YouTube, vlastně ale splňovaly všechny zásady popových megahitů. Jenže když se v říjnu ozval z vrcholu hitparád po celé zeměkouli (od Británie, přes Čechy až po Austrálii) korejský popěvek Gangnam Style, vypadalo to najednou, že svět se dokonale zbláznil.

Foto: ČTK

Čtyřiatřicetiletý korejský bavič PSY možná vystihl ideální moment, kdy se v globálním popu objevila poptávka po montypythonovském "něčem úplně jiném" a zároveň potvrdil, že YouTube se stalo MTV dneška a bez originálního klipu se už zase po letech hit obejít prostě nemůže.

Hudebně je Gangnam Style tuctová dance odrhovačka, ale fakt, že na druhé místo v americkém žebříčku a na první skoro po celém zbytku světa doputovala korejsky zpívaná píseň, je přinejmenším náznakem toho, že se dosavadní dominance angloamerických hvězd začíná povážlivě kývat. Gangnam Style se na konci listopadu stal s 805 miliony diváků dokonce nejsledovanějším klipem na YouTube všech dob a porazil i Justina Biebera, dosavadního nekorunovaného vládce virálních klipů.

Z bezmála sedmi milionů prodaných kusů digitálního singlu Somebody That I Used To Know musí mít šéfové hudebního průmyslu radost. Z dlouhodobého hlediska ale není příliš pozitivní fakt, že většina letošních úspěšných singlových interpretů nedokázala na svůj hit navázat dobře prodávajícím albem a jejich kariéra patrně brzy skončí v kolonce "interpret jednoho hitu". Výjimkou jsou fun., jejichž Some Nights se blíží k milionovým prodejům a mají nominaci na Grammy.

Video: youtube.com
 

Právě se děje

Další zprávy