Colours 2012: Nudná Morissette, rozzářená Janelle Monáe

Adam Pešek
16. 7. 2012 15:55
Jaká byla druhá půlka festivalu Colours of Ostrava
Janelle Monáe.
Janelle Monáe. | Foto: ČTK

Ostrava - Legenda praví, že na Colours of Ostrava se jezdí kvůli samotné značce, nikoliv headlinerům. Kvůli s ní spojeným objevováním hudebních těles v Česku relativně neznámých, byť v některých případech ve světě adorovaných. Soudě čistě dle velikosti publika Alanis Morissette a třeba Animal Collective nebo Finka, byl bych s tímto soudem trochu opatrnější. Rozdíly v jejich kvalitách nicméně ukázaly, že právě v představování méně provařených kapel je síla "barevného" festivalu.

Další domácí masovější akce totiž na objevování rezignují, a tak se Colours promíjí i to, že program občas působí trochu jako na kopičku naskládané pastelky různých odstínů. Dát za sebe v poslední den festivalu písničkáře Finka, domácí stálici Buty, tancovačku Parov Stelar a r&b hvězdu Janelle Monáe (nehledě na dění na meších scénách) je rozhodně z dramaturgického hlediska odvážné, určitou linii tam ale hledám obtížněji.

Zářící a vyhořelá popstar

Hlavní hvězdy sobotního a nedělního večera byly jasné - zpěvačky Alanis Morissette a Janelle Monáe. Zatímco druhá jmenovaná už několik týdnů válcuje zahraniční singlové hitparády skladbou We Are Young nahranou se skupinou fun., první stále těží z úspěchu alba Jagged Little Pill z poloviny devadesátých let a odkaz bezstarostné holky s ukřičenými výškami ji drží nad vodou dodnes. Diametrálně odlišné tak zákonitě musela být i jejich vystoupení.

Zaz.
Zaz. | Foto: Martin Tejkal

Morisette pořád žije v devadesátých letech, kdy velkým pódiím dominovaly velké rockové kapely a stačilo prostě předvést více či méně silné skladby. Už samotná účast interpreta na pódiu mohla stačit ke spokojenosti (což by možná stačilo i v případě sólo koncertu, kam by dorazili jen skalní fanoušci).

Když se ovšem předvede festivalovému publiku s nijakou show, mizerným zvukem a nejistým zpěvem, je najednou všechno špatně. Pódiová prezentace stárnoucí Alanis spočívala jen v neustálém přecházení ze strany na stranu a pohazování vlasy. S přechodem do vyšších poloh svého hlasu teatrálně potrhávala hlavou, čímž se ale vzdálila od mikrofonu a zpěv zanikal. A celkově mizerný zvuk, zapříčiněný pravděpodobně dovezením vlastního zvukaře, už neodradil asi jen dlouholeté fanoušky.

Ultimátní odrhovačku Ironic si odzpíval spíš dav a symbolicky ukázal, proč hvězda Alanis Morissette ještě definitivně nevyhořela - kvůli jejím fanouškům.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

Vycházející r&b star Janelle Monáe byla v situaci zcela opačné. Chvály sklízející konceptuální deska The ArchAndroid se v Česku pořádně nechytla a celkově žánr u nás nemá zrovna na růžích ustláno. Poslední zásek globálně oblíbené kombinace r&b a hip hopu má na kontě OutKast se svým Hey Ya!, jenž dodnes rotuje v současnou hudbu ignorujícím vysíláním hudební televize Óčko.

Čtěte také
Colours 2012: Velké pódium zkrotili až The Flaming Lips
Všichni v Ninja Tune se mění a vyvíjíme, říká Fink
The Flaming Lips: Česká polka je zapsaná v naší DNA
Kronos Quartet: Nové cesty v hudbě hledáme stále radši

Monáe vychází z tradice černé hudby - funku, soulu, r&b a rapu - a navrací jí takřka zapomenutou teatralitu afroamerického hudebního divadla, oblíbeného ještě v předválečném období. Po vzoru velkých popových hvězd je její vystoupení jednou velkou show, kde pro celek pracuje celá kapela. S lehkostí tančí nejen Monáe, ale synchronně se vlní celý vizuálně sladěný třináctičlenný band, doprovodnými vokalistkami počínaje, dechovou a smyčcovou sekcí konče.

Do toho Monáe velmi jistě zpívá a vyzařující radostí dokáže strhnout nejen při hitovkách jako Cold War nebo Tightrope. Obavy z toho, že taneční závěr festivalu by unavený dav mohl ignorovat, se tedy ukázaly jako liché. I předposlední „větší" kapela Parov Stelar Band přivábila množství euforicky trsajících jedinců, jež si vystačili s jedinou, donekonečna omílanou polohou projektu, tedy tanečním elektroswingem.

Staff Benda Billi.
Staff Benda Billi. | Foto: Martin Tejkal

Objevitelská, či spíše popularizující činnost

Colours of Ostrava ještě před pár lety objevovaly pro Čechy především jména z oblasti world music, a byť se kolikrát jednalo o významné představitele hudby určitého regionu, jejich zdejším uvedením je pomáhaly vrýt do paměti hudebních fandů. Tato role festivalu postupně přešla i do světa alternativní hudby a letos se pokračovalo v těchto tendencích.

Na linii alternativních písničkářů (loni třeba Paramount Styles) navázal Fink z věhlasného elektronického labelu Ninja Tune, jehož melancholické skladby v sobě nezapřely elektronickou minulost, však stejně tak dokázaly fungovat jako doplněk k pohodičce sezení v trávě s pivíčkem.

Pop-šansoniérka Zaz sice byla trochu rozstoupená mezi snahou bavit dav více středněproudými kousky a kabaretními gypsy swingovými skladbami, v nichž její neučesaný projev fungoval nejlépe, nicméně po české premiéře se její zdejší fanouškovská základna o pár tisíc lidí rozšíří.

Černý Petr ve smyslu rekrutování příznivců zůstal ikonám alternativní scény Animal Collective, kteří v nočních hodinách hráli už jen pro hrstku přihlížejících. Někdejší freakfolková senzace a jejich podivínsky chytlavá, ale antipopově znějící hudba je zabydlená v klubovém prostředí. Tam jejich šamanské rytmy roztěkané trylkující elektronikou fungují nejlépe, přesto ani z velké stage neodešli jako poražení. Nicméně stejně jako projekce přes kapelu na tmavé plentě zadní části pódia, tak i intenzita projevu byla venkovním prostředí poněkud ztlumená.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

Druhý začátek v industriálních kulisách

Nejviditelnější změnou jedenáctého ročníku bylo přestěhování do areálu železáren a vysokých pecí Dolní oblasti Vítkovice. Atraktivní areál ovšem sloužil především jako kulisy, v nichž bylo možné navštívit pouze industriální kolos vysoké pece číslo jedna (za exkurzní poplatek samozřejmě) či moderně zrekonstruovaný plynojem, v němž se nacházela jediná vnitřní scéna, pokud nebudeme počítat tu dýdžejskou ve vedlejší budově.

Foto: Martin Tejkal

Nově zrozené sexy kulisy však trpěly řadou porodních problémů, jako byla úmorná chůze po struskovitém podloží, v první den nedostatečně osvětlené některé cesty a největším z nich byl asi fakt, že do kapacitně omezeného sálu plynojemu se návštěvník mohl dostat, jen když dorazil s alespoň hodinovým předstihem. Dokud ale nedojde k většímu provázání s prostředím, bude tím hlavním stále hudební program a ten je podivně žánrově rozskočený díky snaze: „Přinášet to nejkvalitnější ze všech hudebních stylů, včetně velkých popových hvězd," jak sama prohlásila Zlata Holušová.

Colours of Ostrava stále stojí jednou nohou v akci žánru world music, z níž pomalu přechází k alternativněji laděnému programu. Opravdové hvězdy „oficiální alternativy" mu však zatím unikají a momentální sílu jeho jména ilustruje třeba to, že původně avizovaní Björk a Amadou & Miriam své vystoupení zrušili, aby v identickém termínu zahráli někde jinde (ve francouzském Nice). V těchto případech byla konkurenceschopnost omezena finančními možnostmi festivalu, které se nicméně asi nezlepší kvůli (vůči lidu sympatické) snaze zachovat relativně nízké vstupné.

Začarovaný kruh rozpočtu tak Colours uvrhnul v akci v domácím měřítku unikátní svou snahou objevovat a přinášet mimořádně zajímavé koncertní premiéry, u níž ale necítím příliš velkou šanci posunout se s hudebním programem o něco dál a udělat z něj nabitý kompaktní celek. Velký potenciál tak ukrývá alespoň areál samotný, případné zpřístupnění dalších prostorů a následné provázání s industriálními kulisami by mohlo výrazně umocnit atmosféru festivalu.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

 

Právě se děje

před 55 minutami

Magistrát se odvolá proti demolici vily z počátku 20. století v Praze 5

Pražský magistrát se odvolá proti povolení demolice bourání vily z počátku 20. století v ulici Nad Výšinkou v Praze 5. Na mimořádném jednání to v úterý schválili městští radní. K odvolání hlavní město vyzvala mimo jiné městská část, která s demolicí nesouhlasí a sama odvolání podat nemůže. Vilu, kterou nechal vybudovat stavitel Viktor Beneš, vlastní Valérie Haščáková, manželka spolumajitele investiční skupiny Penta Jaroslava Haščáka.

Demoliční výměr vily ve čtvrti Na Hřebenkách vydal stavební úřad Prahy 5 v pátek 9. července, lhůta pro odvolání podle primátora Zdeňka Hřiba (Piráti) vyprší ve středu. Odvolání je již podle něj připraveno. "Nebude problém stihnout ten zítřejší (středeční) termín," řekl.

Hřib zopakoval, že vedení města považuje vilu za cennou a s bouráním nesouhlasí. Primátor dále řekl, že rada se dnes také shodla na tom, že ve spolupráci s Prahou 5 podá žádost o prohlášení budovy kulturní památkou. Žádostí podle něj na ministerstvo kultury míří více, proti bourání vznikly také petice.

Předseda magistrátního výboru pro územní rozvoj Petr Zeman (Praha Sobě) dodal, že zařazení na seznam kulturních památek nebude automaticky znamenat záchranu vily, protože v metropoli jsou památky, které jejich majitelé nechávají dlouhodobě chátrat. Vila je podle Zemana specifická, což bude znamenat nutnost najít pro ni vhodné využití. Politik se podle svých slov snaží kontaktovat majitelku vily, což se mu zatím nepodařilo. Požádal proto Pentu, aby dialog zprostředkovala.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Amazon bitcoin přijímat nebude. Cena kryptoměny po výstupu nad 40 000 dolarů klesla

Cena nejznámější kryptoměny bitcoin po krátkém pondělním výstupu nad 40 000 dolarů (zhruba 872 000 Kč) opět klesla. Největší světový internetových obchod Amazon totiž popřel zprávu, že hodlá do konce roku začít přijímat platby v bitcoinech. Informovala o tom agentura Reuters.

Podle serveru CoinDesk se bitcoin krátce po 13:00 SELČ prodával za 37 598 dolarů. Jeho cena tak za posledních 24 hodin vykazovala pokles zhruba o 2,5 procenta. V pondělí večer přitom vystoupila až na 40 539,39 dolaru. Hranici 40 000 dolarů tak překonala poprvé od poloviny června.

K růstu ceny bitcoinu přispěla nedělní zpráva londýnského listu City A.M., že Amazon plánuje do konce roku začít přijímat platby v bitcoinech. Amazon ale v pondělí tuto zprávu popřel. "Bez ohledu na náš zájem o tuto oblast není spekulace ohledně našich konkrétních plánů pro kryptoměny pravdivá," uvedla firma.

Zdroj: ČTK
Další zprávy