Lana Del Rey je konzervativní sexy princezna z plakátů

Karel Veselý
1. 2. 2012 8:00
Deska Born To Die přivolává zpět staré časy
Foto: Universal Music

Recenze - Hudební průmysl už nemá takovou sílu vytvářet hvězdy, o to větší by však byla chyba podceňovat jednorázovou sílu hitu. Když se vloni na podzim objevil na YouTube klip s písní Video Games, jako kdyby v jeden okamžik celý internet ztichl a naslouchal pěti minutám popové dokonalosti, v níž se do barokně ornamentálních smyčců, klavíru a vířivých bubnů pětadvacetiletá Američanka Lana Del Rey zpovídá z lásky, „kvůli níž byl stvořen svět".

Pod povrchem popového sentimentu se skrývala melancholie neodbytného pocitu, že ráj na zemi může snadno skončit, a klipová koláž zachycuje posedlost roztřesenými záběry domácího videa, jež uchovávají rozmazané vzpomínky na dobu nevinnosti.

Foto: Universal Music

Na sklonku roku perfektní popový balíček Video Games přeskočil z webu do oficiálních žebříčků a dá se předpokládat, že píseň bude pro historiky i fanoušky reprezentovat letopočet 2011 - což potvrdily i výroční žebříčky.

Nostalgie po lásce

Laně Del Rey se podařilo najít skulinku mezi orchestrálními baladami Adele a uvědomělými „indie" hvězdičkami Feist a Cat Power; a zároveň zabrnkat na kolektivní nostalgii po době, kdy jsme věřili, že láska všechno překoná.

Síla to byla taková, až jsme si v omámení skoro nevšimli, že na stylizaci Lany Del Rey do podoby sex-symbolu ve stylu pin-up holek z plakátů 50. let je něco velmi konzervativního. Botoxem našpulené rty, nafoukané vlasy a koketní úsměv odkazují na tradici ženy jako objektu mužské touhy. Příběh holky z maloměsta, jež chce uspět v Hollywoodu, má vzbuzovat ochranitelské pudy.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

Zpěvaččino dlouhohrající album Born To Die, které vyšlo poslední lednové pondělí, se už nesnaží žádný z těchto motivů skrýt - v jednorozměrném světě Lany Del Rey jsou ženy krásné modelky, muži na flirt rebelové jako James Dean, ale peníze nakonec vyřeší všechno. „Peníze jsou důvod, proč existujeme. / Každej to ví, je to fakt," zpívá v National Anthem.

O chvíli později se lolitkovsky šklebí a prosí svého milého za odpuštění, že „trochu zlobila". Namísto pocitů raději zpívá o oblečení či manikúře a slovo „baby" musí smyslně vyslovit v každé písni. Nad tím vším vlají americké vlajky a znějí nabubřelé smyčce, které se marně snaží zopakovat kouzlo Video Games.

Každá další skladba, kterou Lana vypustila po úspěchu Video Games, byla dalším krokem k předvídatelnosti. Ze smutného podtónu zůstalo v Blue Jeans jen milostné lkaní, v Born To Die zase majestátné hradby smyčců, jež se na posluchače hroutí pod tíhou sentimentu. Off The Races začíná zpovědí drsné gangsterské holky, která se však v refrénu náhle mění v křehkou dívenku volající o pomoc.

Naivka z plakátů

Foto: Universal Music

Kvarteto „starých" písní, které desku otevírají a v USA se prodávají na EP Lana Del Rey, ale pořád nabízí zdaleka nejsilnější momenty. V další stopáži Lana Del Rey už pouze dělá ze stejného materiálu druhý a třetí odvar. Celé album působí uspěchaným dojmem;  jako kdyby zpěvačka a producenti potřebovali narychlo vydat desku ještě před tím, než vyprchá kouzlo debutového hitu.

V tom je možná jediný uklidňující fakt desky: pokud byl virální útok Video Games pečlivě nachystaný společností Universal, jak naznačují někteří bloggeři, pak to nejspíše znamená, že dnes nejde plánovat o moc dál než za první prodejní týden.

Teorií spiknutí je kolem zpěvačky mnohem víc. Po úspěchu Video Games vyšlo najevo, že Lana Del Rey je pseudonym newyorské zpěvačky Elizabeth Grant, dcery bohatého investora, která se pod svým občanským jménem marně pokoušela několik let prorazit v newyorských klubech. Ke slávě jí pomohl teprve úspěšný rebranding do sex symbolu.

To všechno se stalo terčem výsměchu ze strany webových publicistů, kteří tak nesou fakt, že internet přestává být doménou nezávislých renegátů a velké společnosti zneužívají ke svým kampaním i jejich výsostná teritoria jako YouTube.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

Je to trochu pokrytecké od lidí, jež vzývají fetiš autenticity a zároveň oslavují portál, který je „muzeem přetvářky". Podobně Lana Del Rey zosobňuje, že na současném ženském mainstreamu není ve skutečnosti nic revolučního. Ve zpěvaččině stylizaci do naivky z plakátů už není provokace, ironie ani pomrkávání, ale jen nepokrytá fascinace světem glamour.

Sny o lásce a slávě

Roku 2011 v popu dominovaly ženské interpretky, ale dramatická proměna se nekonala. Lady Gaga, Rihanna nebo Nicky Minaj jen využívají klasické taktiky sexuálních provokací ala Madonna v 80. letech. Taylor Swift a Britney Spears zas brnkají na lolitkovský tón. Zbývá už pouze Adele, jejíž podvratnost spočívá v pohrdání radami dietologa a která považuje za odvetu ztracené lásce tklivý vzkaz: Nevadí, že mě už nemiluješ. Teď půjdu a najdu si někoho stejného jako ty!

V rozhovoru na francouzském Canal+  se Lana del Rey na otázku, co by udělala pro zvýšení ratingu pořadu, otočí do kamery a nadzvedne si sukni. V poslední písni alba This is What Makes Us Girls pak nabízí pěkné shrnutí své filosofie jako z libovolného barevného ženského časopisu: „Tohle jsme my holky, nehledáme nebe a láska je pro nás vším. To nevíš, že pro ni zemřeme? Je to naše prokletí."

Foto: Universal Music

Born To Die je ze všeho nejvíc důkazem, jak chce dnešní popkultura i společnost zapomenout na dědictví osmdesátých a devadesátých let i na digitální pluralitu nulté dekády. Konzumenti se obracejí ke starým „osvědčeným" hodnotám; generační, rasové i sexuální konflikty, na nichž vždy stála dynamika popu, vymazal strach z ekonomického chaosu a touha po klidu.

Možná se skutečně dostáváme do konzervativních a postfeministických časů. Funguje už pouze marketing nejnižšího společného jmenovatele mířícího na obě pohlaví, do centra pozornosti se vrací kariéra a vzhled se stává zbraní v boji o úspěch. Lana Del Rey nejvíc připomíná nástup Britney Spears na konci 90. let. Tehdy sedmnáctiletá lolitka ztělesňovala sny holčiček o lásce a slávě, přičemž obojího nelze dosáhnout jinak než smrtelnou dávkou roztomilosti.

Klip k Video Games tak možná není žádná „video hra". Roztřesené záběry herečky Paz de la Huerta potácející se v opilosti s partnerem po Sunset Boulevaru nemají být ironickou poznámkou ke kultuře celebrit, ale snem o božském světě krásných a úspěšných lidí, kteří si ve volném čase zajdou zaslouženě zařádit. 

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 5 minutami

Exploze v domě v Göteborgu si vyžádala více než dvě desítky zraněných

Více než dvě desítky zraněných, z toho několik vážně, si v úterý ráno ve švédském Göteborgu vyžádala exploze a následný požár v obytném domě. Několik postižených je zraněno vážně. Co výbuch způsobilo, zatím není jasné. Informovala o tom švédská média.

Podle televizní stanice SVT bylo 23 zraněných dopraveno do nemocnice, ale jen pět z nich převezly sanitky. Většinou se jedná o lehčí zranění, nicméně některá jsou vážná. Veřejnoprávní rozhlas SR hlásil, že hospitalizováno bylo 25 lidí.

Podle göteborské záchranné služby exploze zasáhla několik bytů a schodiště. Probíhá evakuace několika stovek lidí, někteří vyskočili z oken domu, sdělil SVT velitel zasahujícího týmu záchranářů. Požár, který se po výbuchu rozhořel, zatím není pod kontrolou.

Zdroj: ČTK
před 11 minutami

Před pařížským soudem začínají svědčit oběti teroristických útoků z roku 2015

Před pařížským soudem ohledně teroristických útoků z listopadu 2015 začnou v úterý svědčit oběti a poškození. Informoval o tom místní tisk. Podle odhadů organizací, které jim poskytují pomoc, by před soudem mohlo vystoupit až 300 obětí útoků, při kterých zemřelo v Paříži a okolí 130 lidí.

Hlavním obviněným je Salah Abdeslam, který je považovaný za jediného přeživšího přímého spolupachatele atentátů.

Podle serveru France24 by každý den mělo vystoupit před soudem se svým svědectvím zhruba 15 lidí. Každý z nich bude mít zhruba 30 minut na to, aby popsal útok a další okolnosti. Slyšení poškozených by mělo trvat pět týdnů.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Paušální daň pro příští rok vychází 5994 korun měsíčně

Paušální daň pro drobné podnikatele vychází pro příští rok 5994 korun měsíčně. Z toho minimální zdravotní pojistné činí 2627 Kč, minimální sociální pojistné navýšené o 15 procent 3267 Kč a daň z příjmů 100 Kč. Vyplývá to z informací na internetových stránkách ministerstva financí. Pro letošní rok je paušální daň stanovena na 5469 korun za měsíc. K paušální dani je přihlášeno zhruba 75 000 podnikatelů.

Paušální daň je určena pro živnostníky, neplátce DPH s ročními příjmy z podnikání do milionu korun. Živnostníkům má ušetřit papírování a podle ministerstva financí odpadne i důvod k většině kontrol. Ministryně financí Alena Schillerová (za ANO) nedávno uvedla, že budu usilovat o rozšíření paušální daně také pro podnikatele s obratem až dva miliony korun.

Zdroj: ČTK
Další zprávy