Dekáda ve filmu a televizi: Vzestup Netflixu, Číny i české HBO

Tomáš Stejskal Tomáš Stejskal
30. 12. 2019 14:56
Konec desetiletí poskytuje vhodnou příležitost ohlédnout se za proměnou filmového a televizního průmyslu. Seriály v současné dekádě začaly být ambicióznější a Netflix změnil to, jak a kdy se na ně díváme. Disney buduje impérium a o českém filmu se mluví ve světě. Díky Václavu Marhoulovi i šikovným animátorům.
Steven Soderbergh natočí film i na iPhone.
Steven Soderbergh natočí film i na iPhone. | Foto: ČTK/APInvision

Konec celuloidu odvrácen

V roce 2014 to vypadalo, že dny klasického filmového pásu jsou sečteny. Firma Kodak se chystala zavřít továrnu na výrobu tradiční kinematografické suroviny a zdálo se, že v budoucnu už se bude natáčet jen digitálními kamerami. Konkurenční Fuji už svůj byznys ukončilo a Kodak byl poslední baštou pro filmaře toužící točit "postaru".

Skupina největších režisérů současného Hollywoodu - Christopher Nolan, Martin Scorsese, Judd Apatow, Quentin Tarantino, Edgar Wright a J. J. Abrams - však přesvědčila filmová studia, aby od Kodaku předkoupila množství filmového materiálu. A tak od roku 2015 takzvaný celuloid prožívá renesanci. Na klasický filmový pás byl natočený například první díl nové trilogie Star Wars Síla se probouzí. Přitom právě "otec" Star Wars George Lucas byl průkopníkem natáčení na digitální kamery. A ty se také právě v roce 2015 přihlásily o slovo, když výrobce Arri prohlásil, že bude možné si půjčit jejich kameru Alexa 65, která slibovala napodobit rozlišení, jakého dosahovaly klasické kamery natáčející na pětašedesátimilimetrový nebo sedmdesátimilimetrový pás.

Takto se točilo hlavně v 70. letech, jinak převažoval tradiční pětatřicetimilimetrový pás. Vedle tradiční suroviny se tak ve snímcích jako Mission: Impossible - Rogue Nation či Rogue One přihlásila ke slovu nová technologie.

Uplynulá dekáda byla ve znamení střetů starého s novým. Jedny technologie - jako Alexa 65 - vedly k nejvyšší možné kvalitě obrazu, další jako drony umožňovaly za levno natáčet velkolepé záběry ze vzduchu. Ale objevil se také trend natáčení na iPhony, a nikoli jen jako z nouze ctnost. Prestižní filmaři jako Steven Soderbergh dokazovali, že takové rozhodnutí není jen demonstrací, že takto lze točit, ale plnohodnotnou estetickou volbou.

 

Právě se děje

Další zprávy