Dekáda ve filmu a televizi: Vzestup Netflixu, Číny i české HBO

Tomáš Stejskal Tomáš Stejskal
30. 12. 2019 14:56
Konec desetiletí poskytuje vhodnou příležitost ohlédnout se za proměnou filmového a televizního průmyslu. Seriály v současné dekádě začaly být ambicióznější a Netflix změnil to, jak a kdy se na ně díváme. Disney buduje impérium a o českém filmu se mluví ve světě. Díky Václavu Marhoulovi i šikovným animátorům.
Trailer z filmu Ready Player One od Stevena Spielberga. | Video: Vertical Ent.

Čína se dere na vrchol

Ve snaze stát se číslem jedna, kde to jen jde, Čína míří vzhůru také ve filmovém průmyslu. V roce 2003 utržily filmy v Číně 121 milionů dolarů, v roce 2015 už to bylo přes sedm miliard. V následujícím roce Čína předčila Spojené státy v počtu kinosálů, které přibývají rekordní rychlostí zhruba 25 kinosálů za den - spolu s tím, jak roste ekonomika a čím dál více lidí patří do střední třídy.

Letošní tržby by se měly pohybovat okolo 10 miliard dolarů a počet kinosálů v Číně by měl během dvou let dosáhnout na 80 tisíc, což je dvojnásobek těch amerických. Přesto se Číně zatím nedaří produkovat velkofilmy, které by kromě domácího oslovily mezinárodní publikum. Nejúspěšnější tamní spektákly, například sci-fi Wandering Earth, prozatím dohánějí Hollywood pouze v kvalitě triků, byť ani v té se mu nevyrovnají, natož v práci s postavami a s vyprávěním příběhů.

Naopak Hollywood s napětím hledí na to, s jakým úspěchem jeho snímky zabodují u čínského publika. Například Avengers: Endgame zde letos utržil 614 milionů dolarů. A snímek Stevena Spielberga nazvaný Ready Player One v Číně loni dokonce nasbíral víc než ve Spojených státech.

Hollywood a Čína se navíc propojují, čínské produkční společnosti kupují ty americké. Čínské peníze stály třeba za financováním snímků Mission: Impossible - Rogue Nation či Star Trek: Do neznáma.

 

Právě se děje

Další zprávy