Čeští hospodští: Restaurací ubude a jídlo podraží. Jíst z plastové krabičky je smutné

Magdaléna Daňková Magdaléna Daňková
18. 12. 2020 6:00
Rok 2020 měl na českou gastronomickou scénu katastrofický dopad. Přísná vládní opatření zavřela stravovací zařízení na několik měsíců a provozovatelé restaurací, bister a kaváren vymýšleli, jak udržet své podnikání nad vodou. Zeptali jsme se několika z nich, jak vidí budoucnost české gastronomie příští rok.

Některé české podniky několik měsíců trvající krize v pohostinství, které tvrdě zasáhla opatření kvůli koronaviru, položila. Nedávno například oznámil uzavření restaurace majitel brněnského Koishi Janko Martinkovič. Na brněnské gastro scéně působil 12 let. 

Restaurace se kromě existenčních potíží potýkají také s velkou dávkou nejistoty ohledně dalšího provozu. Mnoho majitelů podniků, včetně těch oceněných michelinskou hvězdou, se již při jarní vlně pandemie rozhodlo pro alternativní způsob servírování jídla zákazníkům a otevřelo si výdejní okénka nebo se přidalo k rozvozovým službám.

Jak předvídají budoucnost gastronomie v Česku v následujícím roce? Někteří zůstávají pozitivní a věří, že lidé budou do restaurací chodit pořád. Přiznávají však, že to zřejmě bude méně často než předchozí roky.

Podle táborského podnikatele Jana Čulíka se v Česku v nejbližší budoucnosti sníží počet restaurací a gastronomickou krizi přežijí jen ty podniky, které "to myslí opravdu vážně a jsou ochotny si odepřít v době krize". 

Podívejte se na pohled restauratérů do roku 2021 a přečtěte si, co budou chystat na štědrovečerní tabuli. 

Ostrava
Ostrava | Foto: Tomáš Vocelka

René Müller, Faency Fries, Ostrava

Ostravský rodák René Müller založil před několika lety se svým kamarádem Janem Haščákem podnik zaměřený na hranolky Faency Fries. I díky streetfoodovému konceptu se jich pandemie nedotkla tak zásadně jako tradičních restaurací. 

"V našem podniku jsme zjistili, že spíše než povinnost dávat hranolky skrze okýnko se nás více dotýká to, kolik lidí se pohybuje v ulicích. Lépe řečeno, jestli jsou otevřené školy, jestli jsou lidé v kancelářích a podobně. V našem týmu se oddělilo zrno od plev a my víme, že teď více než kdy dříve potřebujeme dokonalé procesy a skvělý zákaznický přístup. Našli jsme taky nový zdroj příjmů tam, kde bychom ho dříve vůbec nehledali," popisuje situaci.

Ačkoliv se původně rozvozu bránili, nyní podle Müllera změnili názor a připravují speciální rozvozové menu. "Je čas se přizpůsobit a dělat něco, co jsme ještě nedělali. Teď je ten nejvhodnější čas pro experimenty," říká. 

A co si dopřeje ostravský podnikatel na Vánoce? "Tak to bude klasika. Rybí polévka, kapr a bramborový salát. Vánoce jsou u nás pevným bodem, protože to je jediná věc v roce, kde se snažíme udržovat ty nejhlubší tradice a užít si to společně s rodinou. Zbytek roku je pak rozlítaný a hektický a není se moc čeho chytit," přiznává. 

 

Právě se děje

Další zprávy