Dekáda v umění: Fajt vystřídal Knížáka, v Londýně uspěli Šedá a Černý

Magdalena Čechlovská Magdalena Čechlovská
31. 12. 2019 14:56
K nejvýraznějším výstavám právě končící dekády patřily připomínky Karla IV. a Františka Kupky, mezinárodní projekt Galerie Rudolfinum nebo Europa Jagellonica v kutnohorské galerii GASK. Výtvarná scéna žila změnami v Národní galerii, umělkyně Kateřina Šedá se dostala do londýnské Tate Modern a na olympijských hrách ve stejném městě zaujal klikající autobus Davida Černého.
Snímek z výstavy Františka Kupky ve Valdštejnské jízdárně.
Snímek z výstavy Františka Kupky ve Valdštejnské jízdárně. | Foto: Milan Bureš

Rozlomená doba a Kupka

K nejvýraznějším výstavám minulého roku patřila také přehlídka Rozlomená doba, kterou v Muzeu umění Olomouc připravili kunsthistorici Karel Srp s Lenkou Bydžovskou. Při zkoumání proměn spojených s pádem rakouské monarchie a vzniku Československa v roce 1918 se soustředili na umění rozprostřené mezi roky 1908 a 1928, tedy od expresionismu po rozšíření abstrakce.

Přehlídka zahrnula více než stovku umělců, kromě českého území si všímala uměleckých center v Berlíně a Paříži. K rozsáhlému projektu letos vyšla stejnojmenná kniha.

Mimo osu výstav vztahujících se k výročím se loni uskutečnila velkolepá retrospektiva nejvýznamnějšího českého malíře 20. století Františka Kupky. Přehlídka s mnoha zahraničními zápůjčkami se konala v pražské Valdštejnské jízdárně a navštívilo ji 90 tisíc lidí. To je méně než polovina diváků v porovnání s návštěvností v prostorách Grand Palais v Paříži, kde putovní projekt začal.

 

Právě se děje

Další zprávy