Recenze: Zapomeňte na Bonda. Cruise je novým akčním hrdinou

30. 7. 2015 9:34
Pátý díl Mission: Impossible přináší vše, co slíbil. Po zvážnění Jamese Bonda se stává série s Tomem Cruisem takřka nenahraditelnou, píše v recenzi Martin Svoboda.
Tom Cruise v Mission: Impossible
Tom Cruise v Mission: Impossible | Foto: Paramount Pictures

Recenze - Akční sérii Mission: Impossible definují dva prvky. Proměnná v podobě pokaždé jiného režisérského jména a naopak konstanta v přítomnosti stále nesmrtelnějšího Toma Cruise, pro nějž se jedná o zdaleka víc než jen „roli“.

Měli jsme tu precizní špionážní thriller Briana De Palmy, hyperakční hongkongskou variaci Johna Woo, Dynamickou jízdu J. J. Abramse a poctivý, humorem okořeněný kus Brada Birda. Nyní se do čela staví Christopher McQuarrie, proslavený především coby scenárista brilantního thrilleru Obvyklí podezřelí, jenž v devadesátých letech spolu se Sedm Davida Finchera redefinoval podobu žánru (s Cruisem už McQuarrie sjel před třemi lety "generálku" v podobě Jacka Reachera).

Tím překvapivější je, že scénář nového dílu M:I s podtitulem Národ grázlů je velmi slabý, založený na náhodách, kde špionážní a obecně dějový aspekt hraje už jen roli prázdného vánočního stromečku, který nemá valnou hodnotu, dokud se na něj nenavěsí ozdoby v podobě akčních scén. Jistě lze takový přístup k akčňáku považovat za legitimní, u filmaře s potenciálem oscarového scenáristy ale zamrzí absence vyšší ambice textu.

Malý velký muž

McQuarrie nejspíš plně propadl konstantě, tedy Cruiseovi, a přijal úlohu konstruktéra snímku, jehož primárním účelem je herecká a fyzická exhibice. Národ grázlů se tak stává především sledem epizod, v nichž může hlavní hvězda předvést, že v třiapadesáti letech zvládá výzvy, před nimiž by se rozklepal kaskadér dvakrát tak mladší.

Nasazení Cruise je skutečně maximální a nepochybně si zaslouží respekt za svou odhodlanost. V Americe bývá i terčem posměchu, že si svůj napoleonský komplex a pověst bláznivého scientologa kompenzuje předváděním kondice a odvahy. I kdyby, tak na tom, co zvládá s lišáckým úsměvem předvést, rozhodně něco je. Jeho viditelná snaha dokázat o kus víc, než od něj kdokoliv čeká, možná působí místy trochu legračně, vždy ale ve smyslu „zábavně“, nikdy „směšně“.

V dnešní době, kdy si filmy stále častěji uvědomují sebe sama (a že v samotném scénáři Národa grázlů bychom našli řadu prvků a hlášek s nádechem sebereflexe), jde o další stupeň zážitku.

Ethan Hunt sice není vyloženě anonymní postava, rozhodně ho ale v moderním pojetí plně identifikujeme skrz Cruise a těžko se od jeho civilní totožnosti odpoutáme. Záleží pak jen na nás, jestli vrstvu „Tom Cruise na nás právě nepokrytě machruje“ budeme vnímat s vděčností, protože přece jenom riskuje, aby nás pobavil, nebo se k ní postavíme odmítavě jako k samoúčelné prvoplánovosti. Nebo rovnou jako k samostatnému popkulturnímu fenoménu, ze kterého si můžeme v dobrém dělat legraci, ale baví nás sledovat, co toho blázna zase napadne.

Co ho nezabije, to ho posílí

Cruise není přímo nerozumný, aby si pro sebe uzurpoval veškerý prostor. Své momenty má i Simon Pegg a slizce přesný záporák Sean Harris. Jeremy Renner stojí překvapivě v pozadí a především klábosí s Alecem Baldwinem. Přesto je pátý díl vůbec nejvýraznější Cruiseovou one-man show.

V cestě zážitku však stojí, že se vzhledem k línému scénáři stává one-man show značně nevypočitatelnou. Série Mission: Impossible si nikdy nehrála na realismus a technické vymoženosti i žánrové úskoky v ní vždy přesahovaly i nejdivočejší dobrodružství Jamese Bonda, Národ grázlů však kašle na jakýkoliv obzor možného a nemožného.

Hrdina nabourá v plné rychlosti na motorce či v autě, aniž by měl škrábnutí. Zadrží dech na deset minut, z pár metrů na něj střílí několik mužů, aniž by trefili. Slaní se spolu se spanilou „Huntgirl“ (Rebecca Ferguson) ve vlajících barevných šatech po budově opery na náměstí, na němž jsou desítky lidí, aniž by si jich někdo všiml... A je velmi těžké cítit napětí během akce, jež nemá stanoveny limity a nehrozí jí nebezpečí neúspěchu.

Špionážní prvky a infiltrační podzápletky, které se série z nostalgie snaží na určité úrovni udržovat, tak ztrácí na smyslu ze své podstaty, protože hrdinové vždy buď uspějí díky sledu nepřesvědčivých náhod, nebo selžou, ovšem nepředstavuje to větší problém. Ve chvíli, kdy se zaseknou a nahlas řeknou, že nevědí, kam dál, najednou zapípá telefon oznamující důležitou informaci...

Celková vratkost budovaného světa pak podkopává i ony Cruiseovy kousky – jež jsou kontextem a postprodukcí zasazeny mimo naše fyzikální zákony, takže jejich skutečnou hodnotu vlastně nemůžeme plně docenit. A to vše trvá dvě a čtvrt hodiny, takže máte dost času přemýšlet.

Přes tuto kritiku ale všichni před i za kamerou předvádí maximálně „poctivou“ práci a dodávají americký blockbuster v plné síle. Po zvážnění Jamese Bonda se stává série Mission: Impossible takřka nenahraditelnou. Na stejné úrovni nám v tuto chvíli podobně ražený akční film nenabízí nikdo jiný a záleží na našich preferencích, jestli se nám bude líbit.

Procentuální hodnocení je zde zbytečným zkonkrétněním názoru, který může pro jednoho znamenat absolutní zážitek a pro druhého ne. Při pohledu na dosavadní přijetí Ethan Hunt i popáté divákům často přináší nadšení. Pokud tedy zní lákavě představa všestranně obdivuhodné, byť trochu neukotvené akční exhibice Toma Cruise, nemá smysl váhat.

Hodnocení: 70 %

Turín poprvé prohrál. Doma nestačil na nováčka z Lecce

Fotbalisté FC Turín ve třetím kole italské ligy nestačili na domácím hřišti na nováčka z Lecce a po porážce 1:2 poprvé v sezoně ztratili body. Jediným týmem se stoprocentní bilancí zůstal v Serii A Inter Milán, na jehož hřišti se v úterý představí pražská Slavia při vstupu do Ligy mistrů.

Hosté z Lecce přijeli do Turína k dohrávce se skóre 0:5 po prvních dvou kolech a jejich čekání na gól ukončil ve 35. minutě brazilský útočník Diego Farias dorážkou vlastní střely vyražené brankářem. Po změn stran vyrovnal z penalty za faul Andrea Belotti, ale čtvrt hodiny před koncem Marco Mancosu další pohotovou dorážkou po zákroku gólmana Salvatoreho Sirigua rozhodl o tříbodovém zisku pro outsidera.

Útok na ropná zařízení je odvetou Jemenců za agresi Saúdů, tvrdí íránský prezident

Útok na saúdskoarabská ropná zařízení byl odplatou Jemenců za agresi Saúdské Arábie, uvedl íránský prezident Hasan Rúhání. Informovala o tom agentura Reuters. K víkendovému útoku se sice přihlásili jemenští povstalci, Rijád ale vyjádřil pochybnosti, že úder byl veden z Jemenu, a Spojené státy tvrdí, že za akcí je Teherán. "Jemenci uplatňují své zákonné právo na obranu… útoky byly odvetným opatřením za dlouholetou agresi vůči Jemenu," uvedl Rúhání na tiskové konferenci v Ankaře, kde dnes s prezidenty Turecka a Ruska Recepem Tayyipem Erdoganem a Vladimirem Putinem jednal o syrské krizi.

Volejbalisté dostali na ME lekci od polských mistrů světa

Čeští volejbalisté ve třetím zápase na evropském šampionátu dostali lekci od úřadujících mistrů světa Poláků. Při rozlučce s Rotterdamem od druhého setu nedostali šanci a prohráli 18:25, 12:25 a 15:25. O postup do osmifinále budou Češi po dni volna bojovat již v Amsterodamu proti domácímu Nizozemsku a Černé Hoře.

Poláci vyhráli poslední dva světové šampionáty, ale na evropskou medaili čekají od roku 2011, kdy získali ve Vídni bronz. Proti českému výběru si připsali třetí vítězství na tomto ME ze tří zápasů.

Svěřenci Michala Nekoly mají bilanci jedné výhry a dvou porážek, a pokud chtějí postoupit do play off, potřebují skončit v šestičlenné skupině do čtvrtého místa.