Praha - Na sklonku distribučního roku dochází ve výhledu filmových premiér k mnoha šachům. Bývá sice běžné každý rok a po celý rok, že se uvedení různých snímků přesouvá, ale výhled a barevné škrtance v tabulce Unie filmových distributorů v posledních měsících připomínají úprk potenciálně dobrých filmů za humna.
Z velkých hollywoodských trháků zbyly v nabídce jen druhý díl romantické upírské ságy Stmívání s názvem Nový měsíc, katastrofická předpověď 2012 a potom megalomanská revolučně trojrozměrná sci-fi Avatar.
Cinefilní fajnšmekři očekávají ještě s napětím držitele Velké ceny poroty z festivalu v Cannes, francouzské drama Prorok. A milovníci béčkově ujeté zábavy hororovou komedii Zombieland.
Jinak je až do konce roku těžké najít v nabídce českých kin atraktivní, případně originální film. Dobře, ještě francouzský plastelínový animák Panika v městečku. Ale pak už pusto.
Čekání na pokyn z Ameriky
Univerzálním vysvětlením by mohla být světová finanční krize, která nutí studia a distributory šetřit. Zámořská studia - od nichž přichází většina "náplně" do kin - chtějí mít co nejlepší ekonomické výsledky, a tak občas zakazují mimo USA uvádět různé filmy, jež jsou "komerčně nejisté" - případně jejich uvedení posouvají až na další fiskální rok, aby ztráta nepřipadla na letošek.
Podobné hypotézy jsou oprávněnější u velkých firem, malé distribuční společnosti uvádějí většinou jiné důvody. Aerofilms například parodii na černošské akční filmy Černej dynamit uvádí se zpožděním 21. ledna - tedy více než půl roku od uvedení ve Varech - protože nezvládá uvádět několik snímků měsíčně, ale musí mezi jednotlivými tituly dělat rozstup. Občas také musí počkat na dokončení českého filmu, u nějž autoři při dokončovacích pracích nestihli ohlášený termín.
Artcam zase odsouval skandálního Antikrista od Larse Von Triera kvůli nedostatečné technické kvalitě kopií, které původně dorazily. Firma přitom na premiéře snímku měla eminentní zájem a považuje jej za svůj hlavní trhák letoška. Nakonec do českých kin Antikrist přijde 26. listopadu.
Palace Pictures pořád čeká na uvedení velmi očekávaného postapokalyptického dramatu Cesta podle románu Cormaca McCarthyho. Jednak kvůli vícekrát posunuté americké premiéře, jednak kvůli očekávání oscarových nominací, na něž si snímek dělá předem zálusk; a pak jde také o koordinaci s vydáním české verze románu. Nynější datum pro start v českých kinech je až 11. března 2010.
HCE (Hollywood Classic Entertainment) je stejně tak vázán americkou premiérou svého titulu Imaginarium Dr. Parnasse, což je dlouho přepracovávaný film Terryho Gilliama. Uprostřed natáčení zemřel herec Heath Ledger, jeho roli si pak ve fantaskním příběhu rozdělili Jude Law, Collin Farrell a Johny Depp.
Vlkodlak se bojí Stmívání
Zdaleka nejvíc šachů se odehrálo u největšího tuzemského hráče na trhu, Bontonfilmu. Thriller Prokletý ostrov od Martina Scorseseho s Leonardem DiCapriem je vázán americkou premiérou a nemohl přijít do českých kin dříve než 25. prosince, přestože je řadu měsíců hotový.
Odsun se týká rovněž velkorozpočtového hororu Vlkodlak s Beniciem Del Torem. Hollywoodští bossové se rozhodli, že nepůjdou do halloweenského konkurenčního boje s jinými horory - největší obavy panovaly právě ohledně druhého dílu Stmívání - a vpustí chlupaté monstrum do kin až 18. února.
Kvůli snížení nákladů půjde v Česku se zpožděním životopisný film Amelia o slavné letkyni s Hillary Swankovou až 25. března; navíc nebudou vyráběny nové kopie, ale budou promítány ty již použité z USA.
Skvěle hodnocená komedie 500 Days of Summer (500 dní se Summer), v níž exceluje Zoey Deschanelová, půjde zatím jen na Slovensku díky společnosti Tatranfilm; český Bontonfilm hodlá Summer dát pouze na DVD.
Čtěte také: Autor Titanicu předvedl zbraň pro 3D revoluci Chlupaté divočiny pro děti přilákaly do kin dospělé Poslední Heath Ledger nemůže najít distributora Nový Vlkodlak kráčí ruku v ruce s Mansonem |
Největší dohady nyní panují kolem netradiční animované pohádky Fantastic Mr. Fox od nekonvenčního režiséra Wese Andersona. Film byl prozatím zcela stažen z distribučního plánu. Zástupce Bontonu Petr Slavík ale tvrdí, že s uvedením do kin počítá firma "na 90 procent" a nyní se především řeší, zda film půjde s titulky či dabingem.
Snímek je totiž určen převážně dětským divákům, ale jeho poetika je velmi nezvyklá a je otázka, nakolik by investice do dabingu byla návratná. Čeká se i na to, jak si film povede v USA, kde má premiéru 13. listopadu v menším množství kin; s nasazením většího počtu kopií se počítá za další dva týdny.
Na českém trhu žijí divočiny
Zřejmě nejkomplikovanější situace panuje okolo filmů české pobočky Warner Bros. Informátor, napínavá komedie podle skutečných událostí s Matem Damonem v hlavní roli, sice měla skvělé kritiky v USA, ale tržby se zastavily na nevýrazném středním bodě, kdy nelze tvrdit, ani že by byl snímek propadák, ani hit.
Informátor tak přesně zapadá do modelu, kdy se centrála v Americe bude rozhodovat, zda se jim v nejisté době vyplatí investovat do díla ještě na jiných, menších trzích.
I fantaskní komedie Where the Wild Things Are se zdá být pro český trh oříškem. Sendakova knižní předloha Tam, kde žijí divočiny, je u nás poměrně málo známá, a snímek má podobně nezvyklou poetiku jako Fantastic Mr. Fox. Warner Bros. nyní chystá ještě jednu zkušební projekci pro děti z prvního stupně základních škol s rozšířenou jazykovou výukou (tudíž budou schopny zhlédnout jej v angličtině).
Pokud bude mít u testovacího publika výrazný úspěch, budou se čeští Warneři rozhodovat, zda jej dabovat, nebo uvést s titulky. Obě verze se ovšem jeví z odlišných důvodů jako nevýhodné.
Přitom distributoři vědí, že otálení v době internetového stahování filmů jen dál zhoršuje byznys.