reklama
 
 

Chlupaté divočiny pro děti přilákaly do kin dospělé

19. 10. 2009 15:40
Film Where the Wild Things Are překonal očekávání

Los Angeles - Vítězem amerického víkendového žebříčku se stala filmová adaptace proslavené dětské knihy Maurice Sendaka Tam, kde žijí divočiny.

Kniha, jež de facto nemá víc než pár vět a ilustrace, vypráví o zlobivém chlapci Maxovi, který jde spát bez večeře a dostane se do země divokých příšerek a stane se jejich králem. Předtím, než se s některými tvory skamarádí, mu ale spíš hrozí, že bude sežrán.

Snímek produkovaný Tomem Hanksem vysoce překonal očekávání a získal při své premiéře z pokladen 32,5 milionu dolarů, což je srovnatelné s podobně ulétlým hitem Zataženo, občas trakaře.

Většinu z nich přitom do Divočiny přinesli nikoli malí diváci, ale dospělí: podle studia Warner Bros. bylo 43 procent diváků starších 18 let, naopak jen čtvrtinu (27 procent) tvořili rodiče s dětmi.

To odpovídá záměrům studia, které podle prezidenta kinodistribuce Dana Fellmana investovalo 70 procent mediálního rozpočtu směrem k dospělému publiku. "Věděli jsme přesně, co máme a co děláme," prohlásil s tím, že díky patří režiséru Spiku Jonzemu, který udělal z brilantní knihy stejně brilantní  film.

Původně se ovšem Warneři tak vstřícně netvářili. Jonze začal film natáčet už v průběhu roku 2007, ovšem výsledek rozčaroval studio natolik, že ho v polovině roku 2008 donutilo valnou část přetočit - přesto mu zvýšilo rozpočet na zhruba 100 milionů dolarů.  Nakonec tedy Jonze zřejmě v něčem ustoupil, a studio zase přehodnotilo cílovou skupinu směrem k odrostlejšímu publiku.

Tomu ostatně odpovídá i hudba ke snímku. Hračičkovsky nekompromisní autor ceněných klipů pro Beastie Boys nebo Björk a režisér kultovních snímků V kůži Johna Malkoviche a Adaptace pověřil hudbou svoji bývalou přítelkyni Karen O, zpěvačku newyorských Yeah Yeah Yeahs.

Celková doba práce na filmu zabrala pět let a byla komplikovaná proto, že kombinuje živé herce, loutky a počítačovou animaci. Natáčelo se blízko australského Melbourne a lokace zahrnovaly písečné duny, mořské pobřeží a požárem zničené lesy (namísto zelených, jež jsou v knize).

Osud adaptace americké dětské klasiky Maurice Sendaka tak vlastně kopíroval její knižní vydání v roce 1963, kdy autor musel dlouze přemlouvat nakladatelství a po vydání sklidil negativní recenze v tisku. Během dvou let si ale podle Sendaka objevily ilustrovanou knížku, která nemá víc než deset vět, v knihovnách samy děti.

Film vstoupí do české distribuce 10. prosince s nesmyslně úděsným názvem Max a maxipříšerky, ačkoli český titul knihy existuje a ctí originál Where the Wild Things Are.

Zahraniční recenzenti většinou zaujímají k Divočinám trochu rozporuplný postoj. Výstižně to shrnul Dan Lybarger ze stránky eFilmCritic.com, že snímek je "více obdivuhodný než zábavný".

Kevin McCarthy upřesňuje hlavní problém: "Jde o mistrovské dílo, co se týče režie a kamery, ale potřebovalo, aby 'oddělení zodpovědné za tempo' víc zamakalo."

Tom Long z deníku Detroit News o Divočinách říká, že jsou "intelektuálně zajímavé, vizuálně poutavé a naplněné vynalézavostí, ale jedna zásadní věc chybí: divokost."

Druhé místo v aktuálním žebříčku patří thrilleru Law Abiding Citizen (Ctihodný občan) s Jamiem Foxxem a Gerardem Butlerem v hlavních rolích. Pro studio Overture Films znamená 21 milionů nejlepší výsledek v existenci. Jde o skvělý výsledek i pro režiséra F. Garyho Graye, jehož předchozí snímky Vyjednavač, Mstitel (A Man Apart) a Loupež po italsku se přes hranici 20 milionů za víkend nepřehouply.

Čtěte také:
Paranormální aktivita za pár dolarů děsí celou Ameriku

Padesátimilionové náklady snímku se ovšem asi z amerických kin nevrátí, podobné příběhy totiž nemají dlouhodobou přitažlivost. Ve Ctihodném občanovi hraje Butler průměrného Američana, kterému pouliční gang mu zavraždí manželku a děti. Právník Foxx ovšem zařídí, aby se dostali na svobodu - a z Butlera se stává mstitel.

To, co začíná jako Přání smrti s Charlesem Bronsonem a chce být zřejmě společenskou polemikou jako Volný pád s Michaelem Douglasem, se ovšem postupně zvrátí v šílený masakr, který spíše než akční film připomíná horory typu Saw.

Američtí recenzenti jsou obecně citliví na filmy obsahující násilí, či dokonce obhajující svévolné braní zákona do vlastních rukou, a nelze se divit, že Ctihodného občana odstřelili jako absurdní a nekrofilní brak.

 

Většina kritiků se diví i tomu, proč má film o hře dvou inteligentních mužů tak hloupý scénář a jak můžou herci některé hlášky vůbec vypustit z úst s vážnou tváří. V českých kinech "to bude biblické" - jak zní jeden z přepálených výroků hlavního hrdiny -  19. listopadu 2009.

Třetí místo v žebříčku má ultranízkorozpočtový horor Paranormální aktivita, jenž údajně přišel jen na 11 tisíc dolarů. Získal dalších 20  milionů dolarů a opět i nejvyšší průměrnou návštěvnost na jednu kopii a jeden sál. Minule obíhal ve 160 kopiích, tento týden se počet zvýšil na 760 a tržby jsou víc než dvojnásobné. Celkem už vydělal 33,7 milonu, takže se už zaplatil třistakrát.

Poslední novinka týdne, remake klasického hororu Otčím (Stepfather), skončila na pátém místě s 12 miliony dolarů a pouze 12 procenty kladných recenzí. Podle všeho nová verze téměř úplně pomíjí satirické podtóny originálu, a navíc postrádá i napětí.

autoři: Kamil Fila, kf | 19. 10. 2009 15:40

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama