V Česku už o nás není zájem, říkají tvůrci "Debilních keců"

Prokop Vodrážka Prokop Vodrážka
2. 4. 2015 13:36
Nekorunovaní králové českého virálu se rozhodli opustit český trh a videa natáčejí pouze v angličtině. Na ulici je už nikdo nepozná, přesto chtějí patřit mezi nejvlivnější tvůrce na YouTube.
Foto: Youtube / Viralbrothers

Praha – Jejich videa s názvem Debilní kecy, která si dělala legraci z Čechů na dovolené, Pražáků nebo učitelů, měla na YouTube miliony zhlédnutí a řada replik doslova zlidověla.

Řeč je o dvojici Erik Meldík a Čeněk Stýblo, která vystupuje pod názvem ViralBrothers. Právě oni představili Čechům pojem virální video a ukázali, že točením klipů na YouTube se dá i slušně vydělat.

ViralBrothers
Autor fotografie: Youtube / Viralbrothers

ViralBrothers

  • tvoří dvojice Erik Meldík a Čeněk Stýblo, která se zaměřuje na tvorbu virálního videa.
  • v současnosti vlastní největší YouTube kanál na českém trhu.
  • dvojice se proslavila především sérií Debilní kecy, která vznikla podle amerického konceptu Shit People Say.
  • na podzim 2014 měli po nějakou dobu nejrychleji rostoucí YouTube kanál na světě. Porazili tehdy i takové celebrity jako Katy Perry, Nicky Minaj nebo "krále YouTube" PewDiePie.

Navzdory tuzemskému úspěchu se rozhodli zaměřit na zahraniční trh a od loňského roku natáčí videa pouze v angličtině. Český YouTube je podle nich malý. "Ve světě máte šanci zasáhnout tři až čtyři miliardy diváků," vysvětlují svoje rozhodnutí, kterým si trochu znepřátelili domácí fanoušky. "Hodně z nich nás zavrhlo, další si 'jenom' zrušili odběr."

Ztráty popularity v Česku si všímají i v běžném životě. Dřív nemohli ani jezdit metrem, dnes je na ulici už skoro nikdo nepozná.

Aktuálně.cz: Opravdu je český YouTube tak malý, že byste se na něm dnes už neuživili?

Čeněk Stýblo (ČS): Je hrozně malý. Má v podstatě deset milionů potenciálních diváků, plus dalších pět milionů ze Slovenska. Ve světě máte šanci zasáhnout tři až čtyři miliardy diváků, takže to byl samozřejmě jeden z hlavních důvodů, proč jsme se rozhodli točit v angličtině.

Erik Meldík (EM): Už nás přestalo bavit dělat reklamy pro firmy. Například všechny Debilní kecy byly reklamy pro firmy a právě díky tomu jsme se tím mohli živit. Uživit se totiž samotným YouTubem je v Česku těžké. Je tu divácký strop, který se nedá překročit. Chtěli jsme, aby nás nemusela živit reklama z videa, ale aby šlo hlavně o obsah.

ČS: Přestaly nás bavit schůzky s klienty. Kvůli jednomu videu jsme měli třeba pět schůzek. Navíc často to probíhalo tak, že jsme vymysleli nějakou pecku, a klient řekl, že s tím svoje jméno nespojí.

Nejnovější prank Viralbrothers nedopadl přesně podle plánu. Podívejte se
Nejnovější prank Viralbrothers nedopadl přesně podle plánu. Podívejte se | Video: Youtube / Viralbrothers

A.cz: Čeští fanoušci váš "odchod" nikdy úplně nepřekousli, že?

ČS: Fanoušci z Česka to neberou doteď. Hodně z nich nás zavrhlo, další si "jenom" zrušili odběr. Vlastně během pár dní nám zmizelo dvě stě tisíc odběratelů z Česka.

EM: Dřív měla naše videa zhruba dva miliony návštěv z Česka. Teď když se nám video povede, tak má u nás třeba půl milionu zhlédnutí. A menší zájem je vidět třeba i ze strany médií. Oslovují nás třeba japonské či americké televize, ale české už v podstatě ne. Nestěžujeme si. Jen to dokládá, že o nás v Česku už není takový zájem.

A.cz: Ale populární jste přeci pořád.

EM: Klidně řeknu, že už to není takové, jaké to bylo dřív. Konečně. V dobách největší slávy jsme ani nemohli jet metrem, aby nás někdo neotravoval nebo na nás nepokřikoval. Lidi nás sice pořád poznávají, ale už kolem toho není takové nadšení. 

ČS: Dost se to změnilo i kvůli obsahu, který teď točíme v angličtině. České děti už na nás nekoukají. Je to anglicky, čemuž třeba úplně nerozumí, a proto nás nesledují. Například kousek odtud je základní škola, kolem které jsme dřív prostě nemohli projít. Obklopila nás tehdy půlka školy, všichni se s námi chtěli fotit, opakovali naše hlášky a volali na nás "Debilní kecy".

A.cz: A jak vás vnímá zahraniční publikum, není překážkou váš český přízvuk?

EM: Jediný, kdo si stěžuje na přízvuk, jsou Češi. Je to srandovní, protože dokážou klidně své komentáře psát v angličtině, ale když se pak podíváte na profil, poznáte, že je z Čech. Jakýkoliv cizinec za prvé obdivuje, jak dobře umíme anglicky, a za druhé se mu většinou náš přízvuk líbí.

ČS: Pro nás je to výhoda, protože jsme odlišní. Amerických "pranksterů" (lidí, co natáčejí kanadské žertíky, pozn. red.) je spousta tuctových. Tím, že mluvíme nějakou hatmatilkou, jsme dobře zapamatovatelní.

A.cz: Kolik přehrání musí video mít, abyste ho brali jako úspěšné?

EM: Máme teď nově danou hranici deset milionů. To je pro nás určitá meta, kdy video dokáže vydělat dobré peníze, nalákat nové odběratele a celkově nakopnout náš kanál.

A.cz: Za přehrání v různých zemích se platí odlišné částky. Jak to v praxi funguje?

ČS: Máme diváky všude po světě, sledují nás v Bangladéši, ve Vietnamu nebo v Brazílii. Ale také ve vyvinutých zemích, jako třeba Švédsku, Japonsku či Americe, což jsou bohaté státy se silnou měnou. A je to tak, že jeden klik od Švéda je třeba jako sto kliků od Vietnamce. Tím, že nabíráme diváky z bohatých zemí, se nám prostě i zvyšuje zisk.

A.cz: Máte na YouTube nějaké výhody, třeba že vám neblokují videa?

EM: V tomhle jsou striktní. Když tam dáte něco moc sexistického nebo násilného, tak to zamítnou. Zkoušeli jsme výjimku u jednoho videa, které jsme natočili, ovšem YouTube byl naprosto neoblomný. Zakládá si na tom, že je to velká americká firma, která má svoje pravidla a nedělá ústupky nikomu. Vždyť zakázali videa i Miley Cyrus nebo Rihanně, což jsou pořád ještě větší hvězdy než my (smích).

A.cz: Jak to vypadá s americkým trhem? Není tam podobnými vtipálky, jako jste vy, YouTube doslova zahlcený?

EM: On právě ten americký trh není vůbec tak přesycený. Máme zhruba čtyři konkurenty, kteří v Americe točí pranky a jsou úspěšní. No a některá naše videa jsou prostě srovnatelná, ne-li lepší než ta jejich, takže se rozhodně nebojíme neúspěchu.

A.cz: Co budete točit, až tyhle "pranky" přestanou lidi bavit?

ČS: Pranky neomrzí nikdy. Vezměte si, že fungují od začátku televize. Měli jsme tady Ptákoviny, Šprťouchlata, ve světě to byla Candid Camera. Skrytá kamera je na obrazovkách padesát let a lidi stále baví. Jediné, co je potřeba, jsou stále nové nápady. Ty naštěstí zatím máme.

EM: Teď jsme ale začali točit vlogy, tedy v podstatě denní videoblogy, kde vyprávíme o tom, co se nám přes den děje a podobně. Není to ani tak z toho důvodu, že by pranky už nebavily, ale prostě je přidáme třeba jednou měsíčně. Zato vlogy můžeme přidávat denně a nabírat tak nové diváky, ale i každý den sbírat kliky. Denně ta čísla sice nejsou nijak zázračná, ale za měsíc nasbíráme třeba dva miliony zhlédnutí, což není zanedbatelné číslo.

A.cz: Není to otravné, že musíte každý den točit video a být navíc vtipní?

EM: Naopak, je to nejlepší pocit na světě. Dřív jsme byli zvyklí točit jedno video za dva měsíce a hrozně jsme se báli točit videa každý den. Teď ale s klidem můžu říct, že točení vlogů zlepšuje životní styl. Dřív bych třeba klidně proseděl celý den u počítače. Takhle se prostě snažím denně dělat zajímavé věci.

ČS: A tím, že to je zajímavé pro lidi, tak se to stává i zajímavější pro nás. A opravdu můžu říct, že jsem toho za poslední půlrok zažil hrozně moc zajímavého a hodně toho bylo i díky tomu, že se snažím točit zajímavý obsah pro lidi.

A.cz: A lidi zajímá, jak se koupete s přítelkyní ve vaně?

EM: No nějak nakopnout se to musí, ne? (smích) Ta videa prostě fungují stejně jako bulvár. Máte dvacet videí a kliknete na to, které má "šokující" obrázek a vtipný titulek. Když natočíte video, jak jdete po ulici, tak to nikoho zajímat nebude. Když ale uděláte video ve vaně a dáte tomu fotku z vany a nějaký zavádějící titulek, tak to lidi prostě bude zajímat.

Jeden z nejslavnějších pranků, kdy Čeňka napálila jeho přítelkyně Lenka Kučavíková.
Jeden z nejslavnějších pranků, kdy Čeňka napálila jeho přítelkyně Lenka Kučavíková. | Video: Youtube / ViralBrothers

A.cz: Kromě videí jste dříve moderovali a měli plány v televizi. Proč to nakonec nedopadlo?

ČS: Dostali jsme několik nabídek, ale v podstatě brzy jsme si uvědomili, že ta televize má oproti YouTube spoustu nevýhod. V televizi bychom nikdy neměli takovou sledovanost jako na internetu. Navíc jsme zjistili, že nás ta práce baví, když máme tvůrčí svobodu. V televizi jsme třeba něco vymysleli, ale přišel dramaturg, který řekl, že to není vtipné. A tak jsme si řekli, že to nemá cenu.

EM: Navíc při první nabídce z televize nám řekli, že bychom točili každý den v týdnu a za měsíc by nám dali deset tisíc. Což se s internetem vůbec nedá srovnávat.

A.cz: Vyhráli jste několik ocenění, svého času jste byli nejrychleji rostoucí YouTube kanál na světě. Jakou další metu chcete teď pokořit?

ČS: No asi dostat se mezi top 10 nejlepších kanálů na světě. Je sice otázka, jestli se to vůbec s prankovým kanálem dá, ale chtěli bychom to alespoň zkusit.

A.cz: Malé cíle si tedy nedáváte.

EM: Proč malé cíle, když je lepší si vytyčit velké? Když dojdete třeba do půlky, tak jste pořád dál, než kdybyste si vytyčili malý cíl.

 
Mohlo by vás zajímat

Právě se děje

Další zprávy