Transgas je jizva na tváři Prahy i skvost, jehož zbourání je projevem barbarství, tvrdí architekti

David Kohout
17. 1. 2017 8:47
Ministerstvo kultury odmítlo požadavek Klubu za starou Prahu prohlásit soubor budov Transgas za kulturní památku. Majiteli pozemku tak již nic nebrání v tom legendární komplex zbourat. Zeptali jsme se proto českých architektů, co si o celé věci myslí. Architektům Václavu Aulickému, Jakubu Cíglerovi, Patriku Kotasovi, Jaroslavu Zimovi, Petru Kučerovi a Arch Vaderovi jsme položili tři stejné otázky. Zajímalo nás, jaké jsou podle nich klady a zápory stavby a jak se staví k možnosti, že by měl být komplex zbourán a nahrazen novým projektem.

Ministerstvo kultury neprohlásilo v prosinci minulého roku legendární komplex budov Transgasu za kulturní památku. Nic tak nebrání developerské společnosti HB Realis areál zbourat. Po hotelu Praha bude Transgas další budovou vystavěnou ve stylu brutalismu, která půjde k zemi.

Podnět k ministerstvu podal Klub za starou Prahu, avšak u odborné poroty nepochodil. Podle posledního žijícího architekta komplexu Václava Aulického se až s odstupem času ukáže, jaká tím vznikla Praze nenávratná škoda. Jeden z nejznámějších českých architektů Patrik Kotas jde však s kritikou ještě dál. Podle něj je zbourání Transgasu brutální zločin hraničící s barbarstvím.

Naopak Jakub Cígler, autor nového komplexu budov, poukazuje na problematické umístění celé stavby v kontextu historické zástavby Vinohrad. "Parter budov není koncipován jako veřejné prostranství, které by nabízelo příjemné prostředí. Je plný tmavých, nehostinných zákoutí bez zeleně, drtivá většina chodců se mu snaží vyhnout, drobné provozovny a služby v přízemí dlouhodobě neprosperují," okomentoval Cígler.

Architekt Petr Kučera navíc upozornil na to, že Transgas jednoduše zůstal v celé zástavbě cizorodým prvkem. Nepodařilo se ho začlenit do města a stal se uzavřeným světem sám pro sebe. Mohutnost a brutální vstup do historického jádra města se nakonec staly pro komplex Transgasu osudovými.  

Transgas zničilo to, co jej mělo chránit – specifický styl brutalismu.

arch Vader
arch Vader | Foto: DVTV

Arch Vader – popularizátor architektury

Jaký je váš názor na zbourání budovy Transgasu? 

Transgas je jedna z budov, která vznikla v době, kdy bylo možné cokoliv. Komunistické plánování bylo prostě takové, bez rozmyslu se demolovaly celé bloky starých budov i velmi cenné stavby, které "bránily rozvoji socialistické společnosti". Jeho architektura tomu odpovídá. Současný stav navíc vůbec neodpovídá tomu, jak mělo celé území vypadat. Transgas měl být takový lídr-house, dominanta kolem magistrály. Jenže k tomuhle nedošlo, baráky kolem se kvůli magistrále naštěstí nezdemolovaly, a tak se Transgas skryl do druhého plánu za stávající rohový dům. Transgas nikdy nedostál své ideji a návrhu. Nenaplnil ho a nikdy jej nenaplní.

Jaké jsou klady budovy Transgasu?

Transgas vykazuje určité kvality v architektonickém návrhu, detailu, materiálech a zejména v atypické konstrukci. Sice nedosahuje stejných kvalit, jako například hotel Praha nebo Nová scéna, ale nelze říci, že by to byla architektura nekvalitní. Jako celek působí jako nějaká stará normalizační socha, která by dnes nikdy nemohla vzniknout.

Je to bez diskuse připomínka určité doby, kdy bylo možné nic a vše. Je velmi důležité na tuto dobu nezapomenout. Demolice je vždy posledním řešením. A i když majitel může se svou budovou v tomto případě nakládat, jak chce, je vždy důležité, aby na jejím místě postavil minimálně stejně kvalitní architekturu. A to se v tomto případě ne úplně děje. Blok bude urbanisticky doplněn, což je dobře. Ale co se týká architektury, jedná se o klasickou zmraženou architekturu, kterou si můžete koupit v supermarketu. Mrzí mě, že takto bohatý investor nechce nic lepšího.

Jaké jsou minusy budovy Transgasu?

Odpověď je úplně stejná. Transgas je připomínka doby, kdy byla architektura totálně roztrhaná komunismem. Byla to doba, která architekturu, urbanismus i samotnou profesi architekta nenávratně poškodila. Z architektů se stali v očích veřejnosti nedostupní plánovači, což je ostře v kontrastu s tím, co architekti reálně dělají.

Lid stavěl svépomocí české obludárium, památky chátraly, komunistická elita se ukájela brutalistní architekturou. Díky téhle politice mohly vzniknout stavby, jako je Transgas. Transgas je výplodem tvrdého přístupu. Je stejně ostrý, jako byla ta doba. Je urbanistickou chybou a akontextuálním nesmyslem, a vlastně ultra arogantním nesmyslem.

 

Právě se děje

Další zprávy