Praha - Rok 2008 se ve výtvarném umění nesl hlavně ve znamení umění ulice, aktivistických skupin - ale také kontraaktivit proti umění.
Proložen byl hned několika výslechy, trestními oznámeními a soudy. Smutně se zapsal do historie i jedním nepodmíněným rozsudkem a politickou cenzurou, která vyústila v likvidaci kvalitní galerie. Orámovaly ho dvě petice. Mezi nejskloňovanější oborová jména patřila dvě skupinová - Ztohoven a Guma Guar - a jedno občanské - Milan Knížák.
Poslední dvě výrazně zazněla hned v lednu při nevybíravě kritickém projektu Podivný Kelt uskutečněném pod křídly galerie Vernon. Aktivisté z Guma Guar Group pro tuto příležitost přejmenovali svou skupinu na Milan Knížák a uspořádali prodejní výstavu parafrází prací generálního ředitele Národní galerie.
Členové Ztohoven si v té době ještě užívali prosincový zisk ceny NG 333 z rukou téhož a žili v očekávání začátku procesu za svůj výbušný průnik do vysílání České televize.
O jejich akci referovaly New York Times, v únoru na jejich podporu vznikla petice, kterou v relativně krátké době podepsalo přes deset tisíc lidí, a březnové soudní řízení, při kterém mimochodem vyšlo najevo, že skutečným místem fiktivního výbuchu není Černý Důl, ale Pec pod Sněžkou, skončilo zproštěním viny.
Čtěte také: Ztohoven musí kvůli atomovému hřibu znovu k soudu
Státní zástupce se ale odvolal a řízení pokračuje 3. února 2009 opět v Trutnově. Psycholog jako soudní znalec zklamal a tak má prý tentokrát být jedním z trumfů obžaloby nejmenovaný plukovník z Univerzity obrany.
Pandalizace
Na apríla ostravská streetartová umělkyně vystupující pod jménem Efox odtajnila skutečnost, že Daniel Landa je především panda. Spustila svou pandalizaci, při níž dolepovala na plakáty ke koncertnímu turné s portrétem zpěváka samolepky s několika motivy, které jasně naznačovaly, co si o něm myslí.
Její akce spustila řetězovou reakci, a když dala prostřednictvím internetu k dispozici šablony svých nálepek, dosáhl "pandál" celostátního rozměru.
Knižní rezort ovládl výtvarný multiinstrumentalista Petr Nikl. Jeho Záhádky se staly Knihou roku, dostaly i Magnesii Literu za knihu pro děti a mládež a Památníkem národního písemnictví byly ve stejné kategorii navíc vyhlášeny nejkrásnější knihou roku, který autor stylově uzavřel vydáním reprezentativní publikace s dokumentací svých interaktivních projektů Hnízda her, Zahrada fantazie a Orbis pictus aneb brána do světa tvořivé lidské fantazie.
Osudové osmičky
- Osm set reklamních vitrín po Praze. Právě tolik se jich stalo prostředníkem "ilegální vernisáže", kterou v listopadu připravili umělci ze skupiny Ztohoven. Na protest proti všudypřítomné reklamě nahradili oficiální letáky svými díly, v nichž útočili například na prorůstání komerce do politiky či na množství sbírek na postižené, které už lidé míjejí bez povšimnutí.
Květen byl na události bohatý. Na Staroměstské radnici, tak jako začala, stejně rychle i skončila výstava skupiny Guma Guar Meze tolerance, při níž dali umělci galerii k dispozici soudně zakázanému Komunistickému svazu mládeže.
Sprejeři
Do expozice podle svědků vešlo několik lidí v černém a vystříkalo ji sprejem. Galerie hl. m. Prahy, která prostor spravuje, kalila vodu, umělcům o tom nic neřekla, výstavu zavřela a u toho už zůstalo.
Kromě Aktuálně.cz se nikomu nepodařilo získat ani fotky poškozené expozice. Případ se neobjasnil, Guma Guar podezřívá "kolegy" ze Ztohoven, ale skupina se k činu oficiálně nepřihlásila. Na protest proti chování galerie další mladí umělci své plánované výstavy na radnici zrušili.
- Čtěte také: Jak vypadá napadená výstava mladých komunistů
Mezitím byl člen Ztohoven Roman Týc odsouzen k náhradě škody údajně způsobené při své akci, kdy vyměnil 50 skel na semaforech pro chodce za svá vlastní, na nichž se panáčci chovali méně ortodoxně, než je zvykem. Částka byla vyčíslena asi na 160 tisíc korun. Alternativou k nim je měsíc ve vězení nepodmíněně, a protože peníze nemá, zřejmě půjde za mříže.
Další výstava Guma Guaru Kolektivní identita vzala také rychlý konec. Aktivisté si pro změnu vzali na paškál kampaň Prahy olympijské a reakce magistrátu na sebe nenechala dlouho čekat. Centrum pro současné umění se za "své" autory nepostavilo, ale oni sami si postavili hlavu a výstavu odmítli deinstalovat, takže se nakonec objevil další "tajemný cizinec" a obrazy na nábřeží kapitána Jaroše přetřel barvou.
V Trafačce ikona českého graffiti Point otevřel svůj Pointshop a ukázalo se nejen to, že také "nespoutané a kriminální" graffiti je vlastně na prodej, ale i to, že jde slušně na odbyt. Zhruba v té době jiný writer Epos udělal svůj úvodní pokus s nafukovacími objekty, které nechává zhmotnit vzduchem proudícím z větráků metra. Jako první se objevil patnáctimetrový "drapák" před hotelem Diplomat v Dejvicích a my jsme byli u toho.
- Čtěte také: I za graffiti nad gaučem už si lidé rádi zaplatí
Ve znamení streetartu a graffiti se ostatně neslo skoro celé léto, na jehož konci proběhl jejich první velký festival u nás pod názvem Names. I ten měl autorsky i organizačně na svědomí Point, který do Prahy sezval výkvět oboru z celého světa, doslova od Brazílie po Japonsko. Mezi účastníky nechyběly ani skutečné hvězdy - třeba Ital BLU, mnichovský LOOMIT, Brit MODE 2 nebo Američani SWOON a KR.
Během září se ukázalo, že bývalý rebel z 60. let Milan Knížák zase nemá tolik nadhledu, kolik by se od něj možná očekávalo, když podal na členy skupiny Guma Guar za Podivného Kelta trestní oznámení. Oni na oplátku podali přihlášku do "jeho" soutěže NG 333, ale nedostali se ani mezi finalisty.
Muž u Chalupeckého
V listopadu zvítězil po tříleté nadvládě žen v Ceně Jindřicha Chalupeckého konečně muž. Nejvýznamnější české ocenění pro mladého výtvarného umělce získal Slovák Radim Labuda. Slovenský double završil v rámci druhého ročníku Ceny NG 333 Marek Kvetán.
Krom toho vyšlo najevo, že magistrát v souvislosti s událostmi, které provázely výstavu skupiny Guma Guar Kolektivní identita, jednostranně zrušil smlouvu, jež umožňovala Centru pro současné umění Praha pořádat open air výstavy na letenské zdi. De facto tak zlikvidoval galerii Artwall.
Tak jako začátek roku i jeho konec vymezila petice, tentokrát zaměřená proti svévolnému používání politické moci magistrátu.
A co jinak? Za pozornost určitě stály výstavy v těch několika málo elitních galeriích, které tu máme. V Galerii Švestka to byl Michal Pěchouček a jeho Screen, ve Špálovce beznázvoví Rafani, v Hunt Kastner Artworks Lenka Klodová s cyklem fotografií nazvaném Pojmenuj mě nově a ve výběru nesmí chybět ani Ján Mančuška se svou výstavou Jihozápadní sloup a jeho stín na začátku novely, který se představil v galerii Tranzit/Display.