I za graffiti nad gaučem už si lidé rádi zaplatí

Radek Wohlmuth
28. 5. 2008 10:00
Pointshop čili Výprodej ikony českého graffiti

Recenze - Pod prostým, ale všeříkajícím názvem Pointshop vystavuje jeden z  respektovaných oldschoolových writerů Point aka Cakes aka Splash (občanským jménem Jan Kaláb)  v Trafo Galerii v pražských Vysočanech.

Může se zdát, že si ve svých třiceti letech dal s první samostatnou výstavou docela na čas, ale ono je naopak s podivem, že se k ní vůbec odhodlal. Graffiti na autorské výstavě v galerii zas tak často nepotkáte. Je to tak trochu hodně proti jeho „filozofii".

Foto: raw

Je jasné, že když se už v nějaké galerii objeví, je lepší pokud se jedná o alternativní prostor; tak jako v případě Trafa, které je navíc součástí Pointovy domovské scény a zároveň zázemí - Trafačky. Také je jasné, že je to po otevírací výstavě 5+kk nejvýznamnější projekt, který se tady zatím uskutečnil.

To ale na věci moc nemění. Ta výstava, navíc - jak název deklaruje - prodejní, je prostě ze své podstaty problematická. Ještě by to - aspoň teoreticky - mohla být od autora ironie, to by ale nesmělo jít o retrospektivu, na které ukázal všechny své nejlepší kusy.

Jsou tady např. dokumentační fotografie jeho projektů z Čech i ze světa nebo sádroví 3D pointíci, které dodnes můžete sem tam po Praze potkat na římsách domů (nakonec i na Trafačce jeden stojí), což byla mimochodem jeho diplomová práce na Akademii výtvarných umění.

Foto: raw

K vidění je i varianta Point-totemu, který se objevil loni na graffiti workshopu v Poděbradech, fotky záplatovaných chodníků a rozvolněných a pomalovaných dlažebních kostek, které vytvářejí hravé geometrizující kompozice, nebo na výšku stěny velká asambláž, jejíž jednotlivé části-předměty jsou potagované. Nechybějí bohužel ani posprejovaná plátna.

Jak už jsem kdysi napsal: alfou a omegou, leskem i bídou graffiti, je tag - „pár osobních písmen", jejichž stín writer sotva kdy překročí. Nejinak je to tady. Point je všude, kam se jen podíváte. Jeho „jméno" je s výjimkou chodníkových kompozic jediným tématem celé výstavy, pro jiný než ego-obsah tady není místo. Zbytek je stylová a estetická ekvilibristika.

Řečeno hodně natvrdo: POINTa je jasná - Point do svého shopu připravil soubor dekorativních předmětů, které (dobře) prodává jeho značka.

Foto: raw

Svým způsobem je sympatické, že ani on sám si na nic nehraje a nepředstírá, že vytvořil něco jiného než zboží, za které si chce nechat slušně zaplatit. A v tomhle ohledu si opravdu nezadá se zavedenými autory z oblasti volného umění své generace.

Strategie je dobře patrná. Asambláž je k mání i po jednotlivých kusech, multiplikovaní pointíci, odlití z formy, jsou buď původní autentické „originály" (dražší) nebo menší ze „speciální výstavní edice" (levnější). Do Pointovy sběratelské superligy se naopak řadí pointík vyvedený v bronzu. Koupit se dají i trička, plakáty a pohledy.

Pointshop o svém autorovi a jeho aktivitách vypovídá dost, je ale svým způsobem tragikomický. Jedním z principů graffiti je podpisem anektovat a označit. Obvykle k tomu dochází venku, v exteriéru a nelegálně. Je vtipné, že Point tímto způsobem nenásilně vstupuje i do samého srdce domácností a lidé mu za to ještě platí.

Foto: raw

Smutné naopak je, že si ho může nad gauč do obýváku pověsit kdokoli, stačí jen vykešovat na dřevo. Pointova výstava, ať je jaká chce, dokazuje, že graffiti je dnes i u nás žádaná komodita, která má svoje nákupčí i sběratele a další si jistě brzy najde.

Ale vyvolává i otázky, z nichž minimálně jedna je zásadní: Dává graffiti v galerii a tag na plátně za padesát litrů ještě smysl?

Point: Pointshop. Trafo Galerie, Praha Vysočany. Výstava se koná do 5. června.

 

Právě se děje

Další zprávy