Praha - Lady Gaga o sobě rozhodně nemá skromné mínění, kdysi třeba řekla, že si za svůj cíl předsevzala revoluci v populární hudbě. Do světa showbyznysu newyorská rodačka naplno vlétla před šesti lety a dnes je osmadvacetiletá zpěvačka řazena mezi nejvlivnější ženy populární hudby.
Dokazuje to třeba tím, že nejnovější album s ní nazpívala jazzová legenda Tony Bennett. V neděli 5. října se Lady Gaga podruhé představí pražskému publiku.
A návštěvníci jejího koncertu - do české metropole mimochodem přijíždí necelý měsíc po Bennettovi - se mají na co těšit. Koncerty americké hvězdy jsou totiž opulentní podívanou. Loni v listopadu se například na představení alba Artpop vznášela nad hlavami diváků v přístroji, který označila za "první létající šaty".
Na svém zatím jediném pražském koncertě před čtyřmi lety pak vyprodaná O2 arena nadšeně aplaudovala show plné efektů, mezi kterými nechyběl ohňostroj umístěný v podprsence. Letos přiveze scénu v podobě obří plastikové zahrady a během čtyřiadvaceti písní se stihne čtrnáctkrát převléknout .
Umělkyně, která poutá pozornost bizarními kostýmy, je ale jiný případ než klasické umělé "rychlokvašky" - písničky si sama píše, což někdy kladně reflektuje i kritika. Na kontě má Lady Gaga celkem pět cen Grammy (nominována byla patnáctkrát), nemluvě o úspěších na Brit Awards nebo na prestižních cenách hudební televize MTV.
Právě při jejich udílení vzbudila před čtyřmi lety velké pozdvižení svými šaty, jejichž materiál připomínal přítomným hovězí maso. A jak se později ukázalo, maso to opravdu bylo.
Z následných protestů ochránců zvířat si ale Lady Gaga moc nedělala, provokace a víření usedlých vod patří do jejího repertoáru už od samého počátku kariéry. I proto se o zpěvačce často hovoří jako o "Madonně 21. století" - a Lady Gaga sama se tomuto přirovnání brání jen trochu. "Nechci, aby to znělo moc nafoukaně, ale jako cíl jsem si předsevzala revoluci v populární hudbě. Tu poslední odstartovala před pětadvaceti lety Madonna," říká Lady Gaga.
Na druhou stranu ale zpěvačka, jejíž roční výdělky se počítají v desítkách milionů dolarů, také dokáže přiznat, že s Madonnou se těžko může vůbec někdo porovnávat. "Její pódium, klipy a vizuály jsou vždycky úchvatné. Je to hudba i móda, prostě celý balíček v jednom," dodala. Podobně jako její předchůdkyně si přitom Lady Gaga libuje v šokování, na setkání s anglickou královnou si třeba oblékla rudé latexové šaty v alžbětinském duchu.
Šokuje i na koncertech, na jednom vystoupení třeba stihla kašírovaně vykrvácet. Nebo na jevišti místo tradiční doprovodné taneční skupiny předvedla trochu dekadentní variaci na sadomasochistický salon. Všechny prvky své navenek kontroverzní show má přitom Lady Gaga pevně pod kontrolou a občas celý ten cirkus působí na diváky poněkud vyumělkovaně. Zároveň je ale pravdou, že do záplavy sterilních produktů populární hudby přinesla čerstvý vítr.
Zatímco ve zpěvaččině vystupování je asi nejvíce cítit inspirace Madonnou (třeba i hrátkami s bisexualitou) a popřít nelze ani vliv glamrockového období Davida Bowieho, hudebních kořenů Lady Gaga je možné odhalit více. Vedle dvou zmíněných umělců je to třeba Freddie Mercury a skupina Queen - ze slavného hitu Radio Ga Ga pochází i její pseudonym - a dokonce i Michael Jackson. Kritici pak její výkon na debutovém albu přirovnali také ke starší verzi Gwen Stefani nebo Kylie Minogue.
Zpěvačka, která se narodila 28. března 1986 jako Stefani Joanne Angelina Germanotta do italoamerické rodiny, má s popovou hudbou, byť novějšího vydání, dost zkušeností. Než se vydala na sólovou dráhu, uplatnila se jako autorka, její songy zpívala třeba dívčí sestava Pussycat Dolls. Podepsána je i pod skladbami pro Britney Spears, skupinu New Kids on the Block nebo zpěvačku Fergie. Dnes ale chce Lady Gaga na dráhu námezdní skladatelky chce radši zapomenout.