O titul nejlepšího evropského filmu se rovněž ucházelo drama Hranice polské režisérky Agnieszky Hollandové, jež vzniklo v české koprodukci a vypráví o dramatických osudech uprchlíků na polsko-běloruské hranici. Nominaci ale neproměnilo.
Trietová se s Anatomií pádu prosadila v konkurenci Hranice, dále hořké komedie Karaoke blues finského režiséra Akiho Kaurismäkiho, snímku Io capitano (Jsem kapitán) Itala Mattea Garroneho a Zóny zájmu, za niž britský filmař Jonathan Glazer dostal Velkou cenu festivalu ve francouzském Cannes. Tamtéž uspěla i Anatomie pádu, režisérka převzala Zlatou palmu za nejlepší film.
Vítězný snímek vypráví o spisovatelce Sandře, která se ocitne v podezření, zda nestojí za smrtí svého manžela Samuela. Během vyšetřování vyplouvají na povrch podrobnosti o jejich bouřlivém soužití. "Anatomie pádu promyšleně spojuje rodinné a soudní drama. Ukazuje, že když se ve francouzském filmu hodně mluví o literatuře, zdaleka to nemusí být snobská nuda," napsalo Aktuálně.cz.
Berlínský úspěch Anatomie pádu podtrhuje i cena pro nejlepší herečku, kterou dostala Němka Sandra Hüllerová. Akademie ji ocenila za výkon právě v tomto dramatu. Za nejlepšího herce pak porotci vybrali Madse Mikkelsena z Dánska za hlavní roli v historickém dramatu Bastard režiséra Nikolaje Arcela.
Jako první akademie v sobotu vyhlásila cenu za nejlepší dokument, kterým se staly Sestry z kouřové sauny estonské režisérky Anny Hintsové. Ta už za film, jenž vznikl v koprodukci Estonska, Francie a Islandu, získala cenu na festivalu Sundance.
"Snímek zavádí diváky do estonské kouřové sauny, jež patří k památkám na seznamu nehmotného kulturního dědictví UNESCO. A nachází tam intimní, byť leckdy drsné příběhy protagonistek, pro něž je saunování rituálem i svébytnou formou terapie," napsal kritik Tomáš Stejskal. Čeští diváci mohli Sestry z kouřové sauny poprvé vidět na jihlavském festivalu.
Ocenění Prix Fipresci za objev roku obdrželo drama Jak mít sex britské režisérky Molly Manningové Walkerové. Ta letos uspěla také v Cannes, konkrétně v sekci věnované novátorským počinům méně známých tvůrců.
Cenu pro nejlepší animovaný film si z Berlína odváží španělský režisér Pablo Berger za Robot Dreams, které jsou známé také pod českým festivalovým názvem Pes a jeho kamarád Robot.
Cenu za celoživotní přínos obdržela herečka Vanessa Redgraveová, čestné ocenění si odnáší režisér Béla Tarr, jenž nedávno navštívil Česko a převzal čestný doktorát pražské AMU i ocenění za přínos na jihlavském festivalu.
Evropské filmové ceny bývají někdy přirovnávány k americkým Oscarům. O vítězích mohlo hlasovat 4600 členů akademie, mezi něž patří herci, režiséři, kritici, novináři, maskéři nebo scénáristi. Prezidentkou akademie je od roku 2021 režisérka Agnieszka Hollandová. Vloni uspěl Trojúhelník smutku švédského režiséra Rubena Östlunda.
Vítězové Evropských filmových cen 2023
Nejlepší film
Anatomie pádu - režie Justine Trietová
Režie
Justine Trietová - Anatomie pádu
Herec
Mads Mikkelsen - Bastard
Herečka
Sandra Hüllerová - Anatomie pádu
Scénář
Justine Trietová a Arthur Harari - Anatomie pádu
Dokument
Sestry z kouřové sauny - režie Anna Hintsová
Animovaný film
Pes a jeho kamarád Robot - režie Pablo Berger
Krátkometrážní film
Těžce pracující - režie Susanna Flocková, Robin Klengel, Leonhard Müllner a Michael Stumpf
Výprava
Emita Frigatoová - Chiméra
Střih
Laurent Sénéchal - Anatomie pádu
Zvuk
Johnnie Burn a Tarn Willers - Zóna zájmu
Vizuální efekty
Félix Bergés a Laura Pedroová - Sněžné bratrstvo
Masky
Ana Lópezová-Puigcerverová, Belén Lópezová-Puigcerverová, David Martí a Montse Ribéová - Sněžné bratrstvo
Kostýmy
Kicky Ilanderová - Bastard
Cena FIPRESCI pro objev roku
Jak mít sex - režie Molly Manningová Walkerová
Cena za celoživotní přínos evropské kinematografii
Vanessa Redgraveová
Čestné ocenění
Béla Tarr