Česká televize představila jarní program na rok 2017. Vzhledem k jejímu dlouhodobému zacílení na co nejvyšší sledovanost při dodržování jistých konzervativních norem není překvapivý.
Právě proto, že strategií stanice je přímo konkurovat komerčním konkurentům, se na ní pravděpodobně ani tentokrát neobjeví původní dramatické dílo, které by svou kvalitou výrazněji vyčnívalo nad tuzemskou rutinu. Přesto však slibuje několik titulů s potenciálem uspokojit alespoň v rámci rozumných očekávání.
Detektivky místo mýdla
Tradičně se chystá řada detektivek. Jde o žánr suplující na ČT mýdlové opery komerčních stanic. Ve svém českém provedení jsou kriminálky stejně masově populární jako telenovely, nenesou ale jejich společenské stigma. Proto mají na České televizi dveře dokořán a vysílají se vlastně v nekonečné řadě, aby mohly generovat vysoké sledovanosti i bez nutnosti rozjíždět stadílná melodramata.
Zajímavě působí předně Svět pod hlavou Radima Špačka a Marka Najbrta. Seriál podle britské předlohy vypráví příběh policisty ze současnosti, který se jednoho dne probudí v normalizovaném Československu. Schopní tvůrci za kamerou, zahraniční licence a silné obsazení (Ivan Trojan, Václav Neužil, Jan Budař) by snad měli zaručit základní kvalitu.
Diváci ale nakonec ocení hlavně druhý Labyrint Jiřího Stracha a Četníky z Luhačovic, tedy pokusy navázat na úspěšné značky z minulých let. Právě na Četnících z Luhačovic, podobně jako třeba na První republice a Vyprávěj, nejvýrazněji poznáme snahu ČT najít nenápadnou, ale účinnou náhradu za "zapovězené" telenovely.
Z kriminálních minisérií vzbuzuje pozornost především Zádušní oběť z období první světové války podle scénáře Vladimíra Körnera (Adelheid, Údolí včel), byť v režii rutinéra Jiřího Svobody (Jan Hus). V dobovém dramatu se objeví Milan Kňažko, Vilma Cibulková.
Krom něj nás čeká i třídílná Spravedlnost s Ondřejem Vetchým podle scénáře Tomáše Bombíka, jenž má na svědomí Mordpartu televize Prima. Na minisérii je nejzajímavější premisa od počátku známého vraha, s níž české kriminálky příliš často nepracují.
Naštěstí nejen krimi
Po opuštění kriminálního žánru si nejde nevšimnout Bohémy Radima Sedláčka. Příběhy šesti nejznámějších českých herců dvacátého století (např. Burian, Marvan a Nový) připomínají na pohled projekt České století, jen zaměřené na kulturu místo politiky. Což je jedině dobře, České století zůstává jedním z nejzajímavějších autorských projektů České televize za dlouhou dobu. Šlo o projekt, který se nebál kontroverze a podařilo se mu vzbudit debatu o vnímání našich moderních dějin, čímž příjemně vybočil z konzervativní polohy veřejnoprávní stanice. Snad se Bohémě podaří totéž.
Mnoho nadějí vkládá ČT i do Trpaslíka režiséra Jana Prušinovského a Petra Kolečka (Okresní přebor), vyprávějícího o kouzelné sádrové sošce. Příběh pro celou rodinu od režiséra Kober a užovek, jednoho z nejlepších tuzemských mainstreamových filmů poslední doby, slibuje "něco pro každého". Snad se právě to nestane jejím největším problémem.
Silným námětem disponuje Monstrum o pozadí vzniku nechvalné "fronty na maso", Stalinova pomníku na Letné. Režie i scénáře se ujal Viktor Polesný (naposledy Zločin v Polné). Záleží na kvalitě textu, jestli se toto velmi atraktivní téma podaří zkušenému televiznímu tvůrci plně zužitkovat.
Kapitolou samy o sobě jsou dokumentární filmy a seriály, jež jako tradičně představují to lepší, co na České televizi vzniká. Dorazí Doktoři, seriál, který se na rozdíl od primácké Nemocnice Motol podívá snad opravdu seriózně na lékařskou profesi. Mezi další projekty patří Čechoslováci v gulagu, Vyhnáni po Chartě, Anticharta, Jauneráci a další.