Dekáda v umění: Fajt vystřídal Knížáka, v Londýně uspěli Šedá a Černý

Magdalena Čechlovská Magdalena Čechlovská
31. 12. 2019 14:56
K nejvýraznějším výstavám právě končící dekády patřily připomínky Karla IV. a Františka Kupky, mezinárodní projekt Galerie Rudolfinum nebo Europa Jagellonica v kutnohorské galerii GASK. Výtvarná scéna žila změnami v Národní galerii, umělkyně Kateřina Šedá se dostala do londýnské Tate Modern a na olympijských hrách ve stejném městě zaujal klikající autobus Davida Černého.
Klikající autobus Davida Černého v Londýně.
Klikající autobus Davida Černého v Londýně. | Foto: ČTK/PA

Jagellonci a Černého autobus

Rok 2012 měl dvě mediálně nejviditelnější výtvarné události. První byl rozsáhlý projekt v kutnohorském GASK, kde kurátor a tehdy odmítnutý kandidát na ředitele Národní galerie Jiří Fajt připravil v mezinárodní spolupráci výstavu Europa Jagellonica. Vyprávěla příběh dynastie, která sice připravila Prahu o titul sídelního města krále, ale do střední Evropy přivedla renesanci.

Ještě citovanější než jagellonská výstava se roku 2012 stala kinetická socha, která doprovázela český sportovní tým na letních olympijských hrách v Londýně. Umělec David Černý vylepšil londýnský doubledecker. Typický dvoupatrový autobus opatřil silnými pažemi, takže vozidlo dělalo kliky a přitom námahou vzdychalo.

Čtyřtunová atrakce stála poblíž olympijského Českého domu a její výrobu v hodnotě devíti milionů korun zaplatil Andrej Babiš, který byl v té době pouze podnikatelem.

 

Právě se děje

Další zprávy