K nejvýraznějším výstavám právě končící dekády patřily připomínky Karla IV. a Františka Kupky, mezinárodní projekt Galerie Rudolfinum nebo Europa Jagellonica v kutnohorské galerii GASK. Výtvarná scéna žila změnami v Národní galerii, umělkyně Kateřina Šedá se dostala do londýnské Tate Modern a na olympijských hrách ve stejném městě zaujal klikající autobus Davida Černého.
Jagellonci a Černého autobus
Rok 2012 měl dvě mediálně nejviditelnější výtvarné události. První byl rozsáhlý projekt v kutnohorském GASK, kde kurátor a tehdy odmítnutý kandidát na ředitele Národní galerie Jiří Fajt připravil v mezinárodní spolupráci výstavu Europa Jagellonica. Vyprávěla příběh dynastie, která sice připravila Prahu o titul sídelního města krále, ale do střední Evropy přivedla renesanci.
Ještě citovanější než jagellonská výstava se roku 2012 stala kinetická socha, která doprovázela český sportovní tým na letních olympijských hrách v Londýně. Umělec David Černý vylepšil londýnský doubledecker. Typický dvoupatrový autobus opatřil silnými pažemi, takže vozidlo dělalo kliky a přitom námahou vzdychalo.
Čtyřtunová atrakce stála poblíž olympijského Českého domu a její výrobu v hodnotě devíti milionů korun zaplatil Andrej Babiš, který byl v té době pouze podnikatelem.