Festival Respect: Štvanické hrdelní zpěvy děsily děti a nadchly fanoušky

Michal Pařízek
29. 6. 2008 14:18
Jedenáctý ročník Respect Music Festivalu se povedl.

Praha - Louka na ostrově Štvanice, kde se už několik let pravidelně koná Respect Music Festival, patřila zase po dva dny world music. Fanoušci sem zavítali přibližně v podobném počtu jako v minulých letech, přestože letošní ročník díky nezaviněné neúčasti hned dvou vystupujících začal poněkud smolně; ale v sobotu šťastně skončil.

První hodiny sobotního odpoledne patřily izraelské skupině Toy Vivo Trio a pak hráči na orientální dudy Saidu Shanbehzahedovi a jeho Ensemble. Krátce po půl šesté se na pódiu objevila Tanya Tagaq, jedna z hvězd letošního ročníku.

Spolupracovnice Björk předvedla neuvěřitelné možnosti lidského hlasu a dostala se snad až na hranu používání hlasivek. Sama tvrdí, že podobně může zpívat (lépe řečeno používat hlas) pouze hodinu a nebylo divu. Její divoké chrlení tónů doprovázela jemná elektronika a hráčka na violoncello.

Foto: Michal Pařízek

Tanya Tagaq připomínala divoké zvíře nebo indiánskou šamanku a spolehlivě vyděsila hned několik z mnoha malých dětí, kterých na Štvanické louce běhalo více než dost. Tanyu Tagaq uvidí české publikum i na letošním ročníku Colours of Ostrava.

Malijská zpěvačka Oumou Sangaré návštěvníky nadchla. Spolu s osmi muzikanty a dvěma doprovodnými sboristkami a tanečnicemi předvedla úžasnou energickou show. Říká se jí Královna západoafrické hudby a podle vystoupení na Respectu asi právem. Její koncert byl gradující dvouhodinovou rytmickou smrští s tribálními momenty, kterou občas podpořila hrubá elektrická kytara.

Oumou Sangare je žena výjimečného hlasu a citu pro hudbu, v jejíž tvorbě se zároveň mísí mnoho afrických žánrů. Najdeme zde syrové tóny pouštního blues, senegalské bubenické exhibice i popové africké melodie.

Ale nikde stopa po kompromisu, jde o původní malijskou hudbu, kterou vytváří naprosto vyhraněná osoba. Oumou Sangare se díky striktním názorům a přístupu dostala až do OSN a vzhledem k jejímu charismatu není divu. Určitě šlo o jedno z vůbec nejpovedenějších vystoupení afrických umělců u nás.

Foto: Michal Pařízek

Po Oumou Sangaré se už čekalo jen na jednu skupinu, americké Dengue Fever se zpěvačkou Chhom Nimol. Jejich tajemná pověst je daleko předcházela, sám promotér a dramaturg Respect Music Festivalu Borek Holeček se právě na ně těšil nejvíc. Dengue Fever také předvedli skvělý výkon a jejich vystoupení bylo vrcholem festivalu.

Výjimečná asijská melodika ve spojení s undergroundem amerického západního pobřeží působila ještě přitažlivěji než z alb. Navíc to při pohledu na pódium doplnil pohled na jedno z nedivnějších seskupení na současné scéně.

Čtěte také: Ufoni vezou na Štvanici americký pop z Kambodže

Roztomilou Chhom doprovázel kytarista s vizáží potomka ZZ Top, černošský basista s parametry hráče NBA i saxofonista, který připomínal lehce použitého Rachida Tahu. Když si k tomu přičtete popové asijské melodie a vysoký hlásek Chhom v khmérštině, vylézá z toho hudba, která není pro každého. Také publikum celkem prořídlo. Ale ti co zůstali, nelitovali.

Suma sumárum, jedenáctý ročník Respect Music Festivalu se povedl. Škoda zrušených vystoupení zpěvačky Asy a Kasai All Stars. I s jejich náhradníky ale bylo publikum spokojeno.

A vystoupení Oumou Sangaré a Dengue Fever patřila určitě k tomu nejlepšímu, co bylo vůbec v Praze letos k vidění. I díky tomu mají takové přehlídky větší hudební smysl než pořád stejné rockové festivaly, které dokola točí dvacet českých kapel.

 

Právě se děje

Další zprávy