Recenze: Z Tomáše Kluse se stal kazatel a samozvaný spasitel

Petr Adámek
10. 7. 2015 6:49
Tomáš Klus dokončuje proměnu, kterou započal na loňské desce Proměnamě. Na aktuálním albu Anat život není ale mezi velkými slovy ztrácí kontakt s realitou.
Tomáš Klus
Tomáš Klus | Foto: ČTK

Recenze - Z Tomáše Kluse, tak jak ho známe z období kolem debutu Cesta do záhu(d)by, do dnešních dnů příliš nezbylo. Z rozpustilého darebáka, který zpoza mikrofonu vyhlížel, s jakou dívčinou skončí po koncertě v šatně, je milující manžel a otec.

Uvolněný šprýmař, jehož na pódiu bavily hlavně všelijaké šaškárny, dospěl v zadumaného chlápka, který často a rád přemýšlí o světě kolem sebe. A právě tento duchovní vývoj jej dovedl až k napsání jedenáctky skladeb pro album Anat život není.

Hlubší či společensky angažovanější témata nejsou pro třineckého muzikanta ničím novým. V zástupu méně obnažených sdělení typu Napojen však největší poprask vyvolala třeskutá hospodská halekačka Pánubohudooken. Snaha o co největší srozumitelnost i pro méně důvtipné publikum byla tehdy víc než zřejmá.

Stejnou neřestí trpí i většina nové nahrávky. Klus sice dokáže ze svého seznamu výrazových prostředků stále vytáhnout svěží poetický verš nebo milé připodobnění, avšak způsob, jakým s tématy pracuje, je často banální a fádní. V jednu chvíli devětadvacetiletý muzikant dětinským stylem apeluje k ochraně životního prostředí: „Je zřejmé, že škodí házet svinstva do vody z lodí… Komín, co čoudí, škodí zdraví“ (Tamaře), pak až příliš naivně kroutí hlavou nad nesmyslností válek: „Ne říkám všem těmhle ubohým válkám“ (ZmrZlým), či poučuje o přínosu konání dobra: „Věřím, že naše přání splní se jistě do jednoho. Jen přejme druhým, co přejem si sami“ (PřejuTi). Klusova úporná snaha sdělit co nejzásadnější a co nejvelkolepější myšlenku nezřídka vysoce převyšuje obsah samotného sdělení.

Hodnocení: 40 %

Anat Život Není

Proměna Tomáše Kluse je završena. Na Anat život není nešetří velkými frázemi, ale skladbám chybí upřímnost i obsah. Jeho snahy sdělovat zásadní myšlenky jsou často úporné a míjejí se účinkem. Albu tak sluší jen nezvykle syrové a naléhavé aranže a konzistentně působící hudební složka.

Pochybnosti o písničkářově upřímnosti vyvolává už způsob, jakým na svůj nový přírůstek do diskografie upozorňuje. Legračně zní zejména tvrzení, že skladbám chce dopřát vlastní prostor, tedy nechat je dozrát bez jakéhokoliv stimulu zvenčí, a proto počínaje podzimem na rok zmizí ze scény. Klus se jednoduše tváří, že „poselství“ jeho písní musí lidé objevit v klidu sami, v reálu však těmito pompézními slovy úmyslně vyvolává pravý opak - co možná největší humbuk.

Vůbec nejprotivněji z celé desky sálá Klusova neotřesitelná sebejistota nad svým vlastním počínáním a despekt k těm, kteří mu jeho kázání lásky a dobra nežerou. Jeho verše o těch, co nenásledují jeho pohled na svět, jako o „služebnících strachu, co otroky drží vždycky jednou nohou nad hlubokou strží“ (jelikož prý nechtějí přijít o svou moc), působí přinejmenším samolibě. A v kombinaci se zaníceným „Nevěřím, že Bůh není, cítím se sám být jeho součástí“ skoro až nebezpečně.

Nejsvětlejším momentem je naopak vcelku neotřele odvyprávěný příběh na téma realita vs. virtuální svět v písni Poprvé doprovázený temnými, minimalistickými aranžemi, jež budou Klusovi dosavadní fanoušci jen těžce přežvykovat. Právě aranže, místy až nezvykle syrové, naléhavé i disharmonické (např. závěr ZmrZlým), a celkově konzistentně působící hudební složka výsledný dojem z Anat život není aspoň trochu vylepšují.

Tomáš Klus - ZmrZlým | Video: YouTube

před 13 minutami

Právo na první hokejovou ligu získaly Šumperk, Vrchlabí a Kolín

Hokejisté Šumperku, Vrchlabí a Kolína získali právo účasti v první lize. Po předčasném ukončení sezony kvůli pandemii koronaviru rozhodl o postupu nejlepších týmů základní části jednotlivých skupin druhé ligy Východ, Sever a Střed výkonný výbor Českého hokeje.

V případě, že využije možnosti hrát druhou nejvyšší soutěž celé trio i všechny další kluby, rozšíří se první liga z dosavadních 16 na 19 účastníků. Původně měla mít v sezoně 2020/21 první liga 17 týmů. Postup si měl zajistit nejlepší z trojice vítězů jednotlivých skupin druhé ligy z play off. Druhá liga ale byla ukončena po třetích duelech předkola play off.

"Výkonný výbor současně rozhodl, že kluby, které získaly právo účasti postupem z nižší soutěže v předčasně ukončené sezoně, ho nemohou postoupit jinému zájemci. Pokud klub práva účasti ve vyšší soutěži nevyužije, zůstává mu zachováno právo účasti v soutěži, v níž nastupoval v sezoně 2019/20," uvedl tiskový mluvčí svazu Zdeněk Zikmund.

Přihlášky mohou kluby podávat do 22. května. "Po podání přihlášek rozhodne výkonný výbor o herním systému soutěží pro sezonu 2020/21 včetně postupu a sestupu tak, aby byly v nejbližším následujícím ročníku dosaženy počty účastníků stanovené jeho rozhodnutím z 19. prosince 2019. Na základě tohoto rozhodnutí bude v sezoně 2021/22 nastupovat v první lize šestnáct účastníků," doplnil Zikmund.

Od sezony 2022/23 bude mít první liga podle prosincového rozhodnutí výkonného výboru 14 týmů. Přímé postupy a sestupy mezi jednotlivými soutěžemi budou sjednoceny.

Šumperk ovládl základní část skupiny Východ se 103 body ze 40 zápasů a měl náskok 35 bodů před druhou Opavou. Do první ligy se může vrátit poprvé od sezony 2015/16.

Vrchlabí ve skupině Sever nasbíralo také 103 bodů ze 40 duelů a druhý Dvůr Králové nad Labem za ním zaostal o 18 bodů. V druhé nejvyšší soutěži hrálo naposledy v ročníku 2010/11, po kterém ze soutěže odstoupilo. Po dvou sezonách v Královéhradecké krajské lize působilo v druhé lize. V uplynulé sezoně za Vrchlabí hráli například útočníci Jaroslav Bednář, Jan Hlaváč, Petr Sýkora a před návratem do Pardubic i Tomáš Rolinek.

Kolín ve skupině Střed nasbíral 93 bodů z 42 utkání a měl osmibodový náskok před druhým Táborem i třetí Příbramí. V druhé nejvyšší soutěži hrál naposledy v sezoně 1982/83.

Právo účasti ve druhé lize získaly na základě výsledků před ukončením soutěží Frýdek-Místek B, Pelhřimov, Rakovník, Moravská Třebová, Cheb, Jičín, TNP Praha, Klášterec nad Ohří, Velké Meziříčí a Nový Bydžov. Postup do nejvyšší juniorské soutěže si zajistil AZ Havířov 2010.

Bulharsko se přihlásí do "čekárny na euro" koncem dubna

Bulharsko se přihlásí do "čekárny na euro", tedy do mechanismu směnných kurzů ERM-2, koncem dubna. V pátek to uvedl bulharský premiér Bojko Borisov. Podle něj současná koronavirová krize ukazuje, že členské státy eurozóny a ty země, které jsou už do ERM-2 zařazeny, budou mít po odeznění pandemie k dispozici miliardy eur na oživení ekonomiky, zatímco ostatní si budou muset půjčovat za vyšší úrok.

Země původně předpokládala, že k ERM-2, kde musí vydržet dva roky před přijetím eura, a k bankovní unii se připojí letos v červenci. V posledních týdnech se pak zdálo, že globální krize vyvolaná šířením koronaviru Sofii přiměje plán odsunout až na příští rok.

Borisov ale dnes vysvětlil, že se jeho vláda rozhodla po konzultacích se šéfkou Evropské centrální banky (ECB) Christine Lagardeovou a s vysoce postavenými úředníky ECB přípravy naopak urychlit. Dodal také, že je přesvědčen, že jak jeho země, tak Chorvatsko do eurozóny přijaty budou.