Recenze: Z Tomáše Kluse se stal kazatel a samozvaný spasitel

Petr Adámek
10. 7. 2015 6:49
Tomáš Klus dokončuje proměnu, kterou započal na loňské desce Proměnamě. Na aktuálním albu Anat život není ale mezi velkými slovy ztrácí kontakt s realitou.
Tomáš Klus
Tomáš Klus | Foto: ČTK

Recenze - Z Tomáše Kluse, tak jak ho známe z období kolem debutu Cesta do záhu(d)by, do dnešních dnů příliš nezbylo. Z rozpustilého darebáka, který zpoza mikrofonu vyhlížel, s jakou dívčinou skončí po koncertě v šatně, je milující manžel a otec.

Uvolněný šprýmař, jehož na pódiu bavily hlavně všelijaké šaškárny, dospěl v zadumaného chlápka, který často a rád přemýšlí o světě kolem sebe. A právě tento duchovní vývoj jej dovedl až k napsání jedenáctky skladeb pro album Anat život není.

Hlubší či společensky angažovanější témata nejsou pro třineckého muzikanta ničím novým. V zástupu méně obnažených sdělení typu Napojen však největší poprask vyvolala třeskutá hospodská halekačka Pánubohudooken. Snaha o co největší srozumitelnost i pro méně důvtipné publikum byla tehdy víc než zřejmá.

Stejnou neřestí trpí i většina nové nahrávky. Klus sice dokáže ze svého seznamu výrazových prostředků stále vytáhnout svěží poetický verš nebo milé připodobnění, avšak způsob, jakým s tématy pracuje, je často banální a fádní. V jednu chvíli devětadvacetiletý muzikant dětinským stylem apeluje k ochraně životního prostředí: „Je zřejmé, že škodí házet svinstva do vody z lodí… Komín, co čoudí, škodí zdraví“ (Tamaře), pak až příliš naivně kroutí hlavou nad nesmyslností válek: „Ne říkám všem těmhle ubohým válkám“ (ZmrZlým), či poučuje o přínosu konání dobra: „Věřím, že naše přání splní se jistě do jednoho. Jen přejme druhým, co přejem si sami“ (PřejuTi). Klusova úporná snaha sdělit co nejzásadnější a co nejvelkolepější myšlenku nezřídka vysoce převyšuje obsah samotného sdělení.

Hodnocení: 40 %

Anat Život Není

Proměna Tomáše Kluse je završena. Na Anat život není nešetří velkými frázemi, ale skladbám chybí upřímnost i obsah. Jeho snahy sdělovat zásadní myšlenky jsou často úporné a míjejí se účinkem. Albu tak sluší jen nezvykle syrové a naléhavé aranže a konzistentně působící hudební složka.

Pochybnosti o písničkářově upřímnosti vyvolává už způsob, jakým na svůj nový přírůstek do diskografie upozorňuje. Legračně zní zejména tvrzení, že skladbám chce dopřát vlastní prostor, tedy nechat je dozrát bez jakéhokoliv stimulu zvenčí, a proto počínaje podzimem na rok zmizí ze scény. Klus se jednoduše tváří, že „poselství“ jeho písní musí lidé objevit v klidu sami, v reálu však těmito pompézními slovy úmyslně vyvolává pravý opak - co možná největší humbuk.

Vůbec nejprotivněji z celé desky sálá Klusova neotřesitelná sebejistota nad svým vlastním počínáním a despekt k těm, kteří mu jeho kázání lásky a dobra nežerou. Jeho verše o těch, co nenásledují jeho pohled na svět, jako o „služebnících strachu, co otroky drží vždycky jednou nohou nad hlubokou strží“ (jelikož prý nechtějí přijít o svou moc), působí přinejmenším samolibě. A v kombinaci se zaníceným „Nevěřím, že Bůh není, cítím se sám být jeho součástí“ skoro až nebezpečně.

Nejsvětlejším momentem je naopak vcelku neotřele odvyprávěný příběh na téma realita vs. virtuální svět v písni Poprvé doprovázený temnými, minimalistickými aranžemi, jež budou Klusovi dosavadní fanoušci jen těžce přežvykovat. Právě aranže, místy až nezvykle syrové, naléhavé i disharmonické (např. závěr ZmrZlým), a celkově konzistentně působící hudební složka výsledný dojem z Anat život není aspoň trochu vylepšují.

Tomáš Klus - ZmrZlým | Video: YouTube

před 6 hodinami

Při dvou útocích v syrské provincii Idlib zemřelo nejméně 21 lidí

Při dvou útocích v syrské provincii Idlib dnes zahynulo nejméně 21 lidí. Ostřelování uprchlického tábora na severozápadě Sýrie nedaleko turecké hranice si vyžádalo 15 obětí a nálet na povstalci držené město dalších šest mrtvých. Informovala o tom exilová Syrská organizace pro lidská práva (SOHR), která získává zprávy od svých informátorů v Sýrii.

Podle SOHR stojí za útokem na uprchlický tábor syrská vládní vojska. Další množství lidí bylo při ostřelování zraněno. K útoku došlo nedlouho poté, co jiný nálet na povstalci držené město Maarat Numán rovněž v provincii Idlib usmrtil nejméně šest osob. O tomto útoku informovala organizace SOHR a rovněž dobrovolnická organizace Bílé přilby, která v povstaleckých oblastech pomáhá zraněným.

V provincii Idlib od konce srpna platí křehké příměří oznámené Moskvou. Do té doby během ofenzivy, kterou zahájila v dubnu syrská armáda, zahynula téměř tisícovka civilistů a na 400.000 lidí muselo opustit své domovy, uvedla nedávno OSN.

před 6 hodinami

Spojené státy začaly udělovat licence firmám pro obchodování s Huawei

Americké ministerstvo obchodu ve středu začalo udělovat některým firmám omezené licence pro obchodování s čínskou společností Huawei Technologies. Informovala o tom agentura Reuters. Washington v květnu zařadil tuto čínskou společnost na černou listinu. V pondělí resort potřetí prodloužil takzvanou dočasnou všeobecnou licenci, která umožňuje limitované obchodování s Huawei, bez něhož se neobejdou operátoři provozující komunikační sítě na americkém venkově.

"Ministerstvo vydává tyto omezené licence, jimiž povoluje limitované a konkrétně vymezené aktivity, které nepředstavují významné riziko pro národní bezpečnost anebo pro zahraniční zájmy Spojených států," uvedl resort obchodu v prohlášení.

Zatím není jasné, které produkty mohou americké společnosti největšímu výrobci telekomunikačních zařízení na světě prodávat. Čínský technologický gigant, který je zároveň druhým největším výrobcem chytrých telefonů na světě, především čeká, zda licenci dostane Google, který by pak mohl dodávat svůj operační systém Android a aplikace do nových přístrojů Huawei, napsala Reuters. Internetová společnost Google věc odmítla komentovat.

před 6 hodinami

Jaškin bodoval v KHL už v jedenáctém utkání v řadě

Český útočník Dmitrij Jaškin bodoval v Kontinentální lize už v jedenáctém utkání za sebou a se dvěma asistencemi patřil ke strůjcům vítězství Dynama Moskva 4:3 v prodloužení na ledě Dinama Riga. Omský rodák se nejprve podílel v 57. minutě na vyrovnávacím gólu a po jeho individuální akci dokonal Vadim Šipačov obrat pouhou sekundu před koncem prodloužení.

Šestadvacetiletý Jaškin navíc už posedmé za sebou zaznamenal minimálně dva kanadské body. V povedené jedenáctizápasové sérii trvající od 19. října zaznamenal 23 bodů (8+15) a s celkovou bilancí 13+19 si upevnil druhé místo v hodnocení produktivity soutěže za Šipačovem (9+27). Dynamo vyhrálo čtvrtý zápas za sebou a je druhé v Západní konferenci s čtyřbodovou ztrátou na CSKA Moskva.

před 7 hodinami

Končící předseda Evropské rady Tusk byl zvolen do čela Evropské lidové strany

Bývalý polský premiér Donald Tusk, který v posledních letech stál v čele Evropské rady, byl ve středu v Záhřebu zvolen kongresem Evropské lidové strany (EPP) do čela tohoto uskupení, sdružujícího evropské středopravé strany. EPP zůstává nejsilnější stranou v Evropském parlamentu.

"Za žádných okolností nesmíme přenechat oblast bezpečnosti a pořádku politickým populistům, manipulátorům a autokratům, kteří se snaží namluvit lidem, že svoboda není slučitelná s bezpečností," zdůraznil Tusk, který byl jediným kandidátem na předsedu EPP. "Neobětujeme hodnoty, jako jsou občanské svobody, právní stát a slušnost ve veřejném životě, na oltář bezpečnosti a pořádku, protože to není třeba, prostě se (vzájemně) nevylučují. Ten, kdo to není schopen přijmout, se fakticky vylučuje z naší rodiny," řekl.

Tusk v předvolebním projevu na kongresu ostře zaútočil proti autokratickým a populistickým vůdcům, aniž by vyslovil jméno maďarského premiéra Viktora Orbána a dalších evropských vůdců "tvrdé linie", poznamenala agentura AP.