Björk je mimozemsky divná, ztrácí ale lehkost v temnotách

Karel Veselý
24. 1. 2015 16:52
Islandská hudebnice se vrací s deskou Vulnicura plnou avantgardních beatů, temné atmosféry a hradby smyčců zaznamenávajících rozpad jejího manželství s Matthew Barneyem.
Björk.
Björk. | Foto: Björk

Recenze - Už když se na začátku devadesátých let zjevila z trosek relativně úspěšných islandských indie rockerů Sugarcubes a vzala na sebe roli poněkud výstřední holky z tanečních parketů londýnských klubů, šířila se kolem Björk aura geniální umělkyně, která hraje výhradně podle vlastních pravidel. S každou následující deskou se pak tvrdohlavě vzdalovala stereotypu popové hvězdy, která dává fanouškům, co od ní očekávají.

Björk.
Björk. | Foto: Björk

Hra na překvapování je baví už více než dvě dekády a že Björk nikdy neudělá nic podle šablony platí i po její osmé studiové desce Vulnicura, kterou minulý týden vypustila na iTunes poté, co materiál prosákl na internet dvě měsíce před plánovaným datem vydání.

Avantgardní beaty, temná atmosféra a hradby smyčců na ní zachycují stav její mysli během bolestivého rozchodu s americkým vizuálním umělcem Matthewem Barneym, kterému v roce 2002 porodila dceru.

Obnažená tíha

„Rozchodové“ desky jsou samozřejmě trochu klišé, pro Björk je ale to ale úplně nová a přiznejme, že i trochu nečekaná kapitola. V její hudbě totiž osobní rozměr nikdy nehrál nijak podstatnou roli (snad jen s výjimkou druhé desky Post) a obzvláště poslední nahrávky zpracovávaly vyloženě univerzální témata jako je globalizace (Volta) či ekologie (Biophilia).

Björk.
Björk. | Foto: Björk

Na novince Vulnicura se zpěvačka představuje emočně obnažená a písně jsou patřičně dramaticky exaltované, k čemuž pomáhá hojné využití smyčcových nástrojů kombinovaných s abstraktními digitálními rytmy.

To není v její hudbě úplná novinka. Před osmnácti lety z podobných ingrediencí namíchala Björk svoje dost možná nejlepší album Homogenic. Původně ho dokonce chtěla smíchat tak, že by z jednoho kanálu šly futuristické beaty a z druhého smyčce a posluchač by si otočením knoflíku Balance na přehrávači mohl podle nálady zvolit, kterou její polohu chce zrovna slyšet. Nápad byl nakonec realizován jen v několika vteřinách úvodní skladby, album ale uspělo v organickém míchání akustických nástrojů a elektroniky a do určité míry završilo jednu slavnou éru inteligentní taneční hudby.

Zatímco na Homogenic ale grandiózní symfonické pasáže evokovaly vyrovnanost (album končí hitem All Is Full of Love) a písně inspirované islandskou přírodou překypovaly heroismem, na Vulnicura ze stejné rovnice vychází pocity duševní trhliny a tíhy. Beaty jsou abstraktnější, kompozice volnější a všechno je posluchačsky tak nějak méně přístupné. Jakési srdce desky - skladba Black Lake trvá přes deset minut a temnými pasážemi se zde musíte doslova přebrodit.

Písničky nečekejte

Po experimentech s mikrosamply a beatboxem se Björk na posledních deskách Volta a Biophilia pokoušela o posluchačsky čitelnější zvuk, o čemž svědčilo třeba angažování hiphopového hitmakera Timbalanda na první jmenované.

Vulnicura je ale znovu krokem k experimentům a zároveň přiblížení se současné elektronické hudbě. Na této cestě jí výrazně pomáhá mladý venezuelský producent Arca, mistr abstraktních, dekonstruovaných beatů, jehož umění už předtím využili Kanye West nebo FKA Twigs. O finální zvuk desky se pak postaral britský specialista na temný ambient The Haxan Cloak.

Producent Arca – stejně jako na svém loňském debutu Xen – mistrně zvládá futuristický zvukový design a deska díky tomu zní pořádně divně nebo rovnou mimozemsky. Jenže design písničky nedělá a na Vulnicura bohužel skladby vesměs stojí na velmi podobných zvucích a i když to Björk pořád zpívá náramně, melodie tentokrát postrádají její charakteristickou lehkost.

Obzvláště v poslední třetině se tak poslech mění v únavnou povinnost - jeden bolavý moment střídá další a temnotu situaci nezachrání ani hostující Antony, která v asi nejhorší skladbě Atom Dance působí dojmem hosta, který zabloudil do studia z jiné písničky.

Částečné vysvobození z temnoty přijde až se závěrečným Quicksand, kde překotný beat zní jako zmutovaná ozvěna ze začátků zpěvaččiny kariéry, kdy na albech Debut a Post míchala aktuální klubovou taneční horečku s inovativním popem.

Od té doby se toho samozřejmě hodně změnilo, Björk se ale dokázala udržet na vrcholu právě díky obdivuhodné schopnosti fúzovat experimenty a klasický písňový formát. Její hudební dobrodružství to vždy drželo v určitých hranicích nepředvídatelné předvídatelnosti a nikdy se tak fanouškům úplně nevzdálila. Novinka Vulnicura ale na písničky rezignuje zcela programově.

O tom, že Björk trpí uměleckou nestřídmostí – tou bolestí muzikantů, které novináři až příliš často prohlásí za geniální - se samozřejmě moc dobře ví. Poslední album Biophilia bylo grandiózní ve své spasitelsky-edukační vizi i multimediálním rozsahu a zcela podle očekávání zůstala podstatná část smělých nápadů jen na papíře.

Vulnicura je obdobně nestřídmá ve své snaze zachytit nejniternější emoce a výsledkem je často jen sebestředná lítost vyjádřená klopotnými texty a uklouzávající do sentimentu. I tak je to ale deska, která bude po dvojici nepříliš dobře přijatých alb nejspíše znamenat „umělecký“ comeback. A jedna z nejpozoruhodnějších a nejinspirativnějších osobností hudební alternativy posledního čtvrtstoletí si ho rozhodně zaslouží.

Obviňovat Björk z velikášských ambicí je nesmysl, protože přesně takovou – odvážnou a zkoušející nečekané věci - ji fanoušci chtějí. Kdo čeká odvážné zvukové vize, nebude na albu Vulnicura zklamán. Zároveň se ale musíme smířit s tím, že jí jako posluchači pomalu přestáváme rozumět.

Björk: Vulnicura. One Little Indian, 2014. Celkový čas: 58 minut.

před 5 minutami

Muž se během nouzového stavu vloupal do sanitek, hrozí mu až osm let ve vězení

Až osm let ve vězení hrozí muži, který se začátkem května vloupal do dvou sanitek a dvou osobních aut v pražské Krči. Muž z místa odnesl záchranářskou bundu a stříbrný kufřík, z aut ukradl i peněženku a doklady. I s poškozením vozidel způsobil škodu 20 000 korun. Muži hrozí vyšší, až osmiletý trest, jelikož čin spáchal v době nouzového stavu, informoval ve středu policejní mluvčí Jan Daněk.

Muž, kterého policisté hledají, se do aut vloupal na oploceném pozemku rodinného domu, kde si ho všiml majitel. Než se však stačil obléci, muž utekl. Ještě předtím majiteli stačil říct, že zabloudil a že na místě natáčí dokument o záchranné službě. Případ policie prověřuje pro podezření ze spáchání trestných činů krádež, poškození cizí věci a porušování domovní svobody.

před 15 minutami

TOP 09 půjde ve Středočeském kraji do voleb se Zelenými a Hlasem

TOP 09 půjde do podzimních krajských voleb ve Středočeském kraji v koalici se Stranou zelených a hnutím Hlas. Kandidátku povede místopředseda TOP 09 a starosta Roztok Jan Jakob, dvojkou bude bývalý místopředseda Evropského parlamentu a předseda Hlasu Pavel Telička. Třetí místo na kandidátní listině náleží zastupitelce Mladé Boleslavi ze Strany zelených Janě Krumpholcové. Do voleb subjekty půjdou jako Spojenci pro Středočeský kraj. Zástupci stran to řekli na dnešní tiskové konferenci ve Sněmovně, po které podepsali koaliční dohodu.

"Středočeský kraj potřebuje nahradit současné papalášství kompetencí. Lidé, kteří jej dnes vedou, myslí zejména na sebe, své zájmy, nikoli na občany. Stejně jako v jiných krajích i zde chceme pohnout s řešením sucha, infrastruktury, kvalitou školství," řekla předsedkyně TOP 09 Markéta Pekarová Adamová

před 19 minutami

Vztahy s Prahou jsou zkalené, řekl mluvčí Kremlu. Kontakty s vedením Česka nejsou v plánu

Mluvčí Kremlu Dmitrij Peskov ve středu označil nynější rusko-české vztahy za zkalené. Kontakty s českým vedením se podle něj v nejbližší době neplánují. Peskov podle agentury Interfax odpovídal novinářům na otázku týkající se vztahů s Českem na pozadí špionážních skandálů.

Interfax připomněl úterní zadržení poradce šéfa Roskosmosu, bývalého novináře Ivana Safronova, kterého podle jeho obhájců ruská kontrarozvědka podezírá z vlastizrady kvůli údajné spolupráci s českou rozvědkou. Agentura připomněla také spekulaci o chystaném útoku na pražské politiky, po které Praha vyhostila dva ruské diplomaty a Moskva reagovala recipročně.