Panenský Týnec - Letošní Openairfestival v Panenském Týnci dlouho tajil headlinera. Ovšem čekání stálo za to. 10. srpna na festivalu zahraje kapela Underworld, jedna z nejvýraznějších ikon britské taneční hudby posledních dvaceti let.
Loni si je díky dlouhodobé spolupráci s režisérem Danny Boylem připomněl celý svět při zahájení olympijských her v Londýně. Miliarda lidí slyšela v přímém přenosu jejich techno.
Společná historie s Danny Boylem (Milionář z chatrče, Trainspotting, Trans) ovšem začala už v polovině 90. let. Underworld tehdy přispěli dvěma skladbami do Boylova filmu Trainspotting a eskapády partičky skotských narkomanů proslavily jak režiséra, tak kapelu.
Skladba Born Slippy .NUXX podkreslující závěrečnou scénu se vyšplhala na druhé místo britského žebříčku. Vynalézavé zvukové inženýrství, euforický beat evokující drogový rauš i surrealistický monolog Karla Hydea vytvořily dohromady možná nejikoničtější skladbu 90. let.
Hlavní aktéři elektronické legendy Karl Hyde a Rick Smith se potkali v roce 1979 na studiích v Cardiffu a inspirováni Kraftwerk i reggae založili projekt The Screen Gemz. Ten se později rozpustil v pětičlenné kapele Freur těžící z módního zvuku novoromantické vlny. V roce 1986 pak vznikla čtyřčlenná skupina, která už nesla jméno Underworld a směřovala pro změnu k zaoceánskému kytarovému rocku.
Ve stejné době, kdy v klipu k hitu Stand Up tancoval Hyde v kožené bundě a s kytarou po poušti, se rodila na ilegálních večírcích v lesích britská taneční kultura. Její vliv brzy dostihl i dvojici Hyde & Smith, kteří zahájili spolupráci s DJem Darrenem Emersonem a pod jmény Lemon Interrupt nebo Steppin' Razor natočili první čistě taneční skladby.
Už na úspěchu alba Dubnobasswithmyheadman (nominace na Mercury Prize za rok 1994) se podepsal Hydeův vokální projev. Připomíná šíleného kazatele a recitované texty zapisují halucinační drogové zážitky či útržky dialogů zaslechnutých ve městě, nechávají slova plynout a otevírají se nekonečné interpretaci.
Snový text Mmm... Skyscraper I Love You zachycuje intoxikovaného Hydea bloumajícího po New Yorku a je také součástí typografických orgií stejnojmenné knihy uměleckého sdružení Tomato, které oba členové Underworld pomáhali v roce 1991 založit. Jedno z nejvlivnějších studií věnujících se grafickému designu samozřejmě stojí za obaly desek Underworld a podílí se na jejich vizuální prezentaci. Z výrazného designu vyrůstá jakási „korporátní identita", která částečně nahrazuje mediální tvář kapely bez frontmana (jeho roli v rockovém smyslu Hyde odmítá).
Po komerčním průlomu s deskou Second Toughest In The Infants vydanou v době největší horečky kolem Trainspottingu Underworld vyměnili klubové prostředí za stadiony. Tento přestup se odráží na agresivním zvuku singlu Moaner (soundtrack k filmu Batman & Robin) či následného alba Beaucoup Fish i na vývoji jejich pódiové show.
V roce 2000 si jako jedna z prvních elektronických kapel mohli Underworld dovolit vydat regulérní koncertní CD i DVD Everything, Everything, které vizuálními orgiemi předznamenalo způsob, jakým se taneční elektronika na koncertech prezentuje v novém tisíciletí.
V roce 2000 ale také odchází z kapely Daren Emerson a Underworld se na desce Hundred Days Off částečně odklání k ambientnějším kompozicím. Tato cesta vrcholí na soundtracku k Boyleovu filmu Sunshine.
Zatím poslední studiovou kolekcí kapely je album Barking z roku 2010. Ještě před olympiádou vydali loni Underworld hned dvě kompilace. 1992-2012 The Anthology nabídla na třech discích průřez jejich epickými klubovými hity, A Collection odhalila popovější tvář projektu v rádiových verzích často stejných skladeb.
Letos pak vyšla Hydeova sólová deska Edgeland a Smith složil soundtrack k novému snímku Dannyho Boylea Trans.
Openairfestival 2013 se uskuteční na letišti v Panenském Týnci od 8. do 10. srpna. Kromě domácích kapel přijedou například Skunk Anansie, O. Children a Gesaffelstein.