Recenze: Vyber si život! S heroinem, nebo bez?

3. 5. 2012 18:10
Kultovní Trainspotting se vrací do kin. Po šestnácti letech

Recenze - Není moc filmů, které vás nakopnou od úvodního záběru, vtáhnou vás do světa, který je stejnou měrou přitažlivý a odpudivý, a po devadesáti minutách vás vyplivnou omámeného do najednou tak fádní a šedé reality. Je to ale rozhodně příklad Trainspottingu režiséra Dannyho Boyla, jenž se po šestnácti letech od vzniku vrací jako součást Projektu 100 do českých kin. Zachycuje přesně a zábavně ducha doby a zároveň nadčasově zkoumá limity lidské svobody.

Kdo potřebuje důvody?

Už úvodní monolog Trainspottingu dokonale shrnuje jeho ústřední téma. „Vyber si život. Vyber si práci. Vyber si kariéru. Vyber si rodinu. Vyber si myčky, auta, přehrávače cédeček a elektrické otvírače plechovek…" Tím začíná ironický výčet životních voleb, kterými se Ewan McGregor alias Mark Renton v úvodní dynamické scéně Trainspottingu podbarvené hitovkou Iggyho Popa Lust For Life obrací přímo na diváka.

Začátek filmu ukazuje vypravěče coby rebela, bouřícího se proti společenským hodnotám: „A na konci všeho zplesnivět a pochcávat se v ubohým domku a bejt jen na obtíž těm sobeckejm zmrvenejm spratkům, který si zplodil, aby tě nahradili. Vyber si budoucnost. Vyber si život," pokračuje Mark a ve vybydleném bytě klesá na zem pod vlivem silné dávky bílého prášku: „Ale proč bych měl chtít něco takového? Rozhodl jsem se nevybrat si život. Zvolil jsem něco jiného. A důvody? Neexistují. Kdo potřebuje důvody, když má heroin?" Z hrdiny sympaticky se vymezujícímu se proti konzumnímu způsobu života se tak klube hned vpočátku otrok jedné z nejtěžších závislostí.

Z Trainspottingu se stal populární generační film navzdory tomu, že 99,9 procent jeho diváků nemělo zkušenost s tvrdými drogami. Už proto, že chytrý a vyčůraný Mark, neurotický dobrák Spud, ukecaný narcis Sick Boy (Jonny Lee Miller), nešťastně zamilovaný Tommy (Kevin McKidd) a násilnický psychopat Begbie (Robert Carlyle) jsou charaktery, se kterými se dá ztotožnit nebo je známe ze svého okolí.

Žádné bezmocné socky, které si kdesi v ústraní píchají svinstvo do žíly a od nichž se dá snadno distancovat. Boyle diváky navíc velmi účinně vtahuje do jejich vystíhované psychiky. Nahlíží na svět feťáckou optikou, která je mixem normálního vnímání, psychedelického rauše a noční můry. Památné jsou surreaálné scény Markova noření pro čípky do nejšpinavějšího záchodu ve Skotsku, jeho absťák v roztahujícím se pokoji vytapetovaném vláčky nebo předávkování na červeném sametu za zvuků Reedovy Just A Perfect Day. Všemi možnými efekty se Boylovi daří docílit pocitu odtrženosti od reality. Používá paletu nepřirozeně teplých barev, objektivy, které deformují obraz, hlasité zvukové efekty.

Na úspěchu snímku, který se objevuje na vrcholcích žebříčků nejlepších filmů devadesátých let, má potom obří podíl i skvělá hudba. Trainspotting demokraticky propojil několik hudebních dekád a stylů. Síly spojily raveové hvězdy parketů jako Underworld nebo Leftfield s britpopovými králi Blur a Pulp, protřelým ambientním mágem Brianem Enem a starými pardály Lou Reedem a Iggym Popem. Soundtrack byl obrovský hit, srovnatelný v poslední dekádě dvacátého století pouze s podobně našlapaným výběrem hudby z Pulp Fiction. Firma EMI dokonce pro velký zájem vydala po roce druhý disk, na kterém byly písně, které se nevešly do prvního alba plus songy, které se buď nedostaly do finálního střihu nebo autory inspirovaly. Každopádně ono mezigenerační propojení muzikantů posiluje pocit nadčasovosti filmu.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

Příšerně smutný příběh cool kluků z plakátu

Klíčová byla při vzniku kultu také skutečnost, že autoři ani náznakem nemoralizují. Film nepropaguje braní drog, ale ani ze svých hrdinů nedělá nesvéprávné trosky. Boyle se kdesi vyjádřil, že hlavně nechtěl natočit film plný scén, před kterými člověk musí odvracet oči. Snímek místo toho prošpikoval gagy a anarchistickou odvázaností. Prezentuje ve svůdném cool obalu příběh, který je ve své podstatě příšerně smutný. Figuruje v něm smrt nevinného batolete, úmrtí naivního kamaráda a jako svým způsobem happyend se tu nabízí divákům rozuzlení, v němž hlavní hrdina Mark podrazí své kamarády. Jiný režisér by to možná celé natočil jako tíživé sociální drama, ale Danny Boyle své hrdiny prezentuje málem jako nějaké popové hvězdy. Z plakátu k filmu pózují jako na přebalu cédéčka a v úvodní sekvenci je tvůrci představují jednoho po druhém pomocí titulků se jménem jako by to byli členové nějakého boybandu.

A právě v rozporu mezi realitou a optikou hlavního hrdiny tkví ironická síla Trainspottingu. Pomocí videoklipové estetiky podává život Marka a jeho kumpánů jako sérii více či méně vzrušujících dobrodružství. Tím, o čem vypráví, ale usvědčuje tuhle estetiku ze lži a jeho postavy ze slabošství a sebeklamu.

Trainspotting patří mezi filmy, které prozkoumávají, jestli je v dnešní společnosti prostor pro autentický životní postoj, jestli se dá najít azyl před svazujícími pravidly majority.

Je příznačné, že dlouhá řada stejně kultovních filmů s podobným tématem od Mechanického pomeranče po Klub rváčů ukazuje, že spíše není, a pokud ano, tak jedině ve formě sebedestrukce. Na výběr nejznámějších filmů o hrdinech hledajících únik ze společenských konvencí se podívejte do fotogalerie a pod článkem diskutujte, jestli vám tam nějaký oblíbený film z tohoto ranku chybí.

Trainspotting si navíc na rozdíl od mnohých těchto filmů vědomě pohrává s faktem, že žijeme v době, kdy média a reklama jakoukoli potenciálně vlivnou subkulturu životního stylu od sprejerů po skejťáky marketingově vytěží, vyprázdní a zbaví ji alternativního obsahu. I proto lze o heroinistech, tedy sociální skupině výrazně se vymezující proti hodnotám většinové společnosti, natočit úspěšný popový film.

A to je ve výsledku Boyleův nejpodvratnější kousek. Protože film je tak přístupný, že se líbí i dospívajícím dětem, které mají pokojíčky plné věcí koupených na základě podobných reklamních sloganů jako je „vyber si život", kterým se Mark Renton v úvodu tak vysmívá. A to jen posiluje hlavní vyznění filmu, který nám sugestivně servíruje tu nejdepresivnější myšlenku: že žádná revolta není možná.

Trainspotting
Trainspotting
Žánr: Drama, Krimi
Režie: Danny Boyle
Obsazení: Ewan McGregor, Ewen Bremner, Jonny Lee Miller, Kevin McKidd, Robert Carlyle, Kelly Macdonald, Peter Mullan, James Cosmo, Susan Vidler, Shirley Henderson, Irvine Welsh, Keith Allen, Kevin Allen, John Hodge
Délka: 94 minut
Premiéra ČR: 03.05.2012

Aktualizováno před 4 hodinami

Milion chvilek vpustí na úterní demonstraci jen 500 lidí

Spolek Milion chvilek vpustí na úterní demonstraci v centru Prahy pouze 500 lidí, přestože kvůli omezení počtu účastníků hromadných akcí chystá správní žalobu. Na videu na facebooku spolku to dnes večer oznámil jeho předseda Mikuláš Minář. Kvůli dodržení omezení Milion chvilek ruší také pochod k sídlu vlády, který měl být součástí demonstrace. Policie dnes odpoledne na twitteru oznámila, že nebude lidem bránit ve shromažďování kvůli mimořádným opatřením ministerstva zdravotnictví. Pokud policisté zjistí porušení hygienických podmínek, věc zadokumentují a předají hygienické stanici.

Kvůli riziku nákazy novým koronavirem jsou v Česku zakázané hromadné akce nad 500 osob. Spolek Milion chvilek je ale přesvědčen o tom, že příslušné nařízení ministerstva zdravotnictví se nevztahuje na právo shromažďovací. "Vláda tvrdí opak, proto podáme správní žalobu," uvedl dnes Minář. Podle názoru právníků spolku je omezení nezákonné a protiústavní.

Minář je také přesvědčen o tom, že omezení má za cíl zdiskreditovat protestní akce. "Vláda na nás šije 'boudu' a chce protesty jednou provždy u většiny národa zdiskreditovat. Nedejme jí teď tu záminku," uvedl. Organizátoři demonstrace na Staroměstském náměstí proto dodrží podmínku maximálního počtu účastníků. "Na úterní akci proto skutečně vpustíme pouze 500 osob," upozornil předseda spolku.

Ze stejného důvodu se neuskuteční ani plánovaný pochod ke Strakově akademii, který měl být součástí úterní demonstrace. "O to důležitější bude, aby se po celé republice uskutečnilo co nejvíc lokálních akcí, které se do 500 lidí pohodlně vejdou," řekl dnes Minář.

Francouzská armáda zabila velitele Al-Káidy v severní Africe

Francouzská armáda zabila v Mali velitele teroristické organizace Al-Káida v islámském Maghrebu (AQIM) Abdal Malika Drúkdala. Oznámila to dnes ministryně obrany Florence Parlyová. Francie stojí od roku 2013 v čele mezinárodní koalice proti islamistům v této africké zemi.

"Dne 3. června zabily francouzské armádní síly s podporou místních partnerů během operace v severním Mali emíra Al-Káidy v islámském Maghrebu Abdal Malika Drúkdala a několik jeho nejbližších spolupracovníků," uvedla Parlyová na twitteru. Informaci následně potvrdila agentura AFP, podle níž byl Drúkdal zabit poblíž malijského města Tessalit u hranic s Alžírskem, kde se údajně dlouhodobě skrýval.

Drúkdal byl považován za jednoho z nejzkušenějších militantních džihádistů v severní Africe. V roce 2012 patřil k hlavním organizátorům převzetí severovýchodní části Mali pod kontrolu islamistů, po němž v zemi intervenovala francouzská armáda. Ta sice ve spolupráci s místními silami zatlačila džihádisty zpět, bezpečnostní situace v zemi na severozápadě Afriky je nicméně dlouhodobě nestabilní a islamistům se daří podnikat útoky nejen v severní, ale i centrální a jižní části státu.

před 5 hodinami

AstraZeneca začíná s výrobou vakcíny proti koronaviru, i když testování ještě neskončilo

Britská farmaceutická společnost AstraZeneca oznámila, že začíná s výrobou potenciální vakcíny proti nemoci covid-19. Ačkoli klinické testování očkovací látky není dosud u konce, a není tedy jasné, zda je vakcína funkční, chce firma mít k dispozici zásoby pro případ, že by testy dopadly dobře. Stanici BBC to dnes řekl šéf společnosti Pascal Soriot. AstraZeneca si zajistila kapacity pro dodávku celkem dvou miliard dávek testované vakcíny.

"Začínáme s výrobou vakcíny ihned - musíme ji mít připravenou ve chvíli, kdy budou výsledky (testování)," řekl Soriot. "Samozřejmě, že toto rozhodnutí s sebou nese riziko, ale jde o finanční riziko, pokud vakcína nebude funkční… Pak by všechen materiál, všechny vyrobené vakcíny přišly vniveč," dodal.

AstraZeneca vyvíjí vakcínu s pracovním názvem AZD1222 ve spolupráci s Oxfordskou univerzitou a v současnosti ji testuje na 10 000 dobrovolnících v Británii. Výsledky zkoušek by měla znát do srpna.

Firma se zavázala, že polovinu dávek očkovací látky, které se chystá vyrobit, poskytne chudším zemím. Ve čtvrtek oznámila, že uzavřela další dva kontrakty, přičemž jeden z nich ve výši 750 milionů dolarů s nadacemi filantropů Billa a Melindy Gatesových. Z celkem jedné miliardy dávek očkování určených pro chudší země by mělo být 400 milionů k dispozici ještě před koncem letošního roku.

před 5 hodinami

Na Teplicku skončil první den senátních voleb, účast byla asi 12 procent

Volební místnosti na Teplicku, kde voliči vybírají nástupce Jaroslava Kubery (ODS), se ve 22:00 pro dnešek uzavřely. První kolo doplňovacích voleb bude pokračovat v sobotu od 8:00 do 14:00. Účast je zatím podle předběžného odhadu v průměru kolem 12 procent, řekla Pavla Doksanská z teplického magistrátu, která má na starosti organizační zabezpečení voleb.

Hlasování doprovází kvůli epidemiologické situaci zvýšená hygienická opatření. Lidé musí mít při vstupu do budov roušky, které si sejmou jen kvůli ověření totožnosti.

Nástupce Jaroslava Kubery, který nečekaně v lednu zemřel, lidé vybírají z devíti kandidátů. Pokud žádný z nich nezíská v prvním kole nadpoloviční většinu, o vítězi rozhodne za týden finále mezi dvěma nejúspěšnějšími uchazeči z kola prvního. Vítěz voleb se ujme mandátu v horní parlamentní komoře na zbytek Kuberova funkčního období, tedy do 13. října 2024. Mandát chtějí získat například teplický primátor Hynek Hanza (ODS), ústecký hejtman Oldřich Bubeníček (KSČM) nebo ředitel teplického gymnázia Zdeněk Bergman (za Senátor 21 s podporou TOP 09, Liberálně ekologické strany a Strany zelených).