Londýn - Pokud má v době zrychlené konzumace hudby a její digitální distribuce ještě smysl uvažovat v ročních cyklech, pak letní klid je pořád ideální příležitostí na ohlédnutí za jeho první polovinou.
Zatímco nejprodávanější deskou je zatím album 21 britské soulové zpěvačky Adele a nejvíce peněz vydělali díky svému obřímu turné irští rockeři U2, za nejlepší album prvních šesti měsíců roku 2011 považují angloameričtí kritici nahrávku House of Balloons kanadského projektu The Weeknd.
V kamenných ani digitálních obchodech ji nenajdete, autor ji poskytl zdarma ke stažení ze své webové stránky. Že nejvychvalovanější nahrávkou roku podle portálu MetaCritic není běžné album, ale na internetu zveřejněný mixtape, je znakem doby i důkazem síly internetu.
Nebýt webu, nejspíše by dnes o The Weekend neboli jednadvacetiletém kanadském producentovi a zpěvákovi jménem Abel Tesfaye nikdo nevěděl. Album House of Balloon vypustil v březnu přes svoji stránku a vzápětí internetovou šeptandu odstartoval rapper Drake, který odkaz zveřejnil na svém účtu na sociální síti Twitter.
Delirický R&B pop plný zvláštní atmosféry nedělního rána po propitém víkendu si přes "pirátský" způsob distribuce vysloužil regulérní recenze v hudebních médiích a skoro bezbřehou chválu. „The Weekend stojí jednou nohou v hédonismu mainstreamového černého popu a zároveň vytváří bezchybný soundtrack k intimnímu večírku," napsal portál PopMatters.
The Weeknd je také pěkným příkladem, jak minimální publicita ve spojení se zajímavou hudbou dokáže vybudit zájem médií. Identita autora byla dlouho zamlžená a na promo fotografiích figuruje Tesfaye s obličejem ve stínu, což pěkně dokresluje éterickou povahu nahrávky.
House of Balloon se dostalo i mezi deset nominovaných desek na kanadskou Polaris Music Prize, o vítězství se zde střetne s Arcade Fire nebo skupinou Destroyer. The Weeknd pak do konce roku slibuje dokončení trilogie (další desky se budou jmenovat Thursday a Echoes of Silence).
Tvrdohlavě proti nahrávacímu průmyslu
I druhé místo v seznamu, který vznikl podle průměru vypočteného z recenzí v angloamerických médiích, zaujímá interpret, jenž kráčí mimo vyšlapané cestičky hudebního průmyslu. Rapper Saigon byl odborníky dlouho považovaný za budoucí hiphopovou hvězdu, ale tvrdohlavě se postavil tlakům velké nahrávací společnosti a stál si za svou vizí.
Debutové album The Greatest Story Never Told nakonec po čtyřleté právnické bitvě vydal na malé punkové značce Suburban Noize Records. Na nahrávce hostují i hvězdy jako Jay-Z a Kanye West, většinu instrumentálních podkladů obstaral producent Just Blaze.
Přes silný příběh i chválu kritiků má ale deska minimální komerční dopad. V americkém žebříčku se nedostala ani do první padesátky, února se jí prodalo necelých dvacet tisíc kusů. „Fakt, že tato deska nemohla vyjít na velkém labelu je důkazem, jak perverzní je systém nahrávacích společností," napsal magazín The Phoenix.
Kritika chválí i novinku No Devolucion od praotců emo žánru - kapely Thursday. Vysokého hodnocení se na 4. pozici dočkal psychedelický hiphop projektu Shabbaz Palaces. Jejich album Black Up je mimochodem první rapovou nahrávkou na prestižním nezávislém labelu Sub Pop.
První pětku uzavírá britská písničkářka PJ Harvey s koncepčním albem Let England Shake. Mezi deskami s nejlepším hodnocením jsou ještě eklektický folk zpěvačky tUnE-yArDs na desce Who Kill nebo písničkář Bon Iver s eponymní deskou.
Poslední tři jmenovaní figurují i v padesátce nejlepších desek britského týdeníku New Musical Express, do jehož seznamu bez udání pořadí se vešli i Radiohead nebo debutující zpěvačky EMA a Katy B. Podle vlivného blogu Stereogum je albem roku zatím Bon Iver.
The Weeknd má nejlepší album i podle magazínu Complex. V nejlepší trojce je společně s Eminemovým projktem Bad Meets Evil také další „internetová" deska - producent Frank Ocean a jeho nahrávka nostalgia, ULTRA. Obě desky jsou i v pětadvacítce amerického státního rozhlasu NPR. Portál Spinner se shoduje s konzumenty a na nejvyšší příčku svého půlročního seznamu posadil Adele a její 21.
Triumfující Adele
Druhé album anglické zpěvačky je zdaleka největší prodejní senzací první poloviny letošního roku. Adele už desky po celém světě prodala osm milionů kusů. V USA se zatím čísla zastavila na 2,5 milionech a 21 se stalo první deskou od roku 1999, která strávila osmnáct týdnů mezi triem nejprodávanějších titulů.
Další rekordem je pozice nejprodávanější desky všech dob v amerických digitálních obchodech. S 1,017 milionem stažení už Adele překonala loňský Eminemův trhák Recovery. V Británii se dokonce tento týden vrátila do čela albového žebříčku a zaokrouhlila dobu panování už na tři měsíce s celkovým účtem 2,7 milionu prodaných kusů. Úspěch Adele potvrzuje i fakt, že na dvojce půlročních statistik je její předchozí nahrávka 19.
Na Adele nestačila ani Lady Gaga, jejíž novinka Born This Way měla v Americe spektakulární nástup s milionovým prodejem v prvním týdnu, ale pak čísla začala rapidně klesat. Druhé dlouhohrající desky Gaga se po celém světě prodalo něco přes tři miliony, přičemž polovina z toho v USA. Nejsou to malá čísla, ale všeobecně se od Gaga čekalo víc. To stejné platí i o nové desce Beyoncé 4, která se prodává měsíc a stále ještě nedosáhla ani na zlaté ocenění za půlmilionový prodej.
Ženy vládnou i dalším žebříčkům prodejnosti. Nejúspěšnějším "singlovým" interpretem roku je podle statistik Billboardu zatím Rihanna s necelými čtrnácti miliony legálních stažení. Klasické CD singly se už nelisují, proto se pod termínem singl rozumí píseň prodávaná samostatně v digitálních obchodech.
Nejúspěšnější skladbou roku je v Americe zatím E.T. od zpěvačky Katy Perry a rappera Kanye Westa, kterou si koupilo 4,12 milionů lidí. V Británii je na špičce Adele s klavírní baladou Someone Like You, která překonala milionovou hranicí.
Vysoká prodejní čísla Adele a Lady Gaga výrazně pomohla k tomu, že globální hudební průmysl zaznamenal mírné oživení. V USA prodeje stouply o 8,5 procent oproti loňskému roku, v případě digitálních alb je to dokonce 19 procent.
Nejvíce peněz v první polovině roku vydělali U2. Za 195 millionů dolarů vděčí hlavně úspěšné šňůře 360°, která se už stala nejlukrativnějším turné v historii. Koncerty dostaly na druhé a třetí místo veterány Bon Jovi a Eltona Johna. Gaga je čtvrtá a kanadský zpěvák Michael Bublé pátý.
Do žebříčku výdělků v druhé polovině roku určitě promluví i Adele, jejíž velmi očekávané americké turné bylo nedávno odloženo. V srpnu a říjnu se zpěvačka představí celkem na dvaceti koncertech v USA.