Fender v úterý pod hlavičkou řady American Professional II začal prodávat nové typy svých populárních kytar Stratocaster a Telecaster, na které desítky let hrají slavní hudebníci od Erica Claptona po Bruce Springsteena.
Letos však tržby Fenderu nestoupají díky profesionálům, nýbrž zájmu začínajících hudebníků nucených trávit čas doma. Od poloviny března, kdy se po světě rozšířila pandemie koronaviru a také Američany zavřela ve svých domovech, firmě o 92 procent stouply prodeje nejlevnějších kytar v cenách do 500 dolarů, což je v přepočtu zhruba 11 700 korun.
Z velké části se jednalo o importované akustické nástroje, které si pořizovali zřejmě začínající hudebníci.
Naopak nástroje, jež firma dala do prodeje nyní, byly vyrobeny v kalifornské továrně Fenderu a stojí každý přes 1000 dolarů, tedy více než 23 300 korun. Určené jsou tedy převážně profesionálním hudebníkům, kteří na ně před pandemií hrávali v klubech či koncertních sálech.
Podle ředitele Fenderu Andyho Mooneyho si letos začátečníci pořizují levné nástroje a zkušenější hráči kupují dražší kytary, aby s nimi mohli doma natáčet, rozšířili svou sbírku nebo se třeba jen zabavili v době, kdy kvůli koronaviru musí pracovat z domova.
Od chvíle, kdy po odeznění jarní vlny nákazy v USA znovu otevřel továrnu, Fender musel najmout další pracovní sílu, aby uspokojil vysokou poptávku po nových nástrojích a zároveň na pracovišti dodržel požadované sociální rozestupy.
Podle Mooneyho firma letos dle odhadů utrží více než 700 milionů dolarů, v přepočtu 16,3 miliardy korun. Loňské tržby činily 600 milionů dolarů.
"Prodáváme všechno, co jsme schopni sami vyrobit v naší továrně v kalifornském městě Corona, a všechno, co jsme schopni sehnat v jihovýchodní Asii," popisuje Mooney.
Podle něj teď Američané "obecně mají dvě až dvě a půl hodiny navíc denně", které dřív trávili cestou do práce a zpět. "A tak začali přemýšlet, jak ten čas naplnit," vysvětluje si nárůst zájmu šéf Fenderu.