Keith Flint by letos v září oslavil padesáté narozeniny.
Jeho hudební dráha začala koncem 80. let, kdy jako dospívají mladík poznal producenta a příležitostného DJe Liama Howletta.
Když mu Howlett zaslal jeden svůj mixtape, dohodli se na spolupráci. Akorát že tehdy se ještě počítalo s tím, že Flint bude v nově vznikajícím kolektivu nazvaném The Prodigy tančit, nikoliv zpívat.
Tak s Prodigy v prvních letech skutečně účinkoval, v roli tanečníka. Coby zpěvák debutoval roku 1996 na singlu Firestarter, pocházejícím z třetího alba kapely nazvaného The Fat of the Land.
Skladbu, která se vyšvihla do čela hitparád mimo jiné také v České republice, doprovázel videoklip, v němž se Flint poprvé ukázal se svým punkovým vzezřením a charakteristicky špičatými vlasy.
Ve druhé polovině 90. let byl pak Flint vděčným objektem zájmu britského tisku, zejména díky svému piercingu a tetování, které mu navrhl spoluhráč Liam Howlett.
Flint nazpíval také druhý hit z alba The Fat of the Land nazvaný Breathe a na nové pozici v Prodigy už zůstal, byť zdaleka nezpíval vždy a všude - například na čtvrté desce jménem Always Outnumbered, Never Outgunned z roku 2004 se pěvecky podepsal jen pod jediný track.
Pět let nato na nahrávce Invaders Must Die už ale opět účinkoval v pěti skladbách.
Před pěti roky Flint v hrabství Essex koupil hospodu nazvanou The Leather Bottle, kterou renovoval a do předloňska provozoval. K Flintovým koníčkům patřily motocykly.
Keith Flint kept a swearbox above the fire in the pub he used to own (The Leather Bottle in Pleshey, Essex). Whenever he put the logs and kindling in and someone piped up with the obvious joke, he'd point to it and charge them a quid. RIP. pic.twitter.com/lEYZPXfrFj
— Steve Anglesey (@sanglesey) March 4, 2019
The Prodigy na britskou taneční scénu vtrhli s punkovým přístupem a elektronickými beaty.
Coby sestava spojující tvrdý rock s elektronikou se stali jednou z nejvlivnějších ostrovních formací 90. let minulého století a průkopníky žánru rave.
"Bez jejich vlivu by se asi i kapely jako Rammstein nebo Apocalyptica vydaly jiným hudebním směrem," napsal v Hospodářských novinách hudební kritik Josef Vlček.
Skupina pojmenovaná podle typu syntezátoru Moog, který vlastnil Liam Howlett, se soustředila právě okolo Howletta, ostatní členové se střídali na pozicích příležitostných muzikantů či tanečníků. Jejich vystoupení někdy doprovázela i násilná videa, zvlášť kontroverzní byl klip Smack My Bitch Up, který stanice MTV slavně odebrala z vysílání.
Prodigy začali být záhy označováni za lídry hardcorové či industriální elektronické hudby. "Taneční scénu dokázali dostat i k lidem, kteří každý večer nepolykali tabletky extáze, jinými slovy z ní udělali mainstream," napsal o kapele Benjamín Slavík v Hospodářských novinách.
Podle něj byla komunita okolo taneční hudby po hippies a punku dalším hnutím silně ovlivňující mladou generaci. "V jistém momentu více než o hudební žánr šlo o lifestylovou filozofii," upozornil Slavík.
"Duch Prodigy spočíval v nekompromisním punku. Dávno před tím, než vydali první album, se o nich mluvilo jako o 'elektronických Sex Pistols'," dodal kritik Vlček.
Své poslední album nazvané No Tourists sestava vydala vloni. Opět jej tvoří striktně taneční hudba s rockovou výbušností.
"Nahrávka z velké části vznikla během turné. Howlett na něm prý střídal drahé hotely za ty levnější, které měly co nejblíž akustice koncertních sálů. V pokojích pak stavěl improvizovaná nahrávací studia a vymýšlel skladby pod tlakem," napsal o desce server Aktuálně.cz.
The Prodigy se také opakovaně vraceli do Česka. Koncertovali na pražské přehlídce Electronic Beats, na festivalu v Trutnově nebo v pražském Foru Karlín, kde 16. listopadu 2015 oslavili výročí sametové revoluce připadající na následující den. Opakovaně také zavítali na královéhradeckou přehlídku Rock for People.
Naposledy je tam návštěvníci slyšeli vloni, kdy se Prodigy na Rock for People vrátili po šesti letech a napravili dojem z předešlého vystoupení, jež mělo více než hodinové zpoždění.
"Pokud na Rock for People přijeli složit reparát, povedlo se jim to na výbornou. Byla to rozhodně skvělá tečka za dramaturgicky podařeným festivalovým dnem," konstatoval v recenzi pro Aktuálně.cz kritik Honza Vedral.
R.I.P Keith Flint 🌹 pic.twitter.com/82Xlw8mR78
— Ministry of Sound (@ministryofsound) March 4, 2019
Oh gosh, so sad to hear about Keith Flint, he was always great fun to be around and very kind to Tom and I when we first started doing shows together..great man.
— ed simons (@eddychemical) March 4, 2019
When I was a kid, I REALLY wanted to be able to dance like Keith Flint in the Everybody In The Place video. What horribly sad news. pic.twitter.com/tmPMV10mBd
— Chris Salmon 🚡 (@chrissalmon) March 4, 2019
Oh this is sad news. The death of Keith Flint. Whenever our paths crossed he was an absolute sweetheart. Really lovely. Incredible iconic frontman with a soft centre. 😓#RIPKeithFlint
— Jo Whiley (@jowhiley) March 4, 2019
Very sad to hear the news about #keithflint. Our hearts go out to all his family and friends. pic.twitter.com/TdOXbr2lLH
— Houndstooth (@HoundstoothLBL) March 4, 2019
Man. So sad to hear that Keith Flint has died.
— M∆SON (@MASON_Cycles) March 4, 2019
In a past life, I built a bike for him and we rode through the Essex lanes to give it a shakedown.
A nicer, quieter, kinder man you could not wish to meet. Good rider too, he left me standing.
.
RIP sir 🙏🏻
.#KeithFlint #Prodigy
. pic.twitter.com/QGHlHy4gAg