Tomáš Stejskal
22. 10. 2021 15:40
Jeden film dává prostor "pražské kavárně" i voličům SPD a snaží se pochopit, kam zmizel jednotný porevoluční étos. Jiné snímky se zabývají osudem romských partyzánů, kauzami na Slovensku nebo životem bosenských pastevců svázaným islámským směrem saláfismus. V úterý začíná další ročník Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava. Vybíráme tipy z domácí soutěžní sekce Česká radost.
Očista
Režie: Zuzana Piussi
Začalo to jedním mobilním telefonem. Slova skoro jako z pohádky. Jenže tenhle slovenský příběh připomíná spíše thriller s neradostnými konci. Režisérka Zuzana Piussi se ve své novince Očista zabývá některými důsledky odposlechnutých konverzací z aplikace Threema v telefonu slovenského podnikatele Mariana Kočnera, obviněného v souvislosti s vraždou novináře Jána Kuciaka a jeho partnerky Martiny Kušnírové.
Informace z aplikace se týkají také nejdelší slovenské kauzy, která se vyšetřuje už 25 let. Zaměstnanci ružomberské papírny se soudí o akcie ve výši 15 procent, které jim dle privatizační smlouvy dluží majitel fabriky Milan Fiľo.
Autobus s ošizenými akcionáři se kodrcá zimní krajinou a při poslechu toho, co cestujícím sděluje právník, se nejde než hořce smát. O chvíli později bývalí pracovníci hledí na kouřící komíny Fiľoova "papírového impéria" v hodnotě stovek milionů eur a vzpomínají, jak se tam tehdy nový majitel - dnes čtvrtý nejbohatší Slovák a v očích mnohých filantrop - potuloval po nocích, vykřikoval "Toto je moje továrna" a cigarety si připaloval bankovkami.
Zaměstnanci dosud všechny soudy prohráli. A Kočnerova Threema odhalila, že se s případem manipulovalo. Zuzana Piussi zkoumá další střípek z temných hlubin porevoluční historie.