Hlavní cenu Trilobit, kterou uděluje Český filmový a televizní svaz, získala režisérka Tereza Nvotová za celovečerní dokument Mečiar.
Film je podle poroty varovným portrétem vzestupu slovenského politika, který pomocí nevídané míry demagogie, populismu a víry ve vlastní lži dokázal demokratickou cestou uzurpovat moc, jež se neštítila ani zločinů.
Poctu za celoživotní dílo, konkrétně za "dlouhodobou umanutou produkci originálních televizních a filmových děl, která podstatně obohacují obraz české audiovizuální tvorby popřevratových let", převzal v podobě Ceny Vladislava Vančury producent Čestmír Kopecký.
Stojí za televizními cykly Česká soda, Bigbít, Chcete mě? či Šumná města, má podíl na vzniku filmů Díky za každé nové ráno, Knoflíkáři, Návrat idiota, Rok ďábla, Nuda v Brně či Karamazovi.
Uspěla Agnieszka Hollandová s filmem Přes kosti mrtvých
Cenu Josefa Škvoreckého za audiovizuální adaptaci literárního díla udělila porota polské režisérce světové pověsti Agnieszce Hollandové za zpracování románu Olgy Tokarczukové Přes kosti mrtvých. Film je výpovědí o tom, že člověk není povýšen nad přírodu a její zákony.
Hollandová, která se z účasti omluvila, převzala před rokem v Praze titul doctor honoris causa Akademie múzických umění. Snímek vzápětí představila na Febiofestu jako svůj nejvíce "český" film. "Jsem ráda, že v něm funguje černý humor. Česká kinematografie mi byla inspirací," uvedla tehdy.
Ceny Trilobit získali režisér Pavel Kačírek za hluboce lidský dokument Jak odchází prezident věnovaný Václavu Havlovi a také představitelé hlavních rolí filmu Bohdana Slámy Bába z ledu Zuzana Kronerová a Pavel Nový.
S cenou odešli i Robin Kvapil a Pavel Šplíchal, tvůrci grotesky Všechno bude fajn. Je leporelem příběhů z Brna, "věrně zrcadlících surreálnou absurditu naší reality". Přečtět si rozhovor s Robinem Kvapilem.
Cenu Ferdinanda Vaňka za přínos rozvoji občanské společnosti převzal Tomáš Kudrna za režii dokumentu Co dokáže lež (recenze), ve kterém ukazuje rozdíl mezi minulými a současnými formami agrese vůči nic netušícímu obyvatelstvu, což orámoval záběry ruské okupace roku 1968.
"Vaňkovo ocenění" získali také režisér Askold Kurov a producent Maxim Tuula, tvůrci snímku Proces: Ruský stát vs. Oleg Sencov. Odborná jury v čele s Vladimírem Justem ho označila za putinovské poselství světu, že tyto příběhy nemívají nárok na happy end.
Trilobit 2018
- Hlavní cena: Tereza Nvotová (film Mečiar)
- Cena Trilobit: Pavel Kačírek (film Jak odchází prezident), Zuzana Kronerová a Pavel Nový (film Bába z ledu), Robin Kvapil a Pavel Šplíchal (film Všechno bude fajn)
- Cena za celoživotní dílo: producent Čestmír Kopecký
- Cena Josefa Škvoreckého za audiovizuální adaptaci literárního díla: Agnieszka Hollandová (film Přes kosti mrtvých)
- Cena Ferdinanda Vaňka: Václav Kudrna (film Co dokáže lež), Askold Kurov a Maxim Tuula (film Proces: Ruský stát vs. Oleg Sencov)
- Zvláštní cena: Kateřina Svatoňová (kniha Jaroslav Kučera)
- Zlatý citron (anticena): Jaromír Soukup
- Cena dětí (Berounský medvídek): Iveta Grófová (film Pátá loď)
Zvláštní cena připadla filmové historičce a teoretičce Kateřině Svobodové za publikaci o kameramanovi Jaroslavu Kučerovi, jenž žil i pracoval s Věrou Chytilovou, a výstavu uspořádanou z jeho pozůstalosti loni v Brně. O knížce jsme psali zde.
Zcela zvláštní cenu Zlatý citron udělili porotci Jaromíru Soukupovi za neuvěřitelné konferování "diskusních" pořadů v TV Barrandov, jež jsou podle nich bizarním koktejlem diletanství a účelového politického aktivismu.
Dětská porota v rámci Berounského medvídka ocenila Ivetu Grófovou za film Pátá loď. Snímek už získal cenu dětí na prestižním Berlinale.
Ceny se letos předávaly pojedenatřicáté. Členové porot vybírali ze 145 přihlášených titulů a 23 snímků s dětskou či rodinnou tematikou. Večerem prováděli herci Martin Myšička a Vasil Fridrich, kteří formou humorné "bojovky" s dirigentskou hůlkou připomněli i odkaz slavného dirigenta a někdejšího berounského rezidenta Václava Talicha.
Mezi předáváním cen hráli na nástroje dětští studenti hudební školy.