Recenze - Australský režisér Baz Luhrman je úžasný organizátor filmových mejdanů a okázalých tanečních čísel. Dokazuje to už od debutu Tanec v srdci (1992), na jevišti ostatně díky matce sám vyrůstal. Divoké scény z obřího zámku extravagantního boháče Jaye Gatsbyho (Leonardo DiCaprio) ve Velkém Gatsbym mají ambici zachytit tu největší párty na světě.
Je tu bazén, taneční sál s mnohými schodišti, i poslechový sál na způsob katedrály, kde Wurlitzera provětrává Beethovenův potomek. Zásoby alkoholu i konfet jsou nekonečné a módní dům Prada vybavil ansámblová vystoupení prvotřídními obleky.
Jenže přes všechny divoké pohyby tanečníků i oslnivé róby působí Luhrmanův nejnovější večírek jaksi krotce a civilizovaně. Kvůli nekonečným odkladům pak film také jde do kin až v závěsu za jiným snímkem, který pokouší mýtus o nekonečném mejdanu - Spring Breakers od Harmony Korina.
Vše pro lásku
Gatsby spouští všechny ohňostroje, aby upoutal pozornost své ztracené lásky Daisy (Carey Mulligan). Podaří se mu to však teprve, když se spojí s dívčiným bratrancem Nickem Carrawayem (Tobey Maguire).
Příběh od Francise Scotta Fitzgeralda patří mezi nejznámější romány 20. století a Luhrmann svou adaptací od počátku vzubuzoval pozornost. Vždyť je to muž, který v živém elektronickém rytmu rozhýbal už Shakespearea! Nyní sice zachoval místo i dobu - New York dvacátých let, ovšem místo jazzu k tanci hraje Lana Del Rey nebo Jay-Z.
Rapper je ostatně jedním z producentů filmu a dohlížel i na soundtrack, který patří ke světlým momentům celého díla, jež v polovině výrazně mění rytmus. Poté, co se Gatsby s Daisy konečně setká, zklidňuje Luhrmann hru. Začne se soustřeďovat na drama v trojúhelníku mezi Gatsbym, Daisy a jejím manželem Tomem (výrazný Joel Edgerton).
Snímek sice dostává novou hloubku, jenže celá ta opojná první hodina najednou ztrácí své opodstatnění. Nakonec to vypadá, jako kdyby se Luhrmann bál doopravdy odvázat anebo jako kdyby musel svou vizi výrazně krotit.
Leonardo DiCaprio, který Luhrmanovi už skvěle sehrál Romea, hněte a mačká titulní postavu, jak to jen jde a ve finále je to on, kdo drží celý projekt nad vodou. Čeří plátno svými energickými gesty a vážnými pohledy upřenými do dáli, dokonale kontroluje emoce.
Carey Mulligan, jež je v samostatných scénách přehlédnutelná, vedle DiCapria sympaticky rozkvétá. Poněkud problematický se mi ovšem zdá Tobey Maguire v roli Nicka.
Jako kdyby Luhrmannovi věřil jenom napůl. S postupujícím časem jako kdyby vyklízel pole, a kamera ho hledá s vypětím všech sil. Jistě, Nick mluví o tom, že je uvnitř i vně příběhu, ale matný Maguire působí spíš jednoduše neviditelně.
Plné brýle sterea
Luhrman natáčel snímek ve stereoskopickém 3D. Nechává jej působit zejména v úvodu filmu, kdy má divák ještě čerstvé oči. Dlouhé nájezdy ladí s Gatsbyho fascinací zeleným majákem a vzrušující budoucností.
Jinak ale režisér staví záběry spíše klasicky, bez té jiskrné invence, kterou Martin Scorsese oživil Huga anebo Wim Wenders svou dokumentární Pinu. V Gatsbym naopak nechybí cirkusové využítí instantně působivé technologie - sníh, déšť, vlající závěsy, padající košile.
Na druhou stranu 3D do velké míry zvyšuje stravitelnost filmu: výprava, kostýmy, celá scéna, tady všude Luhrmanův tým exceluje a jedinečná je už jenom možnost kochat se tou obrazovou krásou prostorově.
Film zato teče ve střihu. Nick se do omrzení napínavě obrací přes rameno ke Gatsbyho zámku, dialogy se opakují a táhnou Gatsbyho ke dnu.
Často jsem si přál, aby Luhrman do střižny vyslal ekipu nesmiřitelných střihačů, kteří by materiál udrželi ve stejné lajně, v níž se Gatsbyho zahradníkům daří krotit keře a trávníky. Protože takhle jsem toho měl plné brýle. Doslova.
Velký Gatsby | |
The Great Gatsby | |
Žánr: | Drama, Romantika |
Režie: | Baz Luhrmann |
Obsazení: | Leonardo DiCaprio, Carey Mulligan, Tobey Maguire, Joel Edgerton, Isla Fisher, Jason Clarke, Elizabeth Debicki, Gemma Ward, Callan McAuliffe, Amitabh Bachchan, Jack Thompson, Jacek Koman, Vince Colosimo, Goran D. Kleut, Heather Mitchell |
Délka: | 142 minut |
Premiéra ČR: | 16.05.2013 |