RECENZE Pohádkáři se líbí brak od Nesvadbové. Kdo mu věří?

9. 11. 2014 12:23
Od režiséra formátu Vladimíra Michálka by se dalo očekávat, že se vůči brakovému základu filmu Pohádkář vymezí s jistou mírou poťouchlosti a podvratnosti. Bohužel jalový příběh inscenoval hodně vážně.
Pohádkář.
Pohádkář. | Foto: Falcon

Recenze - Už jen sama informace, že se zfilmování knihy Barbary Nesvadbové Pohádkář ujal Vladimír Michálek, vypadala ze začátku spíš jako vtip.

Že by bohém Michálek, který například před pár lety s nasazením vlastních jater a ledvin natočil opravdu nekompromisně pankáčský portrét litvínovského dělníka kultury Xaviera Baumaxy s názvem Em a on, mohl najít nějaké zalíbení v bestsellerové tvorbě šéfky české edice Harper´s Bazaaru, se zdálo asi tak pravděpodobné, jako že Filip Renč dostane státní vyznamenání.

Pohádkář vypráví příběh muže (J. Macháček) žijícího mezi dvěma ženami (Eva Herzigová a Anna Geislerová). Vznikl pod režijním vedením Vladimíra Michálka podle knihy Barbary Nesvadbové. Premiéra 6. 11.
1:57
Pohádkář vypráví příběh muže (J. Macháček) žijícího mezi dvěma ženami (Eva Herzigová a Anna Geislerová). Vznikl pod režijním vedením Vladimíra Michálka podle knihy Barbary Nesvadbové. Premiéra 6. 11. | Video: Falcon

Nicméně stalo se a výsledek není tak hrozný, jak by se člověk mohl obávat při vzpomínce na Bestiář Ireny Pavláskové.

Na druhou stranu ale příběh, který se významově snažil posunout od příběhu pro moderní hospodyňky k žánrovým vodám noir detektivky Marek Epstein, nenabízí víc než průměrný díl televizních Nevinných lží.

Banální archetyp o trojúhelníku

V neděli u obrazovky by možná tolik nevyčnívala jalovost zápletky o docela banálním vztahovém trojúhelníku, který ovšem tvůrci podávají skoro jako archetypální pravdu o mužích a ženách. Michálek s Markem Epsteinem se vyprázdněnost nevzrušivé historky o bájivém proutníkovi Márovi (Jiří Macháček), o jehož pozornost a přízeň bojují advokátka Dana (Aňa Geislerová), překladatelka Karla (Eva Herzigová) a dcera Lenka (Anna Linhartová), snaží zamaskovat, seč mohou.

Vyprávějí pomocí flashbacků, když si Márův osud ze střípků vyprávění pomalu skládá vyšetřovatel Rott (Matěj Hádek), Ten si Máru spojuje s utopeným mužem, po jehož identitě pátrá. Epsteinem přidaná dějová linie osobního života rozvedeného policajta, který řeší, že se jeho bývalá žena chce odstěhovat i s jejich synem do Ameriky, je koneckonců civilnější a psychologicky uvěřitelnější než Márovy eskapády.

Problém není ani v tom, že Jiří Macháček není typologicky dobře obsazený do role nadsamce, ničícího bezděky životy žen kolem sebe. On je vlastně docela přesvědčivý, ovšem v mezích napsané role. Úskalí je spíš v tom, že kniha i film zobrazují inteligentní a profesně emancipované ženy coby labilní hysterky, které jako zbavené rozumu padají k nohám nezodpovědnému floutkovi, jen když se na ně rošťácky usměje.

Advokátka Dana platí například za svého otevřeně podvádějícího milence enormní dluhy za exekuce. Chování zbavené hrdosti a sebeúcty považují zřejmě desetitisíce spokojených čtenářek Nesvadbové za projev lásky.

Baumaxa Michálkovu čest nezachrání

Těžko se potom s kýmkoli z ústřední trojice ztotožnit, i když všichni hrají velmi dobře, a to včetně debutantky Herzigové, která je překvapivě příjemně přirozená a civilní.

Podívejte se na trailer filmu Pohádkář.
Podívejte se na trailer filmu Pohádkář. | Video:

Michálek s kameramanem Martinem Štrbou kouzlí s digitální kamerou a dodávají snímku stylistické atributy pravého noir filmu. Hrají si s odrazy skel a zrcadel, snímají herce přes závěsy nebo jiné překážky, atmosféru dodávají filmu obrazy rozbouřeného moře nebo neustálého deště bušícího do oken Rottova minimalistického suterénního loftu. Tady je to ale až na hraně nechtěné parodie. Masochismus nešťastného detektiva jde asi tak daleko, že si do bytu pořídil jen pár naprosto nedostatečných lamp, takže má doma večer prakticky tmu.

Líným perem je koneckonců ve filmu popsaná sama policejní praxe – počínaje nesmyslným zdůvodněním, proč si Rott myslí, že utopenec by mohl být Mára (neexistuje tak vzácná krevní skupina, mrtvého by zcela jistě zkoušeli identifikovat podle jiných znaků než ve filmu), a konče pointou, kterou řada lidí na novinářské projekci včetně mě pochopila úplně jinak, než jak ji Michálek podle svých slov zamýšlel.

Pohádkář (50 %)

Pohádkář

Na to, aby Pohádkář zaujal cílovou skupinu čtenářek předlohy, je pravděpodobně vyprávěn příliš chladně a komplikovaně. A na to, aby zaujal fanoušky Vladimíra Michálka z řad cinefilů, je inscenován příliš navážno. Od režiséra Michálkova formátu by člověk očekával, že se vůči brakovému základu předlohy vymezí s jistou mírou poťouchlosti a podvratnosti. A drobné zcizováky v podobě camea v úvodu zmíněného Baumaxy otřásající se integritu tvůrce, který dosud netočil čistě komerční zakázky plné otravného product placementu, příliš nezachrání.

Ve výsledku vznikl takový kočkopes. Na to, aby zaujal cílovou skupinu čtenářek předlohy, je film pravděpodobně vyprávěn příliš chladně a komplikovaně. A na to, aby zaujal fanoušky Michálka z řad cinefilů, je inscenován příliš navážno.

Od režiséra Michálkova formátu by člověk očekával, že se vůči brakovému základu předlohy vymezí s jistou mírou poťouchlosti a podvratnosti. A drobné zcizováky v podobě camea v úvodu zmíněného Baumaxy otřásající se integritu tvůrce, který dosud netočil čistě komerční zakázky plné otravného product placementu, příliš nezachrání.

Pohádkář. ČR, 2014, 90 minut. Režie: Vladimír Michálek. Předloha: Barbara Nesvadbová (kniha). Scénář: Marek Epstein. Kamera: Martin Štrba. Hrají: Jiří Macháček, Aňa Geislerová, Eva Herzigová, Anna Linhartová, Jiří Dvořák, Mariana Kroftová, Matěj Hádek, Gabriela Míčová, Lubomír Tichý, Alena Mudrová.

WADA opět suspendovala moskevskou antidopingovou laboratoř

Světová antidopingová agentura WADA odebrala moskevské laboratoři oprávnění, které jí umožňovalo provádět analýzy krevních vzorků pro biologické pasy sportovců. K předběžnému opatření organizace sáhla měsíc a půl poté, co Rusko potrestala čtyřletým zákazem účasti na vrcholných sportovních akcích kvůli manipulaci s daty z moskevské laboratoře.

Zařízení v ruské metropoli bylo suspendováno už v roce 2015, kdy se poprvé objevilo podezření z krytí dopingu domácích sportovců. Oprávnění provádět analýzy krevních vzorků Moskva získala částečně zpět v roce 2016. Nyní může laboratoř dokončit prověrku vzorků, které už obdržela, nové ale musí být poslány do jiných zařízení.

WADA 9. prosince rozhodla, že příští čtyři roky nesmí Rusko na olympijských a paralympijských hrách ani světových šampionátech vystupovat pod svou vlajkou a se svou hymnou. Na vrcholných akcích včetně OH 2020 v Tokiu a ZOH 2022 v Pekingu by se mohli jako neutrální sportovci představit jen ti závodníci, kteří prokazatelně nemají se systematickým dopingem v zemi nic společného. Rusko se proti trestu odvolalo k mezinárodní arbitráži CAS.

Koulař Staněk předvedl v Nehvizdech světový výkon roku

Koulař Tomáš Staněk se po halovém mítinku Hvězdy v Nehvizdech ujal vedení v letošních světových tabulkách výkonem 21,23 metru. Český rekordman se za hranici 21 metrů dostal třikrát z pěti zdařených pokusů, jeho nejslabší vrh měřil 20,57, čímž hned v první sérii předčil své sezonní maximum ze sobotního zahajovacího startu v Jablonci nad Nisou (20,06).

Staněk jako druhý koulař v začínající sezoně překonal 21 metrů, tabulky dosud vedl Srb Asmir Kolašinac výkonem 21,06. I další dva Staňkovy pokusy by na Kolašinace stačily. Už ve druhé sérii předvedl rekord mítinku 21,09, v páté se zlepšil na 21,22. Nejdelším pokusem soutěž zakončil, druhé místo obsadil Polák Jakub Szyszkowski výkonem 20,31.

Staněk přesto nebyl úplně nadšený. "Všechny pokusy byly v konci takový, že jsem vystrčil zadek a sklonil hlavu, takže nenabraly ten správnej kopec. A to dělá trošku tu stopu dolů, škoda, ale série výborná," řekl přece jen spokojený Staněk ve videopřenosu z mítinku. "V Jablonci jsem byl dost opatrnej, protože jsme lehce změnili techniku a furt se na tom pracuje. Ale konečně je tam energie, jak se nebojím a pustím to tam, a na tomhle se dá stavět," dodal svěřenec Petra Stehlíka.