Recenze: Soudce se vrací ze starých zlatých časů Hollywoodu

Radomír D. Kokeš
1. 11. 2014 17:58
Starosvětsky vystavěného Soudce zdobí herecké výkony filmového syna a otce - Roberta Downeyho jr. a Roberta Duvalla. I proto nečekejte velká odhalení soudně-detektivní, ale spíš psychologicko-rodinná.
Robert Downey Jr. bez Iron Manova brnění dokazuje, že může uvažovat i o Oscarovi.
Robert Downey Jr. bez Iron Manova brnění dokazuje, že může uvažovat i o Oscarovi. | Foto: Warner Bros.

Recenze - Soudce je mimo jiné o starém nerudném chlapovi, který si cení starých hodnot, a ač je někdy v postojích nesnesitelný, jindy zas poněkud směšný a onehdy zase dost předvídatelný, vlastně se ho naučíte mít během těch (o dost) více než dvou hodin rádi.

Ano, minulá věta je vskutku vystavěná tak, abych mohl následně napsat, že o filmu Soudce lze říci vlastně totéž co o jeho titulním představiteli, byť ne hlavním… Na celý svět totiž koukáme z pohledu samolibého právníka, jehož je titulní soudce otcem a jehož matka zemřela.

Podívejte se na ukázku z filmu Soudce.
Podívejte se na ukázku z filmu Soudce. | Video:

To našeho hrdinu – který má vnímavou a sympatickou dceru, ale jinak je právě na pokraji rozvodu a neví, co se životem – po mnoha letech donutilo se vrátit do rodné maloměstské díry a konfrontovat se s hříchy i křivdami minulosti.

Máte-li dojem, že tohle schéma je vám povědomé, nicméně nějak nepasuje k soudnímu dramatu, za nějž se snímek vydává, je tento dojem správný. A jestli jej nemáte, věřte, že by byl správný, kdybyste ho měli.

Auta od Pixaru mají větší tah

Filmové vyprávění totiž pracuje hned se dvěma soudními přemi, na které sice potměšile naláká, ovšem tyto jsou pro něj především nástrojem k lepšímu proniknutí do starého dobrého rodinného melodramatu táhnoucího se víceméně doslova napříč dvěma dekádami:

Soudce.
Soudce. | Foto: Warner Bros.

(a) hrdinův rozvod, od něhož se vyprávění rozbíhá, na nějž průběžně láká… a k němuž, což by šlo považovat za spoiler, ovšem spoilerem to překvapivě ani není, nakonec vůbec nedojde,
(b) autonehoda způsobená autoritativním titulním soudcem v den pohřbu jeho ženy, která spíše než jako nešťastná náhoda vypadá jako pokus o vraždu, z něhož by mohl starého pána vysekat právě jeho hubatý marnotratný syn.

Jakkoli však tahle starosvětská vyprávěnka na konvence soudních dramat a právnických kliček odkazuje a jakkoli mají konvence soudního dramatu na křížku víc let než konvence filmového hororu, vychází nakonec z konvencí melodramatického příběhu o rozložené rodině, nevyslovených a nevysvětlených křivdách, napravení nezbedného potomka a velkých odhaleních nikoli soudně-detektivních, nýbrž psychologicko-rodinných.

Soudce.
Soudce. | Foto: Warner Bros.

Snímek využívá všech ozkoušených postupů vyprávění podobných příběhů. Rytmicky střídá poetická zastavení v přírodě, jednoduchoučké vizuální metafory (postavy kráčí od rozbitého auta na horizontu opačnými směry) s nečekanými odhaleními pravd o vážných nemocích, mudrlantské rozpravy s chytrými (leč nikoli otravnými) dětmi a pochopitelně i soudní scény coby vzorce (rytmicky se střídající s rodinnou každodenností) i motivy (postavy pod přísahou nemají na výběr a musí odpovídat).

Problém je, že tato soudně-rodinná story nepřichází po většinu času vlastně s ničím překvapivým a třeba sdělením i vývojem podobná Auta od Pixaru mají mnohem větší podíl narativního tahounství.

Jednoduché postavy, herecký koncert

Jestli se na něco Soudce ale spolehnout může a drtivou většinu času spoléhá, jsou to čtyři aspekty. Prvním je dvojité nečekané vyústění v závěrečných minutách. Obojí je spojené se zneužívaným soudně-žánrovým pozadím: jedno se týká táty, druhé syna.

Soudce.
Soudce. | Foto: Warner Bros.

Druhým záchranným aspektem jsou brilantní herecké výkony všech zúčastněných. Ti totiž i jednoduchoučké postavy jak z románu Danielle Steel dokážou v určitých momentech rozehrát do nečekané šíře. Činí tak na jedné straně tím, jak moc se pohybují a mluví (Robert Downey jr., Vera Farmiga), na druhé straně tím, jak málo se pohybují a mluví (Robert Duvall, Vincent D‘Onofrio, Billy Bob Thorton), a na třetí straně třeba tím, jak ustojí i potenciálně divácky naprosto nesnesitelnou scénu „táta má v koupelně akutní problémy se stolicí, syn skrze tento incident nachází k otci cestu – a vnučka za dveřmi, nezpravena o stavu věcí, chce mermomocí dovnitř“.

Třetím aspektem jsou pak opojné postupy spielbergovského kameramana Janusze Kaminského, který brilantně pracuje se zasvětlením, inscenováním, přeostřováním, rámováním objektů v obraze či pohyby kamery.

Foto: Externí

Čtvrtý aspekt pak tvoří hudební doprovod Thomase Newmana, kterého si možná leckdy nevšimnete, ale pomáhá překlenovat poněkud násilné skoky mezi vyprávěcími bloky, rytmicky i atmosféricky podporuje herectví a skvěle se snoubí s Kaminského kompozicemi (podobně jako s těmi Hallovými v Road to Perdition).

Popravdě, tři ze čtyř aspektů jsou stylistického charakteru a dost možná jim vůbec nebudete věnovat pozornost, ačkoli mají na účinnosti libovolného melodramatu lví podíl (a čím jsou nenápadnější, tím větší podíl na účinnosti mají).

Pokračování ve filmech Douglase Sirka

V rovině vyprávění příběhu a vůbec příběhu samého je s výjimkou oněch dvou nečekaných vyústění, na něž si musíte zatraceně dlouho počkat, esteticky i přízemněji dějově překvapivého vskutku málo.

Soudce (65 %)

Soudce

Vyprávěcí i tematická průzračnost snímku Soudce může být snadno hodnocena coby veskrze otravná, leč v době sofistikovaných žánrových průniků, výbušně velkolepých trháků, rodících se komiksových superhrdinů či volenými postupy ještě mnohem průzračnějších romantických komedií je nakonec Soudce překvapivě ozvláštňujícím krokem. Na důmyslnou podvratnost vyprávění i fikčního světa libovolného hollywoodského melodramatu padesátých let se nechytá, ale pokud se vám nechce pátrat po filmech Douglase Sirka, stojí Soudce za návštěvu kina…

Do osvědčené palety rodinně melodramatických motivů patří koneckonců i to, kterak se postavy jeví být v první hodině nesnesitelně motivicky i charakterově přímočaré, aby se mohly v následující hodině komplikovat, znejasňovat a navzájem konfrontovat se svými méně očividnými vlastnostmi.

Podobná vyprávěcí i tematická průzračnost může být snadno hodnocena coby veskrze otravná, leč v době sofistikovaných žánrových průniků, výbušně velkolepých trháků, rodících se komiksových superhrdinů či volenými postupy ještě mnohem průzračnějších romantických komedií je nakonec Soudce překvapivě ozvláštňujícím krokem.

Na důmyslnou podvratnost vyprávění i fikčního světa libovolného hollywoodského melodramatu padesátých let se nechytá, ale pokud se vám nechce pátrat po filmech Douglase Sirka, stojí Soudce za návštěvu kina… kdoví, třeba pak dostanete chuť i na to pátrání po filmech Douglase Sirka jako Vše co nebe dovolí (1955) nebo Psané ve větru (1956).

Soudce (The Judge). USA, 2014, 142 minut. Režie: David Dobkin. Hrají: Robert Downey Jr., Robert Duvall, Vera Farmiga, Vincent D'Onofrio, Dax Shepard, Billy Bob Thornton, Melissa Leo, Leighton Meester, Jeremy Strong, Sarah Lancaster, David Krumholtz, Ian Nelson, Emmalyn Anderson, Emma Tremblay.

 

Právě se děje

před 6 hodinami

Aston Villa je díky gólu v nastavení ve finále Ligového poháru

Gól ze třetí nastavené minuty posunul fotbalisty Aston Villy do finále anglického Ligového poháru. Postup trefil záložník Trezeguet střelou z voleje po dlouhém centru dalšího egyptského hráče Ahmeda Elmohamadyho. Birminghamský klub porazil na svém hřišti favorizovaný Leicester 2:1 a po remíze 1:1 z prvního utkání se může těšit do Wembley.

Tam se bude 1. března hrát finále a soupeřem Aston Villy bude lepší z manchesterského derby mezi City a United. První zápas vyhráli obhájci trofeje City 3:1, odveta je na programu ve středu.

Aston Villa, jež v lize bojuje o záchranu a má jen dvoubodový náskok na nesestupové pozice, získala Ligový pohár pětkrát. Naposledy v roce 1996.

Anglický fotbalový Ligový pohár - semifinále, odveta:

Aston Villa - Leicester 2:1 (12. Targett, 90.+3 Trezeguet - 72. Iheanacho). První zápas 1:1, postoupila Aston Villa.

Zdroj: ČTK
před 6 hodinami

Šéf diplomacie EU: americký plán pro Blízký východ je příležitost k obnovení snah o řešení izraelsko-palestinského konfliktu

Šéf diplomacie Evropské unie Josep Borrell řekl, že americký plán pro mír na Blízkém východě je "příležitostí obnovit naléhavě nutné snahy o schůdné řešení izraelsko-palestinského konfliktu".

Zdroj: ČTK
před 7 hodinami

Nymburk v LM porazili Bar a drží šanci na první místo

Basketbalisté Nymburka v předposledním kole základní fáze Ligy mistrů vyhráli 98:66 v Baru a stále mají šanci postoupit do play off z prvního místa. Středočeský celek si díky jedenáctému vítězství ve skupině vylepšil nejlepší výsledek v soutěži z ročníku 2017/18.

Nymburk se musel obejít bez trojice opor, protože zranění do Černé Hory nepustila Michaela Dixona s Pavlem Pumprlou a doma zůstal také nemocný Jaromír Bohačík. Hosté, kteří už před zápasem měli jistotu play off, zatímco Bar už byl mimo hru, se s tím ale dokázali vypořádat víc než dobře.

První čtvrtinu vyhráli 32:10 a náskok bez problémů zvyšovali i ve zbytku zápasu. Nakonec si připsali nejvyšší vítězství ve skupině. Nejlepším střelcem Nymburka byl s 16 body Vojtěch Hruban a na dvouciferné hodnoty dosáhli také Martin Peterka (15), Deishuan Booker (14), Petr Šafarčík (11) a Martin Kříž (10).

Nymburk patří v tabulce druhé místo za Tenerife, se kterým má stejný počet výher, ale horší vzájemnou bilanci. Aby se Středočeši dostali do čela, potřebují v závěrečném kole doma zdolat Peristeri, na jehož palubovce v prosinci utrpěli jednu ze dvou porážek ve skupině, a současně doufat v zaváhání Tenerife v Bambergu.

Basketbalová Liga mistrů - 13. kolo:

Skupina C:

Mornar Bar - Nymburk 66:98 (10:32, 31:58, 44:84)

Nejvíce bodů: Vranjes 26, Jelenič 14, Pavič 11 - Hruban 16, Peterka 15, Booker 14. Fauly: 20:17. Trestné hody: 13/12 - 13/11. Trojky: 10:15. Doskoky: 38:42.

Peristeri - Bamberg 78:75, Tenerife - VEF Riga 92:59.

Tabulka:

1. Tenerife 13 11 2 1038:875 24
2. Nymburk 13 11 2 1063:942 24
3. Peristeri 13 8 5 955:942 21
4. Nižnij Novgorod 12 7 5 903:904 19
5. Bamberg 13 6 7 978:961 19
6. Mornar Bar 13 4 9 980:1071 17
7. Gaziantep 12 3 9 890:949 15
8. VEF Riga 13 1 12 923:1086 14
Zdroj: ČTK
před 7 hodinami

Slalom ve Schladmingu ovládl už počtvrté Kristoffersen

Norský lyžař Henrik Kristoffersen vyhrál už počtvrté slalom ve Schladmingu. Pod umělými světly navázal norský lídr disciplíny i celkového hodnocení sezony na zdejší triumfy z let 2014, 2016 a 2017 a vyrovnal rekord Rakušana Benjamina Raicha. Jednadvacáté pohárové vítězství vybojoval s náskokem 34 setin před francouzským rivalem Alexisem Pinturaultem, třetí skončil vítěz tří slalomů sezony Daniel Yule ze Švýcarska. Český reprezentant Jan Zabystřan stejně jako v neděli v Kitzbühelu nedojel do cíle prvního kola.

Hned za medailisty skončil Francouz Clément Noël, který po nepovedeném prvním kole odstartoval do druhé jízdy jako první a téměř celé finále pak strávil v cílovém prostoru v křesle pro průběžného lídra. Nejrychlejší čas druhého kola mu vynesl posun ze 30. místa na čtvrté.

Po jízdě nakonec šestého Itala Alexe Vinatzera sice časomíra zaznamenala změnu pořadí na prvním místě, ale techniku pomýlila fanynka v plavkách, která vtrhla do cílového prostoru a protnula fotobuňku těsně před průjezdem lyžaře. Výtržnice nesla transparent mimo jiné se vzkazem "RIP Kobe", kterým připomněla nedělní úmrtí basketbalové hvězdy Kobeho Bryanta. Vinatzer se chvíli nezaslouženě radoval z průběžného vedení, pak vzal situaci s humorem. "Aspoň mám cool cílovou fotografii," řekl.

Noëla tak vystrnadil až Yule, čtvrtý muž prvního kola. Medailisté si zachovali pořadí z první jízdy, jen se všichni posunuli o jednu pozici výš, protože nejrychlejší muž úvodního kola Marco Schwarz k nelibosti rakouského publika přehnal svoji snahu, už v šesté brance upadl a přišel o šanci vylepšit druhou příčku z Kitzbühelu.

Při jeho výpadku byl nejlepším domácím lyžařem na 15. místě Michael Matt. Pro lyžařskou velmoc to znamenalo v SP nejhorší výsledek ve slalomu od Kitzbühelu 1976.

Dvaadvacetiletý Zabystřan opět neměl své závodní lyže. Před startem v Kitzbühelu mu je totiž v Rakousku někdo ukradl. Šestý slalom SP v kariéře pro něj skončil chybou brzy po startu.

SP ve sjezdovém lyžování ve Schladmingu (Rakousko):

Muži - slalom:

1. Kristoffersen (Nor.) 1:42,37 (51,55+50,82), 2. Pinturault (Fr.) -0,34 (51,73+50,98), 3. Yule (Švýc.) -0,83 (52,16+51,04), 4. Noël (Fr.) -0,99 (54,01+49,35), 5. Maurberger -1,07 (53,06+50,38), 6. Vinatzer (oba It.) -1,12 (52,665+0,83), 7. Jakobsen (Švéd.) -1,20 (52,88+50,69), 8. Ryding (Brit.) -1,23 (52,70+50,90), 9. Foss-Solevaag (Nor.) -1,36 (52,40+51,33) a Zenhäusern (Švýc.) -1,36 (52,84+50,89), …Zabystřan (ČR) nedokončil 1. kolo.

Průběžné pořadí slalomu (po 8 z 12 závodů): 1. Kristoffersen 552, 2. Yule 495, 3. Noël 450, 4. Pinturault 286, 5. Zenhäusern 278, 6. Foss-Solevaag 257.

Průběžné pořadí SP (po 25 z 44 závodů): 1. Kristoffersen 841, 2. Pinturault 722, 3. Kilde (Nor.) 700, 4. Mayer (Rak.) 692, 5. Feuz (Švýc.) 577, 6. Paris (It.) 556, …131. Zabystřan 12

Zdroj: ČTK
Další zprávy