Berlín - Do 24. ročníku Evropských filmových cen byly zařazeny i české snímky Lidice režiséra Petra Nikolaeva a Přežít svůj život režiséra Jana Švankmajera.
Do soutěže o evropskou protiváhu Oscarů letos vybrala rada Evropské filmové akademie celkem 45 titulů ze 32 zemí. V nabitém poli je řada známých filmů včetně sběratelů cen z prestižních festivalů i z Oscarů.
V následujících týdnech z nich bude 2500 členů Evropské filmové akademie vybírat nominace pro jednotlivé kategorie. Ty budou tradičně oznámeny na evropském festivalu v Seville; letos to bude 5. listopadu. Vítězové pak budou vyhlášeni 3. prosince v Berlíně.
Dvacet zemí, k nimž patří i Česko, má na počátku procesu možnost přímé nominace jednoho hraného filmu skrze své akademiky. K němu můžou doporučit až další tři tituly. K dvacítce přímých postupujících pak zvláštní komise EFA tradičně vybírá další víc než dvě desítky titulů; přitom může a nemusí vzít na zřetel návrhy akademiků z jednotlivých zemí.
Který z dvojice českých filmů přímo navrhla Česká filmová akademie, však zatím není známo. Na jejích stránkách je poslední informace už z loňska. ČFTA doposud nevydala ani žádné prohlášení. O účasti Lidic v soutěži informovali ještě před zveřejněním širších nominací sami ambiciózní tvůrci; dá se tedy tipovat, že přímo byl nominován právě tento "národní velkofilm".
Čtěte také:
Polanski vystoupil ze stínu: natočil evropský film roku
Favoritem evropských Oscarů je Polanského Muž ve stínu
O evropské Oscary se uchází Mašín a nečekaně i Hřebejk
V roce 2010 soutěžila o Evropské filmové ceny Kawasakiho růže od Jana Hřebejka; spolu s ní se do širších nominací dostaly také 3 sezóny v pekle v režii Tomáše Mašína. Už loni však byla akademie skoupá na informace, takže nevysvětlila, který z filmů nominovala přímo a zda "ten druhý" alespoň doporučila. Nebylo ani jasné, proč zcela opominula Protektora Marka Najbrta, kterého přitom v rekordně krátkém čase ještě před premiérou navrhla k nominaci na cizojazyčného Oscara.
Ze známých filmů budou soupeři letošní české dvojice například nový film Pedra Almodóvara Kůže, kterou nosím či von Trierova Melancholia. Soutěží oscarový vítěz Králova řeč i držitel zlaté sošky za zahraniční film, Lepší svět od Susanne Bierové.
Navržen je minimalistický Turínský kůň od Bély Tarra. Nominována je i ceněná novinka bratří Dardennů Kluk na kole, vatikánská satira Habemus papam nebo Tykwerův film Drei. Soutěží rovněž Essentials Killing Jerzy Skolimowského, Le Havre Akiho Kaurismäkiho nebo němý francouzský Umělec.
Dalšímu zavedenými jmény třeba Alex de la Iglesia (comicsový morytát Balada o smutné trumpetě), Andrey Zvyagintsev (psychologické drama Lena) či Andreas Dresen (realistická sonda Konečná uprostřed cesty). Mezi mladšími tvůrci vynikají švédský režisér Ruben Östlund (Play) a Belgičan Michaël R. Roskam (debut Býčí šíje).
Těžko samozřejmě tipovat české šance. Ale zdá se, že vedle těchto jmen a titulů, které bylo možné vidět na mnoha světových festivalech a které v Česku běžely v rámci Karlových Varů nebo Febiofestu, nemají estétské Lidice sebemenší šanci. Švankmajer by se svým jménem mohl uspět, pokud bude navržen za režii či scénář, neboť je jedním z nejznámějších českých filmařů v zahraničí. (Seznam všech nominovaných filmů najdete zde.)
O evropské filmové trofeje se ucházejí i dokumenty; mají nicméně jiný systém výběru a svoji porotu. Helena Třeštíková už získala Prix Arte pro nejlepší evropský dokument za svůj snímek René.
Naopak v kategorii hraných filmů se Čechům "tradičně" příliš nedaří. Širší nominace je maximem pro valnou většinu snímků. Do užšího výběru se před lety propracoval jen Saša Gedeon za scénář ke snímku Návrat idiota a film Babí léto Vladimíra Michálka. O cenu diváků, kterou volí lidé z desítky kandidátů na internetu, se neúspěšně ucházelo Štěstí a Menzelův Anglický král.
Loni byl evropským filmem vyhlášen politický thriller Muž ve stínu od Romana Polanského, předloni snímek Bílá stuha, kruté černobílé drama Michaela Hanekeho.
Členy Evropské filmové akademie za Českou republiku je dvaatřicet filmařů; z nich Miloš Forman je členem čestným.