Dvaapadesátiletý režisér děl jako Znamení nebo Rozpolcený většinou přichází s vlastními nápady či adaptacemi. Netočí další díly již etablovaných sérií ani superhrdinské filmy, na něž se dnes Hollywood zaměřuje.
Shyamalanovi se navíc roky dařilo balancovat mezi komercí, jakou žádají velká studia, a uměleckou tvorbou, píše agentura AFP. Znovu se o to režisér pokouší ve svém nejnovějším snímku. Kombinaci apokalyptického hororu a psychologického thrilleru nazvanou Někdo klepe na dveře začnou také česká kina promítat příští čtvrtek.
Filmař je dnes kritický k tomu, kam se Hollywood dostal. "Dobře se podívejte, jaké se tam dneska točí filmy. Některé jsou přímo incestní, je to jenom masturbace, filmy od Hollywoodu zase jenom pro Hollywood," přirovnává Shyamalan. "Pak vzniká spousta snímků, kde jako by si producenti řekli: diváci jsou úplně pitomí, takže z toho vyndáme jakoukoliv duši a prostě se budeme řídit penězi. Podle mě je celý systém hluboce nefunkční," myslí si.
Shyamalan zažil tvůrčí vrchol na přelomu tisíciletí. Dnes mu přijde k nevíře, kolik kvalitních filmů Hollywood tou dobou točil. "Americká krása, Magnolia, V kůži Johna Malkoviche, Insider: Muž, který věděl příliš mnoho," vyjmenovává například významné snímky z roku 1999. "Tehdy byl obor úplně jinde. Hledal nejlepší vypravěče, kteří zprostředkují příběh tak, aby oslovil co nejširší publikum. O to už dneska nikomu nejde," tvrdí Shyamalan.
Sám začátkem tisíciletí sklízel kritiku za sebechválu a snímky jako Žena ve vodě nebo Poslední vládce větru. Nakonec se od Hollywoodu odvrátil. Filmy začal točit sám, přestože mají výrazně nižší rozpočty než dřív. Možná i díky nezávislosti ale poslední roky opět slavil úspěchy, byť již komornější.
"Pro mě bylo jedinou cestou opustit hollywoodský systém a sám si financovat menší filmy, se kterými mnohem víc riskuji. Alespoň ale nemusím nikomu vysvětlovat, proč jsou hrdinové homosexuálové nebo proč potřebuji obsadit bývalého profesionálního wrestlera," říká s poukazem na svou nejnovější práci.
"Filmový průmysl onemocněl a já v něm strávil příliš mnoho času. Abych se uzdravil, potřeboval jsem ho opustit," shrnuje umělec, jehož všechny filmy natočené po Šestém smyslu z roku 1999 měly komerční úspěch. A to včetně předloňského hororu Čas, který s rozpočtem 18 milionů dolarů celosvětově utržil 90 milionů dolarů, upozorňuje web Screenrant.com.
Režisérova novinka Někdo klepe na dveře je intenzivní film o nepředstavitelném dilematu. Líčí rodinnou dovolenou dvou mužů, kteří spolu uzavřeli sňatek, a jejich dcery.
Daleko od civilizace si pronajali chatu, kde je jednoho dne zajme ozbrojená čtveřice zvěstovatelů apokalypsy. Dovolenkářům oznámí, že se blíží konec světa, a vznese nečekané přání.
"Vaše rodina musí dobrovolně obětovat jednoho z vás, aby zabránila apokalypse. Za každé vaše 'ne' zemřou stovky tisíc lidí," oznamuje lídr únosců, jehož ztvárnil bývalý profesionální wrestler Dave Bautista.
Podle režiséra snímek v jádru vypráví o tom, nakolik si v éře dezinformací a takzvané postpravdy vzájemně věříme. "Věří si manželé? Věří těm cizincům? Věříme celé společnosti a tomu, co vidíme?" ptá se tvůrce.
Také jeho novinka je plná nečekaných zvratů, jimiž proslul. "To mě baví vůbec nejvíc. Ještě v pokročilé fázi psaní scénáře pořád myslím na to, kolikrát ten příběh budu moct úplně otočit vzhůru nohama, abych s vámi pořádně zatřásl," dodává M. Night Shyamalan.