Jurský park, Čelisti, Indiana Jones. Spielberg jako první režisér utržil přes 10 miliard dolarů

Kultura Kultura
18. 4. 2018 6:12
Nejnovější film Stevena Spielberga nazvaný Ready Player One po třech týdnech v biografech celosvětově utržil 476 milionů dolarů. Jedenasedmdesátiletý Spielberg se tak stal historicky prvním režisérem, jehož snímky mají dohromady tržby přes 10 miliard dolarů – dle serveru BoxOfficeMojo.com aktuální údaj činí 10,010 miliardy dolarů při započtení celosvětových tržeb. U této příležitosti připomínáme největší komerční úspěchy Stevena Spielberga, autora filmů o obyčejných lidech, kterým se dějí neobyčejné věci.
Richard Dreyfuss a Robert Shaw ve snímku Čelisti.
Richard Dreyfuss a Robert Shaw ve snímku Čelisti. | Foto: Universal Pictures

Čelisti (1975), celosvětové tržby 470,7 milionu dolarů

Novodobou klasikou světové kinematografie a prvním z velkých letních "blockbusterů", tedy komerčních hitů, se roku 1975 stal Spielbergův teprve druhý celovečerní film určený biografům - thriller, respektive horor o obřím bílém žralokovi, jenž začne napadat obyvatele rekreačního města Amity.

K úspěchu snímku Čelisti pomohlo režisérovo rozhodnutí diváky napínat a dlouho jim příšeru neukázat, aby zapojili vlastní fantazii - v tomto ohledu Spielberg pracoval s psychikou trochu po vzoru Alfreda Hitchcocka. Méně se ví, že mechanický žralok, jehož štáb vyrobil, špatně fungoval, a tak filmařovi ani nic moc jiného nezbylo.

Napětí při sledování Čelistí dále gradovala minimalistická hudba Johna Williamse, jenž takto stvrdil úspěšný začátek své pak už celoživotní spolupráce se Spielbergem.

Uvedení snímku provázela obří marketingová kampaň v televizi. Dnes bývají Čelisti označované za jeden z filmů, které spolu s Hvězdnými války založily novodobý hollywoodský byznysový model, neboť je všechna kina v největších amerických městech začala promítat naráz. Také ale snímky typu Čelisti začaly představovat americký protipól náročnějších evropských autorských filmů. "George Lucas a Steven Spielberg z diváků dělali děti, které omamovali zvuky a spektákly a tím zeslabovali jejich smysl pro ironii, estetické sebevědomí a schopnost kritického myšlení," míní například filmový teoretik Peter Biskind. Jiní naopak upozorňují, že také Čelisti jsou natočené v syrovém stylu takzvaného generačního Nového Hollywoodu 70. let.

Film Čelisti se stal inspirací i pozdějším autorům koketujícím s hororovým žánrem - například Ridley Scott svého Vetřelce natočil teprve o čtyři roky později a studiu ho popsal jako "Čelisti ve vesmíru". V návaznosti na úspěch Čelistí v 70. a 80. letech vznikly desítky béčkových snímků, v nichž lidi pojídají nejrůznější podmořské potvory.

 

Právě se děje

Další zprávy