Čelisti (1975), celosvětové tržby 470,7 milionu dolarů
Novodobou klasikou světové kinematografie a prvním z velkých letních "blockbusterů", tedy komerčních hitů, se roku 1975 stal Spielbergův teprve druhý celovečerní film určený biografům - thriller, respektive horor o obřím bílém žralokovi, jenž začne napadat obyvatele rekreačního města Amity.
K úspěchu snímku Čelisti pomohlo režisérovo rozhodnutí diváky napínat a dlouho jim příšeru neukázat, aby zapojili vlastní fantazii - v tomto ohledu Spielberg pracoval s psychikou trochu po vzoru Alfreda Hitchcocka. Méně se ví, že mechanický žralok, jehož štáb vyrobil, špatně fungoval, a tak filmařovi ani nic moc jiného nezbylo.
Napětí při sledování Čelistí dále gradovala minimalistická hudba Johna Williamse, jenž takto stvrdil úspěšný začátek své pak už celoživotní spolupráce se Spielbergem.
Uvedení snímku provázela obří marketingová kampaň v televizi. Dnes bývají Čelisti označované za jeden z filmů, které spolu s Hvězdnými války založily novodobý hollywoodský byznysový model, neboť je všechna kina v největších amerických městech začala promítat naráz. Také ale snímky typu Čelisti začaly představovat americký protipól náročnějších evropských autorských filmů. "George Lucas a Steven Spielberg z diváků dělali děti, které omamovali zvuky a spektákly a tím zeslabovali jejich smysl pro ironii, estetické sebevědomí a schopnost kritického myšlení," míní například filmový teoretik Peter Biskind. Jiní naopak upozorňují, že také Čelisti jsou natočené v syrovém stylu takzvaného generačního Nového Hollywoodu 70. let.
Film Čelisti se stal inspirací i pozdějším autorům koketujícím s hororovým žánrem - například Ridley Scott svého Vetřelce natočil teprve o čtyři roky později a studiu ho popsal jako "Čelisti ve vesmíru". V návaznosti na úspěch Čelistí v 70. a 80. letech vznikly desítky béčkových snímků, v nichž lidi pojídají nejrůznější podmořské potvory.