reklama
 
 

Recenze: Netflix s výpravnými triky oživil sci-fi seriál, který kdysi skončil i kvůli Star Treku

17. 4. 2018 16:59
Před půlstoletím v americké televizi nečekaně a bez pointy skončil sci-fi seriál Ztraceni ve vesmíru. Vesmírnou robinsonádu vytlačil důmyslnější Star Trek. Nyní pro Netflix vznikla novodobá verze s herci Tobym Stephensem z bondovky Dnes neumírej a Molly Parkerovou ze seriálů Deadwood či Dům z karet.

Pětičlenná posádka rodiny Robinsonových se po více než půlstoletí znovu vydává ke hvězdám, aby v neprobádaných končinách vesmíru osídlila budoucí domov ohroženého lidstva. Od pátku je v nabídce internetového Netflixu k vidění všech deset epizod nové verze amerického rodinného sci-fi seriálu Ztraceni ve vesmíru.

Ten původní v polovině 60. let vysílala americká televize CBS. Reflektoval dobu idealistické víry ve vědu a technologii i éru optimistických očekávání, s nimiž svět hleděl do budoucnosti na prahu kosmického věku.

Producent seriálu Irwin Allen se zčásti inspiroval komiksovou sérií Space Family Robinson z roku 1962 a zároveň vytvořil jakousi futuristickou verzi dobrodružného románu Švýcarský Robinson, vydaného o sto padesát let dříve. V něm spisovatel a pastor Johann David Wyss líčil osudy členů chudé švýcarské rodiny, kteří se v době napoleonských válek rozhodnou uprchnout z Evropy. Během cesty do zámořských kolonií se ale jejich loď potopí a utečenci skončí na neobydleném ostrově v Indickém oceánu.

Se stejným tématem rodiny, která ztroskotá cestou za novým domovem, v 60. letech pracoval i seriál Ztraceni ve vesmíru. Ve třech řadách - první se vysílala ještě černobíle - diváci sledovali dramatické i humorné osudy manželů Johna a Maureen Robinsonových a jejich tří dětí.

Seriál byl zasazený do budoucnosti, tehdy vzdáleného roku 1997, kdy začíná kolonizace vesmíru a Robinsonovi v rámci vesmírného programu míří k planetám hvězdného systému Alfa Centauri.

Putování kosmonautské rodiny nekomplikovalo jen neznámé a nebezpečné prostředí, ale také zákeřné úklady Dr. Smithe, agenta cizí velmoci s úlisně křiváckým úsměvem. Ten po zpackané sabotáži zůstal uvězněn na palubě vesmírného korábu jako nechtěný černý pasažér, kvůli němuž se kosmická loď vychýlila mimo kurz. Zbývající dva členy posádky ztracené ve vesmíru tvořili vojenský pilot, major Don West, a mluvící Robot B-9.

Jenže v březnu roku 1968, po odvysílání tří řad zahrnujících třiaosmdesát dílů, byl seriál bez řádného uzavření příběhu nečekaně ukončen. K jeho předčasném finiši přispěly stoupající náklady, klesající sledovanost a také úspěch jiného sci-fi seriálu Star Trek. Ten na obrazovky vstoupil roku 1966 a ve srovnání s úsměvně naivními eskapádami rodiny Robinsonových, čím dál zřetelněji zaměřenými na dětského diváka, nabízel důmyslnější zápletky i propracovanější postavy.

Reboot půlstoletí starého sci-fi seriálu Lost in Space natočil Netflix. | Video: Netflix |  02:51

Tuzemští fanoušci sci-fi budou spíše než původní seriál Ztraceni ve vesmíru znát stejnojmenný celovečerní film z roku 1998. Hvězdně obsazený celovečerní akční sci-fi film, v němž účinkovali Gary Oldman nebo William Hurt, však trpěl překombinovaným dějem, do nějž se tvůrci marně snažili napasovat motivy seriálu z 60. let. Výsledek byl neuspokojivý.

K dalšímu pokusu oživit fenomén vesmírných cestovatelů došlo roku 2004, kdy byl dokonce natočen pilotní díl nové řady, jen se nikdy nedostal na obrazovky.

Skutečný "reboot" seriálu Ztraceni ve vesmíru vznikl teprve nyní u příležitosti padesátého výročí ságy. Příběh nové verze napsali Matt Sazama a Burk Sharpless, mimo jiné scenáristé hororu Drákula: Neznámá legenda. Hlavní role v netflixím seriálu vytvořili Toby Stephens, který před šestnácti lety ztvárnil elegantního padoucha v bondovce Dnes neumírej, a Molly Parkerová známá z Deadwoodu nebo Domu z karet.

Zrestartovaný seriál, který je zasazen do roku 2046, zachovává jména ústředních postav i výchozí motiv "rodinné kolonizace" vesmíru. Jako obvykle mise rodiny Robinsonových neprobíhá dle plánu a skončí nouzovým přistáním na neznámé planetě, od Země vzdálené biliony světelných let.

Průzkumníci se musejí vyrovnávat nejen s nástrahami nehostinného světa, útoky mimozemských entit nebo zapeklitými technickými závadami, ale také s osobními traumaty a vzájemnými vztahy. Ve výpravných kulisách dobrodružné sci-fi se tentokrát odvíjí seriózně pojaté rodinné drama.

Role jednotlivých členů rodiny jsou v důsledku genderové, ale též rasové rovnosti rozděleny jinak než v původním seriálu. Tam Robinsonovi naplňovali poválečnou představu o šťastné americké bělošské rodině v čele s obdivovaným tatínkem a usměvavou ženuškou.

Tentokrát už velitelem mise není otec John, který se z astrofyzika proměnil v mariňáka účastnícího se zahraničních misí, nýbrž jeho dominantní manželka, kosmická inženýrka Maureen. Mezi nimi ani hašteřivými dětmi nepanují harmonické vztahy - nejen proto, že nejstarší dcera Judy je dcerou Maureen z prvního manželství a že je po otci černoška.

Po vzoru jiné seriálové robinsonády, populární série Ztraceni, kořeny současných problémů matriarchální rodiny postupně odhalují četné flashbacky vracející se do doby před odletem do vesmíru.

V seriálu se mihnou i další známé postavy, včetně padoušského záškodníka Dr. Smithe. Jeho totožnost na konci prvního dílu doslova ukradne nová ženská postava, manipulativní sociopatka June Harrisová v podání Parker Poseyové.

Novou podobu získal také nepostradatelný robot. Ačkoli je tentokrát mimozemského původu, také z jeho syntetických útrob v krizových chvílích vychází slavná, často citovaná věta, kterou - jako jeho předchůdce Robot B-9 - varuje svého chráněnce, nejmladšího člena rodiny: "Danger, Will Robinson!" ("Nebezpečí, Wille Robinsone!")

Tvůrci navzdory veškerým inovacím pamatují i na staromilské fanoušky původního seriálu, jemuž vzdávají hold obsazením Billa Mumyho, bývalého představitele devítiletého Willa, do role "skutečného" Dr. Smithe.

Předchozí seriál v porovnání s aktuální verzí působí z hlediska vizuálního i trikového pitoreskně, jako by šlo o zábavně neumětelskou sci-fi. Vysokorozpočtový nový reboot je natočen v rozlišení 4K a trikové vyobrazení všemožných vesmírných katastrof, havárií kosmických plavidel či útoků rozličné mimozemské havěti by vypadalo působivě i na filmovém plátně.

Totéž už nelze říci o příběhu. Zápletky jednotlivých epizod působí nevyrovnaně, neboť jsou rozpolceny mezi dvěma žánry určenými pro dvě věkově různé divácké skupiny, což je předdefinováno rodinným konceptem seriálu. Zároveň vyznívají předvídatelně, jelikož tvůrci místy přejímají různě variované motivy známé z tvorby režisérů Stevena Spielberga a Michaela Crichtona.

Ambiciózní snaha přetransformovat někdejší béčkovou televizní klasiku do zmodernizované a výpravné velkopodívané pro celou rodinu se sice neztratila v černé díře jako nesmyslná filmová verze z roku 1998. Prozatím ale zůstává kdesi na půli cesty.

autor: Tomáš Seidl | 17. 4. 2018 16:59

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama