Jihlavské filmové experimenty: Oslavy revoluce očima vrtačky, romance s klávesnicí

Tomáš Stejskal Tomáš Stejskal
27. 10. 2020 9:00
Experimentální sekce festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava letos uvádí vizuální zpochybnění oslav sametové revoluce, film Zbyňka Baladrána odkazující k Beckettovi nebo metaforu o neuchopitelné situaci Hongkongu. Diváci uvidí také podivnou japonskou romanci, která se změnila v mord, nebo izraelskou meditaci inspirovanou hororem Noc oživlých mrtvol.
Snímek ze 14, 4V 17.11.
Snímek ze 14, 4V 17.11. | Foto: MFDF Ji.hlava

14, 4V 17.11.

Režie: Vladimír Turner

V prvním záběru umělec Vladimír Turner stojí před kamerou na pražském náměstí Pod Emauzy a za zády má pomník věnovaný legionářům. Pak se kamera roztočí kolem své středové osy a promění svět v divoký světelný vír.

Turner tak jako ve všech svých krátkých filmech vychází ze zachycení konkrétní akce ve veřejném prostoru, tentokrát z připomínky výročí sametové revoluce. Čtyřminutové video přetváří oslavy výrazného zlomu zdejších dějin v nepřehlednou změť, která je sice hypnotická na pohled, ale vzpírá se jasným významům.

Snímek odkazuje k filmovým avantgardám rané kinematografie, jež často radikálními experimenty vytvářely ryze abstraktní obrazy, přitom ale jasně propojuje estetiku s politikou.

Audiovizuální rej, jaký by klidně mohl vířit plátno za dýdžejem na elektronické party, není prostým ornamentem, naopak problematizuje jednoznačné vnímání výročí revoluce jen jako pouhého důvodu k oslavě. A končí jasným vzkazem: Když k zachycení toho podstatného z dnešní doby nestačí kamera, použijte vrtačku.

 

Právě se děje

Další zprávy