Jihlavské filmové experimenty: Oslavy revoluce očima vrtačky, romance s klávesnicí

Tomáš Stejskal Tomáš Stejskal
27. 10. 2020 9:00
Experimentální sekce festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava letos uvádí vizuální zpochybnění oslav sametové revoluce, film Zbyňka Baladrána odkazující k Beckettovi nebo metaforu o neuchopitelné situaci Hongkongu. Diváci uvidí také podivnou japonskou romanci, která se změnila v mord, nebo izraelskou meditaci inspirovanou hororem Noc oživlých mrtvol.
Snímek ze Ďábel měl jiné plány (2. akt).
Snímek ze Ďábel měl jiné plány (2. akt). | Foto: MFDF Ji.hlava

Ďábel měl jiné plány (2. akt)

Režie: Guli Silberstein

Jak zachytit úzkost, kterou vyvolává pandemie koronaviru? Izraelský videoumělec a střihač Guli Silberstein nalezl ideální prostředek v kolorované verzi slavného hororu Noc oživlých mrtvol, jímž George Romero v roce 1969 odstartoval moderní dějiny tohoto žánru.

Slavné scény z domu, kde se skupinka Američanů zabarikáduje před ohnilými nemrtvými toužícími sežrat je zaživa, se mění v abstraktní výjevy se silně symbolickou hodnotou.

Těžko si Silberstein mohl vybrat vhodnější horor. Noc oživlých mrtvol byla natočená černobílou, až dokumentaristicky kontaktní kamerou, dotýkala se amerického rasismu a pojednávala o tom, že největším nebezpečím jsou si nakonec sami lidé. Animační nástroje izraelského filmaře tento přelomový horor rozložily do zneklidňující audiovizuální meditace, která za zvuků klavíru a jemné elektroniky digitálně cvrliká o dnešní době, kdy hrůza už nemá podobu jasně viditelných monster.

 

Právě se děje

Další zprávy