Akční scéna s autobusem z filmu Rychle a zběsile 7. | Video: Movieclips
8. Rychle a zběsile 7 (2015)
Režie: James Wan, tržby: 1,516 miliardy dolarů
Sedmé pokračování Rychle a zběsile je vedle superhrdinů z týmu Avengers další nekonečnou hollywoodskou franšízou současnosti. Přitom začala v roce 2001 jako relativně nenápadné a nenápadité akční vyprávění ze světa rychlých aut.
Tehdy Vin Diesel, Paul Walker a Michelle Rodriguezová hráli především hrdiny z prostředí nelegálních závodů aut, kteří se náhodou přimotají k tomu, že pomáhají FBI odhalovat organizovaný zločin. A dlouho tomu nebylo jinak.
Pak ale franšíza chytla druhý dech a od pátého dílu z roku 2011 se začala měnit v monstrózní produkt, který do sebe nasával vše, co kdy bylo dobré na žánru akčního filmu. Včetně jeho největších hvězd Dwaynea Johnsona, Jasona Stathama a dalších.
Sedmým dílem megalomanství vrcholilo, režiséra Justina Lina sice vystřídal James Wan, ale snímek pokračoval v tom, co bylo nejlepší na páté a šesté části: v akci, která nezná hranic a nedbá fyzikálních zákonů.
Na úspěchu snímku se významně podílela Čína, tamní rychle rostoucí filmový trh a bohatnoucí střední třída s chutí utrácet své peníze v kinech. Zdaleka ne všechny na Západě úspěšné hollywoodské ságy zafungují na specifické čínské publikum, ale čínský úspěch Rychle a zběsile překvapivý není. Vždyť sága čerpá inspiraci z hongkongských akčních filmů, které také vynalézavost choreografie, střihu a dynamiky akčních scén nadřazovaly nad děj. Snímek tak v Číně utržil přes 390 milionů dolarů.