Nehledejme viníka, napětí mezi lidmi to jen zvýší. Bojujme s virem, radí odbornice

Tomáš Maca Tomáš Maca
18. 3. 2020 6:00
Karanténa, kterou vláda vyhlásila kvůli šíření nového koronaviru, uvrhla Čechy do situace, s níž se dosud nesetkali. Mnoho z nich musí pracovat z domova, kde se současně nacházejí i jejich partneři a často také děti, které nemohou do škol, což přináší riziko ponorkové nemoci. Jak v situaci, kdy lidé přišli o své zavedené rutiny, nepodlehnout stresu, vysvětlují odbornice z Masarykovy univerzity.

Stres je přirozený, ale je nutné s ním pracovat

Jakýkoli pocit ohrožení přirozeně vyvolává stresovou reakci, jejímž původním účelem je mobilizovat organismus a připravit jej na útěk do bezpečí nebo boj o život. "V našem těle se při stresových reakcích nejdřív aktivuje produkce adrenalinu a později i produkce kortizolu. Jde o hormony, které zodpovídají za to, abychom se na stresovou situaci adaptovali," přibližuje fyzioložka Julie Dobrovolná z Ústavu patologické fyziologie Lékařské fakulty Masarykovy univerzity.

Dochází také k vyššímu svalovému napětí, zvýšenému tlaku krve, změně dechové a srdeční frekvence, odkrvení vnitřních orgánů a dalším fyziologickým změnám. Změny na tělesné úrovni jsou doprovázeny negativními emocemi, jako jsou strach či hněv.

"V současné době však čelíme takové podobě ohrožení, od které nemůžeme utéct ani s ní přímo bojovat. Tak jako u řady jiných psychosociálních stresorů i nyní naše tělo podléhá stresové reakci, jeho mobilizace však není využita ke konkrétní akci, a nevede tak k potřebnému uvolnění napětí," doplňuje psycholožka Alena Slezáčková z Filozofické fakulty Masarykovy univerzity. Z akutního stresu se pak podle ní může stát chronický, dlouhodobý stres, který doprovází a přiživují negativní myšlenky a obavy z budoucnosti, strach, úzkosti, pocity bezmoci a depresivní nálady.

"Dlouhodobý stres zvyšuje pocit tělesné vyčerpanosti a únavy a má také negativní dopady na naše vztahy s druhými lidmi či pracovní výkon. Může vést k oslabené funkci imunitního systému a rozvoji psychosomatických onemocnění. Právě proto je velmi důležité naučit se zavčas rozpoznávat příznaky zvýšeného stresu a umět své vnitřní napětí efektivně uvolnit," zdůrazňuje Slezáčková.

 

Právě se děje

před 3 hodinami

Serena Williamsová nastoupí v 2. kole v Lexingtonu proti sestře

Serena Williamsová vybojovala na tenisovém turnaji v Lexingtonu postup do druhého kola. Při prvním startu na okruhu WTA od Australian Open zdolala držitelka 23 grandslamových titulů krajanku Bernardu Peraovou po více než dvouhodinovém duelu 4:6, 6:4 a 6:1. O postup do čtvrtfinále si zahraje se svou starší sestrou Venus, která v souboji bývalých světových jedniček vyřadila Viktorii Azarenkovou z Běloruska hladce 6:3, 6:2.

Osmatřicetiletá Serena Williamsová v Lexingtonu zahájila po koronavirové pauze přípravu na US Open. Newyorský grandslam je na programu od 31. srpna a Američanka má v plánu na něm startovat.

Soupeřkou Marie Bouzkové v druhém kole bude Ruska Anna Blinkovová. Té v třetím setu vzdala domácí hráčka Kristie Ahnová.

Tenisový turnaj žen v Lexingtonu v USA (tvrdý povrch, dotace 225.500 dolarů):

Dvouhra - 1. kolo:

S. Williamsová (1-USA) - Peraová (USA) 4:6, 6:4, 6:1, Sabalenková (2-Běl.) - Brengleová (USA) 6:1, 6:7 (5:7), 6:2, Putincevová (5-Kaz.) - Tomljanovicová (Austr.) 6:0, 6:4, Džabúrová (8-Tun.) - McNallyová (USA) 6:2, 6:4, V. Williamsová (USA) - Azarenková (Běl.) 6:3, 6:2, Pegulaová (USA) - Zvonarevová (Rus.) 6:1, 5:7, 6:4, Bellisová - Di Lorenzová (obě USA) 6:1, 6:2, Blinkovová (Rus.) - Ahnová (USA) 2:6, 6:4, 3:1 skreč, Teichmannová (Švýc.) - Kalinská (Rus.) 6:2, 7:5, Govorcovová (Běl.) - Matteková-Sandsová (USA) 7:6 (7:4), 6:1, Gauffová - Dolehideová (obě USA) 7:5, 7:5.

Zdroj: ČTK
Další zprávy