Bourat normalizační budovy? Je to chyba, patřily mezi evropskou špičku

Petra Jansová Petra Jansová
Aktualizováno 15. 10. 2015 20:11
Žižkovský vysílač, Kotva, Nová scéna Národního divadla, hotel InterContinental nebo Žižkovský vysílač. Jaký přínos mají lidmi nepochopené a odborníky obdivované budovy?

Praha - Nová scéna Národního divadla, OD Kotva, budova Federálního shromáždění nebo Žižkovský vysílač. Tyto a mnohé další stavby, které vznikly převážně v dobách normalizace, se dodnes potýkají s kritikou a nepochopením části veřejnosti.

Velmi často se rovněž umisťují v různých žebříčcích jako ty nejošklivější. Odborníci či architekti v nich naopak vidí neprávem opomíjenou hodnotu.

Stejný postoj zastává i historik architektury Petr Vorlík, který působí jako pedagog a výzkumný pracovník na Fakultě architektury ČVUT v Praze a specializuje se na dějiny architektury 20. století a průmyslové dědictví. 

Autor a spoluautor celé řady odborných publikací, například Šedesátá léta v architektuře očima pamětníků (2006), Ještěd / evidence hodnot poválečné architektury (2010), okomentoval pro Aktuálně.cz některé z "nepochopených" budov.

DBK
DBK | Foto: Wikipedia Commons

Dům bytové kultury DBK

Autoři manželé Machoninovi, stavba 1971-81

Dům bytové kultury představoval jednu z prvních staveb budoucího rušného ohniska okolo stanice metra Budějovická.

"Generel jižního pankráckého downtownu vypracovali manželé Machoninovi a soubor měla tvořit především sestava výškových budov (záměrně užívám cizí termín, protože mělo jít o vskutku "světové" prostředí). Patří k tomu nejlepšímu z naší poválečné architektury a k několika stavbám, které mohly bez rozpaků obstát i ve srovnání se západní Evropou," vysvětluje Petr Vorlík.

 

Právě se děje

Další zprávy