Televize - Damon Lindelof je v tuto chvíli jedna z nejrozporuplnějších postav filmu a televize. Jeho účast na pozdních řadách kultovního seriálu Ztraceni, scénář k Prometheovi Ridleyho Scotta nebo druhému Star Treku: Do temnoty jsou počiny, jež velmi ostře rozdělují diváky na fanoušky a odpůrce.
Tentokrát spojil síly se stanicí HBO a spolu s méně ozkoušeným Tomem Perrottem přichystal scénář k seriálu Leftovers, česky Pozůstalí. To s sebou nese záruku slušného rozpočtu, skvělého marketingu, nadstandardní technické kvality a větší svobodu pro sex, nahotu i vulgarity. Zkrátka vše, co si při pojmu „seriál z produkce HBO“ představíte. Pozůstalí oněch možností jistě využívají a zbývá jen otázka, jestli to bude stačit.
Dvě procenta světové populace tu z okamžiku na okamžik zmizí, nikdo neví kam, proč ani jestli se někdy vrátí. Tři roky po události sledujeme, jak se s nepochopitelným paranormálním jevem vypořádávají pozůstalí.
Jde tedy o příběh ne nepodobný seriálu Flashforward, který se také pokoušel oslovit fanoušky Ztracených, ale nebyl v tom dvakrát úspěšný, nebo sérii 4400, jež se na hraně existence pohybovala takřka po celou svou existenci. Výsledek tedy není zrovna sázkou na jistotu, protože mysteriózní počiny to, jak vidno, nemají zase tak snadné.
Dát tomu smysl
Těžko říct, jestli si Pozůstalí úspěch vůbec zaslouží. Režisér Peter Berg, známý především Bitevní lodí a Na život a na smrt, patří mezi schopné rutinéry, ač ne úplně důmyslné filmaře. Jenže právě „důmyslnost“ je pro zpracování Lindelofových scénářů nezbytná, snad přímo klíčová. Musíte být především schopní ten zmatek a nesoudržnost prvků, jež rád zahrnuje, propojit a dodat jim iluzi něčeho velkého a zásadního.
Lindelof pracuje s motivy tajemna, nevysvětlenosti a rád koncipuje svá díla tak, aby šla rozšiřovat marketingovou kampaní. I proto leckdy sama o sobě působí poněkud polovičatě a prázdně. Zároveň jim chybí sebereflexe, nadhled a odlehčení, což působí tím podivněji u snímků jako Kovbojové a vetřelci, jež absence jakéhokoliv nadhledu zcela umrtvila.
Lindelof zkrátka jako by spíš než scénáře k filmům a seriálům koncipoval rovnou hotové popkulturní fenomény, což může být trefa do černého, když se zadaří, tím trapněji však působí v opačném případě.
Není ostatně nic horšího, než když kvalitní kampaní vyženete očekávání fanoušků na maximum, aby se pak samotný výstup odhalil jako poněkud banální vějička zahleděná sama do sebe, což se ostatně podle mnohých stalo zrovna u Promethea. A hrozí to i nyní.
Zbývá naděje
Po pilotním dílu je samozřejmě předčasné dělat v tomto ohledu závěry. Začnou všechny ty rozervané postavy, jejich halucinace, kulty a konspirace spolupracovat a směřovat k nějakému závěru, nebo budou v duchu prvního dílu před diváky kladeny působivé, ale zcela bezkontextové výjevy, z nichž se pěkně stříhají trailery, ale během jejichž sledování především kroutíte hlavou?
Pilot Pozůstalých je především jeden velký zmatek a bude zásadní, nakolik v divákovi vzbudí touhu udělat si v té hromadě nabídnutých podzápletek pořádek.
Desetidílný seriál bude vysílán i v České republice, premiéru na HBO si odbude s pouze jednodenním odstupem, a to 30. června.