GLOSA Marta s Věrou a Liškou testují hranice českého sitcomu

Martin Svoboda Martin Svoboda
24. 3. 2014 8:05
Nový sitcom České televize Marta a Věra nekončí průšvihem, bohužel ale ani nepřekonává typické tuzemské neduhy.
Marta (Barbora Poláková).
Marta (Barbora Poláková). | Foto: Česká televize

Glosa - Česká televize si troufá. Vyprodukovat u nás povedený sitcom je přece jenom věc dosud nevídaná, neřkuli bez šance.

Nejblíž byl zatím "hranici uspokojení" novácký Comeback, o jasné výhře však nemůže být řeč, stejně jako u zatím nejčerstvějšího pokusu Jana Prušinovského a ansámblu Dejvického divadla Čtvrtá hvězda.

Marta a Věra na pohled nevypadaly, že by dlouho očekávaný žánrový zážeh měly zajistit. Vlastně však těžko říct, nakolik jde o zážeh „očekávaný“, když víme, že věk českých televizních diváků se neustále zvyšuje a sitcom, žánr dravý a nevybíravý, je ve většině případů zaujme leda v podobě tisící reprízy Kutila Tima. 

Navíc u sitcomu jde o jaksi „neveřejnoprávní“ způsob zábavy – jeho humor musí být drzý, útočný a nekorektní.

Pro divácky vděčný a oblíbený žánr to vypadá jako hodně velká barikáda klacků pod nohama. Dokázali se jim hlavně scenárista Marty s Věrou Petr Kolečko přizpůsobit?

Český britcom...

Na úvod je nutné říct, že přes všechny uvedené předsudky dopadla Marta s Věrou relativně dobře, jak se zdá podle prvního a čtvrtého dílu, které Česká televize pustila na projekci pro novináře.

Marta a Věra
Marta a Věra | Foto: Česká televize

Když na začátku prvního dílu nazvaného Teambuilding vchází postava do místnosti, pronese „ahoj“ a spustí se umělý smích, aniž by bylo náznakem přiblíženo, co že má být na daném okamžiku vtipné, vypadá to na nebezpečnou jistotu průšvihu. Po pár minutách ale herci najdou pevnější půdu pod nohama a scénář s režií nabídnou pár možná laciných, ale aspoň lépe načasovaných vtipů.

Pomalu se tak vžíváme do příběhu internetového slevového serveru Leevně.cz, v němž vyšinutý šéf (Pavel Liška) vnutí své uťápnuté zaměstnankyni Martě (Barbora Poláková) energickou asistentku Věru (Sabina Remundová). Ona o ni samozřejmě nestojí, ale má smůlu - musí se s ní naučit žít.

Marta a Věra
Marta a Věra | Foto: Česká televize

Osm třicetiminutových epizod je rozsah odpovídající britským standardům, stejně jako další prvky Marty a Věry. Velmi limitované kulisy, prakticky dvě místnosti situované do konkrétního prostředí, často zaměstnání. A silně vyprofilované excentrické postavy na hranici karikatury, potýkající se spolu navzájem i s okolím, aniž by se ale vyvíjely nebo myšlenkově posouvaly, na což při krátké stopáži nezbývá čas.

... a ti naši chcípáci

Zásadní rozdíl však tkví v tom, že hrdinové britcomů mají být, a u těch povedených jsou, sympatičtí, zábavní, na nějaké úrovni pochopitelní. Ne vždy kladní, ne vždy géniové. Do problémů se dostávají, protože chtějí dosáhnout něčeho často nad svoje schopnosti a možnosti, ale právě jejich snaha je nám sympatická.

V Martě a Věře jsou všechny tři postavy ze své podstaty nesympatické, hloupé, pasivní a nedůstojné. Kdyby se nedostaly do potíží, jen by seděly a byly permanentně nudné.

Marta a Věra
Marta a Věra | Foto: Česká televize

Nejviditelnější je to u Věry, jež má být akční, ale projevuje se to tak, že v práci nosí chlupaté papuče a mluví o tom, co všechno v minulosti zažila. Nezmiňuje cíle, myšlenky leda na úrovni lidových mouder ani názory, pouze dělala hodně věcí, protože se u nich nachomýtla. Není to nakonec celkem nudný člověk?

Nevím, jestli šlo o záměr scenáristy Petra Kolečka, nebo jen přicházejí další „čeští chcípáci“, což jsou typičtí hrdinové našich filmů a seriálů – lidé, kteří nic neumí, nic nedělají a bez ustání se diví, že nic nemají a nic jim nevychází. Divák jich má především litovat a divit se s nimi.

Takové postavy jsou často i v zahraničních produkcích, vždy k nim ale existuje protiváha, oponent, jenž se jim vysmívá a snaží se je posouvat. Marta a Věra tuto protiváhu nemají v ději, snad ji ale nacházejí v hercích. Ti ze svých postav získávají často víc než maximum, což kromě vděčné role drbny Sabiny Remundové nebylo samo sebou.

Marta a Věra
Marta a Věra | Foto: Česká televize

Barbora Poláková se svojí nevýraznou chcípačkou (jejíž chcípáctví je vlastně jediná scénářem definovaná vlastnost) viditelně zápasí, někdy i vyhrává, a rozhodně tlačí dojem nahoru. Nejsuverénněji pak svou roli samozřejmě zvládá Pavel Liška, který naštěstí už v posledních dvou letech není na očích tak často, aby se jeho trademarková vykulenost okoukala.

Britský formát, americká kadence

Režisér Jaroslav Fuit má smysl pro timing, jen bohužel někdy podléhá poněkud opotřebovaným pointám, což má svůj základ už ve scénáři. U amerických sitcomů, u nichž má jedna řada dvacet dílů a víc, se často počítá s co největší kvantitou a menší kvalitou gagů. Za minutu jich na vás vybafne třeba pět, z nich se zasmějete jednomu a na ty méně povedené zapomenete.

Marta a Věra
Marta a Věra | Foto: Česká televize

U krátkých britcomů se naopak piluje každá jedna věta a každý vtip by měl být opravdu silný – Marta a Věra toto bohužel nezvládají a spíše po americkou sázejí jeden džouk za druhým s úspěchy na škále od otravnosti po trefnost.

Přes zmíněná negativa se ale sluší zakončit tím, že Marta a Věra jsou spolu s Comebackem nejblíž povedenému sitcomu, jak je to v Čechách možné. Trochu pesimisticky si myslím, že blíž už to nejde, nebo nepůjde ještě nějakou dobu.

Jisto budeme mít, až Česká televize představí svou verzi skoro geniálního britcomu Rickyho Gervaise Kancl, který poměrně důstojně přepracovali i Američané a další země. Tam se děj soustředí kolem super-chcípáka, jemuž se bez ustání vysmívá a staví ho do těch nejtrapnějších poloh. Jestli se Česká televize dokáže vysmát někomu, koho tuzemská tvorba tlačí nejčastěji do pozice kladného hrdiny, budeme mít částečně vyhráno. Marta a Věra svůj potenciál rozbíjejí právě zde.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 37 minutami

Volejbalisté Itálie po 16 letech vyhráli mistrovství Evropy

V Katovicích italští volejbalisté udolali Slovince v pětisetové bitvě a celkově slaví sedmé zlato. Mladý italský celek na šampionátu neprohrál jediný zápas, suverénně prošel i ostravskou základní skupinou, v níž přehrál i českou reprezentaci (3:1) a také své dnešní soupeře. Tehdy 3:0, dnes 3:2. Dva týdny po ženské reprezentaci slaví Itálie zlatý volejbalový double.

Slovinci hráli již třetí finále za poslední čtyři Eura, ale opět se museli spokojit jen se stříbrem. Nad Italy vedli 1:0 a 2:1 na sety, ale rozhodující zkrácenou sadu ztratili 11:15. Jejich cesta za druhým místem přitom začala nečekanou porážkou v Ostravar Aréně s Čechy. Ti obsadili na turnaji osmou příčku.

Finálovou bitvu začali lépe Slovinci, dařil se jim servis i příjem, a byť Italové sedmibodovou ztrátu stáhli na minimum, víc už nedokázali. Karta se však záhy obrátila, mladý italský výběr se dostal do tempa a naboural sebevědomí soupeře. Koncovku třetí sady si vzal do své režie slovinský univerzál Tončen Štern, servisem ji rozhodl a přiblížil slovinský celek k vytouženému titulu. Dařilo se i jeho spoluhráčům blokařům, kteří často nacházeli mezery v italské obraně.

Kouč Ferdinando de Giorgi měl nicméně po další změně stran šťastnou ruku a střídáním univerzála Romana za Pinaliho zastavil nápor slovinských volejbalistů. Ti ještě začali rozhodující dějství tříbodovou šňůrou, ale druhá polovina tie-breaku patřila Italům pod vedením teprve devatenáctiletého smečaře Michieletta a nahrávače Giannelliho.

Bronzové medaile získali volejbalisté Polska. Úřadující dvojnásobní mistři světa si po semifinálové porážce se Slovinskem spravili chuť a před domácím publikem v Katovicích porazili šampiona z roku 2019 Srbsko 3:0.

Zdroj: ČTK
před 47 minutami

PSG zažilo proti Lyonu obrat. V nastavení rozhodl Icardi

Fotbalisté Paris St. Germain otočili utkání 6. kola francouzské ligy s Lyonem a po vítězství 2:1 zůstali v nejvyšší soutěži nadále stoprocentní. O třech bodech pro domácí rozhodl ve druhé minutě nastaveného času Mauro Icardi. Lionel Messi hrál od začátku duelu, ale v 76. minutě střídal.

Tým z hlavního města tak drží v čele soutěže pětibodový náskok před druhým Marseille, které porazilo 2:0 Rennes.

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Poslední debatu kandidátů na kancléře SRN provázely spory o sociální témata

Spory o sociální témata, ochranu klimatu a také budoucí německou vládu provázely třetí televizní debatu kancléřských kandidátů konzervativní unie CDU/CSU Armina Lascheta, sociální demokracie SPD Olafa Scholze a Zelených Annaleny Baerbockové. Dnešní společné vystoupení trojice kandidátů bylo před nadcházejícími parlamentními volbami poslední. Vybírat nové složení Spolkového sněmu budou Němci za týden, tedy v neděli 26. září.

Další zprávy