Unikátní fotky ze stavby pařížského metra. Podívejte se, jak vznikala první linka

Unikátní fotky ze stavby pařížského metra. Podívejte se, jak vznikala první linka
Snímek zachycuje rozvětvení trati metra u Boulevard Diderot před Gare de Lyon.
Ve stanici Ménilmontant se však oheň opět rozhořel a nešel uhasit. Ve stejné době přijel do sousední stanice Couronnes vlak, který vezl zhruba tři stovky lidí z evakuovaného vlaku. Řidič ukončil jízdu a požádal cestující, aby vyšli po schodech ze stanice.
Ražba tunelu pro novou linku metra.
V letech 1943 a 1944 bylo metro částečně poškozeno bombardováním Spojenců, například Simplon, Pont de Sèvres či Billancourt. Jiné, hlubší stanice sloužily naopak jako úkryty pro obyvatelstvo.
Foto: Paris Musées / Public domain
Magdaléna Daňková Dan Poláček Magdaléna Daňková, Dan Poláček
19. 7. 2020 12:48
V neděli uplyne 120 let od zprovoznění první linky pařížského metra. Síť podzemní dráhy ve francouzské metropoli patří k největším a nejstarším na světě. Métropolitain, jak se podzemní dráha nazývá oficiálně, byla otevřena u příležitosti Světové výstavy v roce 1900 a pyšní se unikátními secesními vstupy. Více než 200 kilometrů dnes obsluhuje 16 linek.

První linka pařížského metra na trase Porte de Vincennes - Porte Maillot byla otevřena 19. července 1900 a měla propojovat závodiště letních olympijských her a Vincenneský lesík na východě města. Autorem vstupů do metra se stal Hector Guimard a spousta z nich stále stojí. 

První úvahy o zřízení metra v hlavním městě ožily již koncem 19. století, kdy vlivem modernizace Paříže narostl dopravní ruch. Projekt, který předložili inženýři Fulgence Bienvenüe a Edmond Huet, schválila pařížská rada 20. dubna 1896.

Metro bylo plánováno jako podzemí trať s elektrickou trakcí, se standardním rozchodem a nemělo přesahovat území města. Délka stanic byla určena na 75 metrů. Linka číslo 1 byla uvedena do zkušebního provozu již v červnu 1900. A po úplném otevření si tento nový způsob dopravy Pařížané oblíbili. 

Po otevření došlo v následujících letech k expanzi, při které vznikla rozsáhlá síť metra pod vedením inženýra Fulgence Bienvenüeho, takže do druhé světové války vzniklo 14 linek o celkové délce 159 kilometrů. Dnes čítá pařížské metro více než 200 kilometrů, které obsluhuje 16 linek. A momentálně probíhají práce na automatizaci některých z nich. 

 

Právě se děje

před 4 hodinami

Dálnice D35 mezi Přáslavicemi a Velkým Újezdem je po opravě průjezdná už oběma směry. Ve směru na Brno se jezdí od 15:00, od 21:30 i na Ostravu.

Zdroj: ČTK
Další zprávy