Unikátní fotky ze stavby pařížského metra. Podívejte se, jak vznikala první linka

Unikátní fotky ze stavby pařížského metra. Podívejte se, jak vznikala první linka
Snímek zachycuje rozvětvení trati metra u Boulevard Diderot před Gare de Lyon.
Ve stanici Ménilmontant se však oheň opět rozhořel a nešel uhasit. Ve stejné době přijel do sousední stanice Couronnes vlak, který vezl zhruba tři stovky lidí z evakuovaného vlaku. Řidič ukončil jízdu a požádal cestující, aby vyšli po schodech ze stanice.
Ražba tunelu pro novou linku metra.
V letech 1943 a 1944 bylo metro částečně poškozeno bombardováním Spojenců, například Simplon, Pont de Sèvres či Billancourt. Jiné, hlubší stanice sloužily naopak jako úkryty pro obyvatelstvo.
Foto: Paris Musées / Public domain
Magdaléna Daňková Dan Poláček Magdaléna Daňková, Dan Poláček
19. 7. 2020 12:48
V neděli uplyne 120 let od zprovoznění první linky pařížského metra. Síť podzemní dráhy ve francouzské metropoli patří k největším a nejstarším na světě. Métropolitain, jak se podzemní dráha nazývá oficiálně, byla otevřena u příležitosti Světové výstavy v roce 1900 a pyšní se unikátními secesními vstupy. Více než 200 kilometrů dnes obsluhuje 16 linek.

První linka pařížského metra na trase Porte de Vincennes - Porte Maillot byla otevřena 19. července 1900 a měla propojovat závodiště letních olympijských her a Vincenneský lesík na východě města. Autorem vstupů do metra se stal Hector Guimard a spousta z nich stále stojí. 

První úvahy o zřízení metra v hlavním městě ožily již koncem 19. století, kdy vlivem modernizace Paříže narostl dopravní ruch. Projekt, který předložili inženýři Fulgence Bienvenüe a Edmond Huet, schválila pařížská rada 20. dubna 1896.

Metro bylo plánováno jako podzemí trať s elektrickou trakcí, se standardním rozchodem a nemělo přesahovat území města. Délka stanic byla určena na 75 metrů. Linka číslo 1 byla uvedena do zkušebního provozu již v červnu 1900. A po úplném otevření si tento nový způsob dopravy Pařížané oblíbili. 

Po otevření došlo v následujících letech k expanzi, při které vznikla rozsáhlá síť metra pod vedením inženýra Fulgence Bienvenüeho, takže do druhé světové války vzniklo 14 linek o celkové délce 159 kilometrů. Dnes čítá pařížské metro více než 200 kilometrů, které obsluhuje 16 linek. A momentálně probíhají práce na automatizaci některých z nich. 

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 35 minutami

Súdánské úřady odvrátily pokus o převrat, podle prezidenta měl odvrátit demokratizaci

Súdánské úřady oznámily, že zmařily pokus o převrat, který naplánovali stoupenci svrženého prezidenta Umara Bašíra. Súdánský premiér Abdalláh Hamduk řekl, že šlo o koordinovaný pokus zastavit demokratickou transformaci v zemi. Generální tajemník OSN António Guterres pokus o převrat odsoudil a vyzval Súdánce, aby hájili demokratickou budoucnost země, informují světové agentury.

Výslechy podezřelých již začaly. Súdánská armáda uvedla, že zatkla 21 důstojníků a řadu vojáků a že pátrání po dalších pokračuje. Podle armádního prohlášení jsou všechny oblasti, kterých se pokus o puč dotkl, pod kontrolou.

Pučisté se podle zdroje agentury Reuters snažili získat kontrolu nad státní rozhlasovou stanicí v Ummdurmánu, který leží naproti Chartúmu na druhém břehu Nilu. Hamduk poznamenal, že se také pokusili zablokovat silnice, zastavit produkci ropy a zavřít přístavy. Súdánský ministr informací později ve státní televizi uvedl, že situace je pod kontrolou.

Súdánu vládne od převratu v roce 2019 přechodná vláda, složená z vojáků a civilistů, která čelí velkým ekonomickým a bezpečnostním problémům. Armáda roku 2019 při masových protivládních demonstracích svrhla dlouholetého autokratického vládce Umara Bašíra. Při protestech vojáci zabili desítky lidí. Volby se očekávají v roce 2024.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Němečtí ekologové žalují BMW a Mercedes kvůli výrobě aut se spalovacími motory

Německá ekologická organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH) zažalovala automobilky BMW a Mercedes-Benz. Chce tyto německé podniky soudní cestou přimět k tomu, aby do roku 2030 ukončily výrobu automobilů se spalovacím motorem. Informovala o tom agentura DPA.

Šéf DUH Jürgen Resch uvedl, že automobilky BMW a Mercedes-Benz svými nynějšími vozy porušují "základní právo na ochranu klimatu". "Budeme soudní cestou prosazovat konec naftových a benzinových osobních automobilů od roku 2030," dodal.

Organizace žaloby podala v pondělí, kdy vypršel termín, do kterého měly automobilky odpovědět na její předžalobní výzvu. Ta požadovala právě ukončení výroby automobilů se spalovacím motorem do roku 2030, což však podniky podle očekávání odmítly.

Automobilka Mercedes-Benz v reakci na žalobu uvedla, že se bude bránit "všemi právními prostředky". Firma plánuje dosáhnout klimatické neutrality svých aut do roku 2039. Konkurent BMW sdělil, že do roku 2030 hodlá snížit emise oxidu uhličitého z provozu, výroby i likvidace svých vozů o 40 procent.

Zdroj: ČTK
Další zprávy