Zachránit McDonald‘s mají michelinští kuchaři. Je to jen marketingový tah, kontrují šéfkuchaři

Petra Jansová Petra Jansová
6. 11. 2015 10:57
Britský McDonald‘s láká zákazníky na michelinskou kvalitu. Prémiová řada hamburgerů, kterou pro řetězec připraví ostrovní kuchařské hvězdy, má posílit postavení firmy a zároveň zabránit odlivu zákazníků. Češi se zatím prémiových burgerů vytvořených českými kuchařskými špičkami nedočkají. Právě tuzemští gastronomové považují rozhodnutí britské centrály za pouhý marketingový tah, který nebude mít na celkovou chuť jídla žádný vliv. "Michelinský kuchař v žádném případě nenahradí kvalitní suroviny. Podle mého je to bláznivá myšlenka," říká šéfkuchař z pražského Café Palanda.
Nejslavnější hamburger od McDonald‘s už lidi netáhne.
Nejslavnější hamburger od McDonald‘s už lidi netáhne. | Foto: McDonald‘s

Londýn/Praha – Řetězec rychlého občerstvení McDonald‘s reaguje na úbytek zákazníků a snaží se je nalákat na kvalitu. Novou zbraní v konkurenčním boji se mají stát prémiové burgery, na jejichž receptuře a přípravě se podílely i kuchařské špičky z britských michelinských restaurací.

Zákazníci za ně zaplatí za 4,69 liber (zhruba 170 korun) a nejprve je ochutnají lidé v 28 pobočkách v Londýně a Manchesteru, v příštím roce by měly být k dostání už ve čtyřech stovkách dalších restaurací v celé Británii.

Pokud se projekt osvědčí, může se rozšířit i na další národní trhy, píše deník The Guardian.

Čeští zákazníci si na burgerech připravených místními kuchařskými mistry v nejbližší době nepochutnají. "Tato aktivita se týká pouze trhu Velké Británie. V současné chvíli ji pro český trh neplánujeme," uvedla tisková mluvčí české centrály McDonald‘s.

Majitelé vyhlášených pražských bister, která se specializují na kvalitní burgery, považují rozhodnutí McDonald‘s za pouhý marketingový tah, jenž nebude mít významnější vliv na zvýšení kvality konečného produktu.

"Sebelepší ani michelinský kuchař nemůže nahradit kvalitní suroviny," zdůrazňuje šéfkuchař Café Palanda Stanislav Čepela. Udržet kvalitu a čerstvost je podle něho v množství, v jakém podobné řetězce jídlo vydávají, téměř nemožné. 

Zásadní vliv na konečnou kvalitu má podle něho i kuchařský personál. "Nemyslete si, že burger může obrátit kdokoliv. Já se spoléhám na kvalitní vyškolené kuchaře. Stejný přístup ale těžko najdete u někoho, kdo si do McDonald‘s odskočí z truhlárny," vysvětluje.

Kvalita burgeru podle Čepely nezávisí na receptu michelinského šéfkuchaře, ale na kvalitě surovin a lidech, kteří jídlo připravují.

Čepelova slova potvrzuje i Jan Vala z pražského Mad Dog Bistra. Podle majitele vinohradské restaurace jde o pouhou marketingovou akci, která změnu k lepšímu nepřinese. McDonald‘s podle něj nemůže při takovém množství garantovat kvalitu burgerů.

Personál sice může mít k dispozici opravdu kvalitní hovězí maso, jeho následné zpracování mu ale ve finále ublíží. "Nikdy ho nebude plácat rukama, vždy budou muset přistoupit k jeho průmyslovému zpracování. To je podle mého ten zásadní rozdíl. Při přípravě jídla totiž hraje lidský faktor velmi důležitou roli," dodává.

Smažený sýr, za který se nestydí ani šéfkuchaři. | Video: Zdeněk Bašus
 

Právě se děje

Další zprávy